پمپئو چین را تهدیدی مداوم برای غرب خواند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,پمپئو
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با متفاوت خواندن وضعیت کنونی حزب کمونیست چین در مقایسه با ۱۰ سال پیش، چین را تهدیدی مداوم برای اندیشه، دموکراسی و ارزش‌های غربی دانست.

 به گزارش ایرنا؛نشریه آمریکایی پولیتیکو روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «پمپئو می‌گوید چین تهدیدی مداوم برای غرب است» نوشت: امروز حزب کمونیست چین متفاوت از ۱۰ سال پیش است.  

 

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز یکشنبه گفت که چین در تلاش برای گسترش اطلاعات جعلی و ایجاد اختلال در جهان از هنگ کنگ گرفته تا ایالات متحده "تهاجمی تر" شده است.  

 

پمپئو در گفت وگو با فاکس نیوز اضافه کرد: امروز یک حزب کمونیست چین متفاوت از ۱۰ سال پیش است. این حزبی است که با اندیشه نابودی اندیشه‌ها، دموکراسی و ارزش‌های غربی وارد عمل شده است.  این امر آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد".

 

در ادامه این گزارش آمده است: پمپئو برای اثبات اداعای تهدید چین از موضوعات مختلفی استفاده کرد، از جمله ادعاهای سرقت مالکیت معنوی، نحوه واکنش دولت چین به گسترش کرونا و تشدید اقدامات تنش زا برای تحکیم خود در هنگ کنگ.  

 

این اظهارات پس از آن منتشر شد که پمپئو هفته گذشته اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ دیگر هنگ کنگ را به عنوان یک منطقه خودمختار از چین نمی‌داند. ترامپ روز جمعه اعلام کرد که آمریکا ممکن است محدودیت‌هایی تجاری علیه هنگ کنگ برای مجازات چین به دلیل اعمال کنترل بیشتر بر این منطقه اعمال کند. پس از گذشت بیش از یک قرن از پایان سلطه انگلیس بر هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷میلادی با توافق نامه‌ای که برای استقلال به این منطقه اعطا شد، کنترل چین به هنگ کنگ بازگشت.  

 

از سوی دیگر، ایالات متحده مدت‌ها است که به هنگ کنگ توجه ویژه‌ای داشته و به بازرگانان آمریکایی اجازه داده تا روابط خود را با این منطقه، فارغ از مقررات حاکم بر ارتباطات با چین گسترش دهند.  

 

اما پمپئو روز یکشنبه به فاکس نیوز تاکید کرد: دولت ترامپ در نظر دارد وضعیت هنگ کنگ را مورد بررسی قرار دهد و قوانین جاری را باطل کرده و همچنین تحقیقاتی را در مورد دانشجویان چینی حاضر در ایالات متحده برای روابط احتمالی با ارتش چین آغاز کند.  

 

پمپئو افزود: حزب کمونیست چین اکنون پیمان خود را نقض کرده و ایالات متحده این نقض عهد را تلافی خواهد کرد. ما بررسی خواهیم کرد تا افرادی را که آزادی هنگ کنگ را نابود کرده‌اند، مجازات کنیم.  

 

در اوایل ژانویه (دی ماه ۹۸) به نظر می‌رسید که تنش‌ها میان وانشگتن و پکن در پی جنگ تجاری ناشی از وضع تعرفه‌های سنگین، کمتر شده باشد. اما اکنون با گسترش کرونا در آمریکا، جنگ لفظی میان دو کشور به ویژه با اعلام تصویب لایحه امنیتی هنگ کنگ از سوی چین بار دیگر بالا گرفته است.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------