آژانس اعلام کرد: سطح تشعشعات در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل افزایش نیافته است ت



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,آژانس بین المللی انرژی اتمی
آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد آتش سوزی اخیر در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل منجر به افزایش خطرناک ذرات رادیواکتیو در هوا نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ورلد نوکلیر نیوز، آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مبنای ارزیابی خود از داده هایی که اوکراین در اختیار این نهاد قرار داده است، اعلام کرد که افزایش سطح تشعشعات در نتیجه آتش سوزی اخیر در منطقه ممنوعه در اطراف نیروگاه چرنوبیل بسیار کم بوده است، به قدری که هیچ خطری برای سلامت انسان ایجاد نمی‌کند.

 

النا باگلووا رئیس مرکز اورژانس و حوادث آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام این ارزیابی جدید تصریح کرد: سطح تشعشعات به ویژه با فاصله گرفتن از نیروگاه و محل آتش سوزی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

مقامات اوکراین بیش از هفته پیش اعلام کردند که بخشی از جنگل های شمال این کشور، واقع در منطقه ممنوعه اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل که زمانی بزرگ ترین فاجعه هسته ای جهان در آن رخ داده، دچار حریق شده است.

 

اگرچه آتش سوزی در این جنگل ها امری معمول به شمار می آید اما به دلیل گستردگی حریق، نزدیکی آن به نیروگاه و احتمال افزایش سطح تشعشعات رادیواکتیو نگرانی هایی به ویژه برای مردم کی یف پایتخت اوکراین به وجود آورد.

 

سازمان نظارت و مقررات هسته‌ای اوکراین پیشتر تاکید کرده بود که تاسیسات مدیریت پسماند رادیواکتیو و هسته ای در منطقه ممنوعه نیز کاملا ایمن است و نیازی به تخلیه آن و خروج کارکنان وجود ندارد.

 

مقامات اوکراینی یک شبکه متشکل از ایستگاه های سنجش سطح تشعشعات در سراسر کشور و به ویژه در نزدیکی چرنوبیل دارند که به طور مرتب سطح تشعشعات را کنترل می کنند.

 

سازمان نظارت و مقررات هسته ای اوکراین نیز این داده ها را در اختیار آژانس قرار داده است.

 

نیروگاه چرنوبیل در آوریل 1986 شاهد بزرگ ترین فاجعه هسته ای تاریخ بود که در اثر وقوع انفجار در راکتور شماره این نیروگاه اتفاق افتاد. هرچند سه واحد دیگر نیروگاه برای تامین برق اوکراین ضروری بودند و تا چند سال به فعالیت خود ادامه دادند. راکتور شماره دو در سال 1991، راکتور شماره یک در 1996 و واحد سوم نیز در سال 2000 خاموش شدند.

 

منطقه ممنوعه حدود 262 هزار هکتار از محدوده اطراف نیروگاه را تشکیل می دهد که میزان آلودگی رادیواکتیو در آن بالاست و هیچ ترددی در این محدوده انچام نمی شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------