"نه" مردم شیلی به قانون دیکتاتوری



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
مردم شیلی شامگاه یکشنبه بعد از آنکه رای‌دهندگان به طور قاطع طرحی برای لغو قانون اساسی دوران دیکتاتوری پینوشه را تایید کردند، در خیابان‌ها جشن به راه انداخته و از حق تدوین منشور جدیدی از سوی شهروندان استقبال کردند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در میدان پلازا ایتالیای سانتیاگو که سال گذشته کانون اعتراضات گسترده و گاه خشونت‌آمیز معترضان بود که جرقه درخواست‌ها برای تدوین یک قانون اساسی جدید را زد، مراسم آتش‌بازی ده‌ها هزار شیلیایی خوشحال برگزار شد و واژه "تولد دوباره" روی یک برج نقش بست.

 

آگوستو پینوشه، از نظامیان شیلی بود که در کودتای ۱۹۷۳ شیلی، دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت ۱۷ سال ریاست جمهوری شیلی را تا سال ۱۹۹۰ به عهده داشت. رژیم پینوشه با سرکوب احزاب سیاسی و تعقیب فعالان دموکراسی در این کشور شناخته می‌شود. این دیکتاتوری در تاریخ شیلی بی‌سابقه بوده‌است.

 

با توجه به شمارش بیش از سه چهارم آراء، ۷۸.۱۲ درصد از رای‌دهندگان به تدوین قانون اساسی جدید رای دادند.  

 

بسیاری ابراز امیدواری کرده‌اند که متن جدید با ضمانت‌های حقوق برابرتر برای مراقبت‌های بهداشتی، حقوق بازنشستگی و تحصیلات، روحیه سرمایه‌داری را متلاشی کند.

 

یکی از طرفداران قانون اساسی جدید گفت: این پیروزی متعلق به مردم است، این نتیجه تلاش همه است که اکنون ما اینجا جشن گرفته‌ایم. آنچه مرا خوشحال‌تر می‌کند حضور جوانان است، جوانان منتظر تغییرات هستند.

 

سباستین پینه‌را، رئیس‌جمهوری شیلی گفته است اگر این کشور با اعتراضات و بحث بر سر تایید یا رد طرح‌هایی برای منشور جدید چند دسته شده بود، از این به بعد آنها باید روی متن جدیدی که "منزلگاهی برای همه" خواهد شد، متحد شوند.

 

به گفته او، هرگونه پیش‌نویس قانون اساسی جدید باید "میراث نسل‌های گذشته، اراده نسل‌های حاضر و امیدهای نسل‌های آینده را در بر بگیرد."

 

اعضای کنوانسیون قانون اساسی متشکل از ۱۵۵ عضو تا آوریل ۲۰۲۱ انتخاب می‌شوند و یک سال برای ارائه پیش‌نویس که مفادش از سوی اکثریت دو سومی تایید شده باشد، فرصت دارند. سپس مردم شیلی دوباره به پای صندوق‌های رای می‌روند تا بگویند آیا قانون اساسی جدید را می‌پذیرند یا مایلند به قانون اساسی پیشین بازگردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------