انگلیس: به چین و روسیه برای نفوذ بر طالبان نیاز داریم



انگلیس,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس گفت، به رغم بی اعتمادی بین کشورش و چین و روسیه، لندن برای نفوذ بر طالبان به همکاری پکن و مسکو نیاز دارد. 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: راب روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه تلگراف اظهار داشت: ما قصد داریم کشورهایی مانند روسیه و چین را که بالقوه نفوذ تعدیل کننده ای بر طالبان دارند، کنار هم جمع کنیم هر چند که این اقدام ممکن است ناراحت کننده باشد.

 

این رسانه افزود: مسائل مختلفی شامل هنگ کنگ و اتهام نقض حقوق بشر چین علیه گروه قومی اویغورها به اختلافات انگلیس و چین دامن زده است.

 

روابط بین لندن و مسکو از سال ۲۰۱۸ تاکنون به سردی گراییده است که به دلیل استفاده از گاز عامل اعصاب تولید شده در شوروری سابق علیه سرگئی اسکریپتال بود که به خیانت علیه صدها نیروی امنیتی روسیه و همکاری با سرویس جاسوسی خارجی انگلیس موسوم به ام ای ۶ متهم شده است.

 

روابط انگلیس و روسیه سپس به دنبال اخراج خبرنگار بی بی سی که در مسکو کار می کرد به وخامت گرایید.

 

بر اساس گزارش وزارت دفاع انگلیس از ۱۳ اوت تاکنون نیروهای انگلیسی ۳ هزار و ۸۲۱ نفر از از کابل خارج کرده اند که شامل هزار و ۳۲۳ نفر است که به انگلیس منتقل شده اند.

 

تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس روز شنبه گفت ترک افغانستان «تلخ، خطرناک و غیر ضروری است و به نفع ما یا آنها نیست.»

 

وی که در سال ۲۰۰۱ نیروهای انگلیسی را به افغانستان گسیل کرد گفت تصمیم گرفته شده برای خروج نیروها از افغانستان سیاسی بوده و ناشی از یک راهبرد بزرگ نبوده است.

 

بلر همچنین گفته است که کشورش در تصمیم گیری برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان مشورت چندانی با آمریکا نداشته است. وی در مقاله ای که روز شنبه منتشر شده اظهار داشت: ما در انگلیس در معرض خطر دومین تفرقه بین قدرت های جهانی هستیم. ممکن است که این موضوع اهمیتی نداشته باشد اما دستکم باید تصمیمات را آنچنان که خود می خواهیم اتخاذ کنیم.

 

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به سوژه اختلافات جدیدی بین واشنگتن  و  لندن تبدیل شده است. قانون‌گذاران انگلیس در نشست ویژه رسیدگی به اوضاع افغانستان، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را برای خروج نیروهای خارجی از این کشور به باد انتقاد گرفته و فاجعه بار خواندند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------