طالبان افغانستان به مناسبت عید فطر ۳ روز آتش‌بس اعلام کرد



 طالبان افغانستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
پس از چندین هفته افزایش خشونت که افغانستان را درگیر کرد، شبه‌نظامیان طالبان امروز (دوشنبه) تاکید کردند که به مناسبت عید فطر که از این هفته آغاز می‌شود، سه روز آتش‌بس در این کشور اعلام می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، محمد نعیم، سخنگوی طالبان در پیامی توییتری نوشت: برای اینکه مجاهدین دوباره در عید سعید فطر یک فضای صلح‌آمیز و ایمن را برای هموطنان فراهم کنند تا آنها بتوانند این مناسبت شاد را جشن بگیرند، به همه مجاهدین دستور داده می‌شود که همه عملیات‌های تهاجمی را متوقف کنند.

 

عید فطر چهارشنبه یا پنجشنبه این هفته بسته به زمان رویت هلال ماه آغاز خواهد شد.

 

این آتش‌بس در زمانی اعلام می‌شود که بمبگذاری مقابل مدرسه‌ای دخترانه در غرب کابل دست‌کم ۶۸ کشته بر جای گذاشت که اکثرا محصل بودند و بیش از ۱۶۵ تن دیگر را زخمی کرد. هیچ گروهی فعلا مسوولیت این حمله مرگبار را بر عهده نگرفته است.

 

شبه‌نظامیان طالبان که برای سرنگون کردن دولت کابل از زمانی که خودشان به دست نیروهای تحت امر آمریکا در اواخر ۲۰۰۱ عزل شدند کار می‌کنند، هرگونه مشارکت در این بمبگذاری را تکذیب کرده و آن را محکوم کرده‌اند. رهبری دولت کابل گفته است که این گروه عامل حمله بوده است.

 

محمد نعیم گفت که شبه‌نظامیان این گروه ملزم شده‌اند تا تمام عملیات‌های نظامی علیه دولت افغانستان را متوقف کنند اما افزود که اگر نیروهای دولتی به آنها حمله کنند آماده اقدام تلافی‌جویانه هستند.

 

فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان که فرایند صلح را در دست دارد، گفت این گروه از اطلاعیه آتش‌بس طالبان استقبال می‌کند. سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای اظهارنظر درباره اینکه به این آتش‌بس پایبند خواهد بود یا خیر در دسترس نبود.

 

مذاکرات صلح میان این طرفین درگیر در دوحه، پایتخت قطر از سال گذشته آغاز شد اما هیچ حاصلی نداشته و خشونت‌ها هم افزایش یافته است. از ماه گذشته که واشنگتن اعلام کرد تمام نیروهای آمریکایی تا یازده سپتامبر از این کشور می‌روند، کابل در وضعیت آماده‌باش به سر می‌برد و مقام‌های افغان می‌گویند که حملات طالبان بعد از این اطلاعیه آمریکا افزایش یافته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------