تاکید چین بر افزایش توانمندی‌های داخلی برای مقابله با آمریکا



شی جین پینگ ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
شی جین پینگ بر استفاده از توانمندی‌های داخلی چین به منظور مقابله با سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا تاکید کرد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گلوبال تایمز، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین برای مقابله با سیاست توسعه طلبی آمریکا تقویت حرکت بخش‌های مختلف این کشور به سمت استفاده از توانمندی‌های داخلی را خواستار شد.

 

بر این اساس، رئیس جمهوری چین افزایش تلاش‌های این کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در زمینه علوم و فناوری و حرکت این بخش به سمت تکیه بر توانمندی‌ها در داخل چین را خواستار شد. این هدف‌گذاری در حالی انجام شده است که تنش چین و آمریکا در دولت بایدن ادامه دارد.

 

شی جین پینگ این اظهارات را هنگام سخنرانی در جلسه‌ای با حضور اعضای آکادمی علوم چین و آکادمی مهندسی این کشور و همچنین کنگره ملی انجمن علوم و فناوری چین مطرح کرد. موضوع تکیه بر توانمندی‌های داخلی چین در حالی از سوی مقامات ارشد این کشور مورد تأکید قرار می‌گیرد که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و با ورود جو بایدن به کاخ سفید نیز سیاست آمریکا در خصوص چین تغییری نکرد و دولت دموکرات آمریکا بر افزایش فشار‌ها بر پکن تأکید داشته است.

 

موضوع پیشرفت چین در حوزه‌های مختلف یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا به عنوان بزرگترین رقیب پکن است. انتشار گزارش اخیر کمیسیون امنیت ملی آمریکا درباره هوش مصنوعی واقعیتی تلخ را به دولت بایدن گوشزد کرد: "آمریکا به گفته اریک اشمیت و باب ورک، رؤسای این کمیسیون آماده دفاع و یا رقابت در عرصه هوش مصنوعی نیست"، موضوعی که به شدت آمریکا را نگران استفاده چین از هوش مصنوعی در حوزه نظامی کرده است.

 

در همین خصوص منابع نزدیک و آگاه به برنامه‌های دولت جو بایدن فاش کردند بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا قصد دارد منابع مالی را از سامانه‌های قدیمی نظامی و تسلیحاتی دور و به سمت مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای و بازدارندگی در برابر چین هدایت کند.

 

جان مرشایمر، استراتژیست ارشد آمریکایی و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است آمریکا باید مانع از ظهور چین به عنوان یک هژمون منطقه‌ای در آسیا شود. در این راستا، واشنگتن باید همان سیاست مهاری که در مقابل شوروی سابق اعمال کرد را علیه پکن به کار گیرد. ایجاد ائتلاف و اتحاد‌های نظامی با همسایگان چین مانند ژاپن، استرالیا، کشور‌های عضو آسه آن و هند، و نیز جلوگیری از افزایش قدرت اقتصادی (که قابلیت تبدیل به قدرت نظامی دارد) از جمله راهکار‌های پیشنهادی استراتژیست‌های آمریکایی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------