ترامپ: رفتار بایدن افتضاح بود/ پوتین: حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان تنها منجر به تراژدی شد



ارتش آمریکا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
ترامپ مدعی شده که بایدن حین ادای احترام به ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدن در جریان حملات انتحاری اخیر کابل با نگاه کردن به ساعتش، کاری مشمئزکننده انجام داده و این "افتضاح" است.

 به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به انتقادهای جناح راستی از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیوست؛ بایدن در جریان مراسمی که در دوور، دلاور و برای ادای احترام به ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شده در حملات اخیر کابل برگزار شده بود، به ساعتش نگاه کرد و این مساله، موجی از انتقادها را از سوی جمهوری خواهان و جناح راستی‌ها در پی داشت.

 

ترامپ در گفتگویی با شبکه خبری فاکس گفت: وقتی بایدن این کار را انجام داد، افتضاح بود. فکر می‌کنم که بهترین کاری که او می‌توانست انجام دهد، عذرخواهی از مردم آمریکا و از جهان است.

 

ترامپ که خودش بارها به خاطر رفتارهای نامتعارف با ارتش آمریکا مورد انتقاد قرار داشته، افزود: وقتی بایدن در دوور و در میان والدین و همسران سربازان کشته شده در حملات اخیر کابل به ساعتش نگاه کرد، این کارش این معنی را می‌داد "من را از این جهنم بیرون ببرید. می‌خواهم به خانه بروم. می‌خواهم بیرون بروم. می‌خواهم به خانه بروم."

 

ترامپ ادامه داد: یعنی چند بار دیگر به ساعتش نگاه کرده است؟!

 

"برت بایر"، از فاکس نیوز به این نکته اشاره کرد که بایدن تسبیح پسر درگذشته‌اش "بو بایدن" را بالای مچش بسته بود و حامیانش می‌گویند او برای این کار بوده که به دستش نگاه کرده است.

 

بایر گفت، به خاطر مطرح کردن این مساله در رسانه‌های اجتماعی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و ادامه داد: اینکه بایدن به ساعت یا تسبیح پسرش نگاه کرده، مساله نیست؛ بلکه موضوع مورد بحث این است که او با این کار به خانواده‌هایی که در محل حضور داشتند،‌ بی‌احترامی کرده است.

 

دیگر سیاستمداران محافظه کاران آمریکایی هم از این اقدام بایدن انتقاد کرده‌اند؛ مایک هاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس توئیت کرد: بسیاری از ما رفتار جورج بوش پدر را که در جریان یک سخنرانی به ساعتش نگاه کرد، به یاد می‌آوریم و اینکه چقدر زشت بود. چنین رفتاری از سوی بایدن نیز سر زد و به یاد می‌ماند.

 

"رونی جکسون"، پزشک سابق کاخ سفید نیز گفت: ‌خوب مشخص است که رئیس کل نیروهای مسلح آمریکا می‌توانست در ادای احترام به ۱۳ عضو کشته شده ارتش در افغانستان خیلی بهتر از نگاه کردن به ساعتش عمل کند. من از این کار نفرت دارم! خدا این قهرمانان و عزیزانشان را رحمت کند. آنها لیاقت بهتری داشتند.

 

پوتین: حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان تنها منجر به تراژدی شد

رئیس جمهوری روسیه امروز چهارشنبه گفت، ایالات متحده ۲۰ سال حضور خودش را در افغانستان حفظ کرد و تلاش داشت مردم آن را "متمدن" کند اما حضور آن در این کشور تنها موجب تراژدی شد.

ارتش آمریکا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشستی با محصلان روس گفت: در مورد رویدادهایی که چندان دور از ما اتفاق نمی‌افتد، در افغانستان ... به مدت ۲۰ سال نیروهای آمریکایی در آنجا حضور داشتند و به مدت ۲۰ سال تلاش کردند تا مردم محلی را متمدن کنند؛ به معنای وسیع‌تر، هنجارها و استانداردهای خود را تحمیل کنند، از جمله موارد مرتبط با سازمان سیاسی این جامعه. این امر فقط منجر به فاجعه شد، هم برای کسانی که این کار را کردند -ایالات متحده- و حتی بیشتر برای افرادی که در افغانستان زندگی می‌کنند.

 

روز سه‌شنبه آمریکا به ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان پایان داد و این کشور به آشوب کشیده شده دوباره تحت تسلط طالبانی قرار گرفت که ایالات متحده در ۲۰۰۱ به بهانه عزل آن به افغانستان رفته بود. جامعه بین‌المللی هنوز طالبان را که قول داده دولتی همچون گذشته نداشته باشد، به رسمیت نشناخته است.

 

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت، هزاران افغان، دیپلمات و شهروند خارجی این کشور را ترک کرده‌اند و گمان می‌رود هنوز تعداد دیگری که خواستار خروج باشند، وجود دارند. بسیاری از افغان‌هایی که با نیروهای خارجی به هر نحوی همکاری داشتند، نگران اقدامات تلافی‌جویانه طالبان هستند. با این حال طالبان به رعایت حقوق اساسی مردم، به ویژه زنان و اقلیت‌ها وعده می‌دهد، وعده‌ای که عده قلیلی از افغان‌ها آن را باور دارند.

 

مذاکرات مستقیم انگلیس با طالبان 

ارتش آمریکا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

سخنگوی دولت انگلیس با انتشار بیانیه‌ای سفر نماینده ویژه انگلیس در امور انتقالی افغانستان به دوحه را برای دیدار با مقامات طالبان تایید کرد. 

 

بر این اساس، انگلیس رایزنی‌ها با طالبان را آغاز کرده است تا بتواند برای اتباع خود و متحدانش اجازه خروج از افغانستان را به دست آورد.

 

برنامه ژاپن برای انتقال سفارت خود در افغانستان به قطر

وزیر خارجه ژاپن:در حال برنامه ریزی برای انتقال سفارت خود در کابل به دوحه قطر هستیم زیرا دفتر سیاسی طالبان، در دوحه است.

 

دولت امریکا هم سفارت خود در افغانستان را به دوحه قطر منتقل کرده است. در حال حاضر، تنها دفتر نمایندگی رسمی طالبان در خارج از افغانستان، در دوحه قطر است

 

نخستین دیدار رسمی مقامات هند با طالبان

وزارت امور خارجه هند:نماینده هند در قطر برای اولین بار و بصورت دیپلماتیک با یکی از رهبران بلند پایه طالبان دیدار کرد

 

این دیدار به درخواست طالبان با حضور « دی پاک میتال » نماینده هند و « محمد عباس استانکزی » رهبر دفتر سیاسی طالبان با هماهنگی سفیر هند در دوحه صورت گرفته است. 

 

در این دیدار دو طرف درباره امنیت شهروندان هند که در افغانستان باقی ماندند به بحث پرداختند.

 

میتال نیز درباره نگرانی های هند درباره استفاده جنگجویان از خاک افغانستان برای حمله به این کشور سخن گفت. 

 

در این دیدار تاکید شد که خاک افغانستان نباید برای فعالیت های ضد هندی و سایر فعالیت های تروریستی استفاده شود.

 

نماینده طالبان هم اطمینان داد که این مسائل به شکلی مثبت مورد توجه قرار می گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------