الهام علی‌اف؛ آماده مذاکره با ارمنستان هستیم



الهام علی‌اف ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درسخنانی تکراری، مدعی آمادگی جهت مذاکره با ارمنستان و حصول توافق صلح با این کشورهمسایه شد. 

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه بار دیگر مدعی آماده بودن جهت آغاز مذاکرات با ارمنستان برای عادی سازی روابط شد.

 

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان هنگام دریافت اعتبارنامه «پیترمیخالکو» سفیر جدید اتحادیه اروپا در باکو گفت: «اکنون مسئله اصلی دوران پس از جنگ و تامین صلح در منطقه است. ما می‌خواهیم این صفحه را ورق بزنیم. این سیاست ماست. ما می‌خواهیم با ارمنستان همسایه خود روابط برقرار کنیم. ما آماده آغاز مذاکرات در زمینه امضای پیمان صلح با ارمنستان ، انجام مرزبندی و رفع انسداد مسیرهای ارتباطی هستیم. این روند تا حدی آغاز شده است. »

 

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در ادامه گفت که اتحادیه اروپا نیز ممکن است مشارکت فعالی در این روند نشان دهد بخصوص که من چنین تمایلی را می بینم و این در بسیاری از بخشها به ما کمک خواهد کرد.

 

به گفته علی اف، کارهای زیادی برای انجام دادن در این زمینه وجود دارد.

 

این در حالی است که یک مقام حقوق بشر در ارمنستان روز دوشنبه گفت که رویکرد ضد ارمنستان به ابزار سیاست داخلی و خارجی و منبع تغذیه مقام‌های جمهوری آذربایجان شده است.

 

«آرمان تاتویان» شخصیت برجسته مدافع حقوق بشر در ارمنستان معتقد است این یک سیاست هدفمند از جانب باکو است که شهروندان خود را در هراس نگه دارد.

 

تاتویان گفت: «وضعیت به حدی شدید است که کشتن یا شکنجه یک ارمنستانی توسط یک جمهوری آذربایجانی نه تنها یک پدیده عادی نیست، بلکه توسط سران جمهوری آذربایجان پاداش می‌گیرد.»

 

وی در ادامه افزود، واضح است که همه آنچه رئیس جمهور جمهوری آذربایجان مردم ارمنستان را متهم می‌کند در واقع بخشی جدایی ناپذیر از سیاست دولتی وی است. او اعلام می‌کند که نفرت از جمهوری آذربایجان در ارمنستان یک ایدئولوژی رسمی شده، اما با افتخار می‌پذیرد که نسلی پر از نفرت از دشمن (ارمنستانی‌ها) در جمهوری آذربایجان پرورش یافته است. او بدون وقفه در مورد فاشیسم ارمنستان صحبت می‌کند، اما اظهارات او مملو از ایده‌های فاشیستی است، مانند ایده‌هایی درباره کفتار و سگ بودن ارمنستانی‌ها، آنها مغز ندارند، اخلاق ندارند یا ارمنستان یک کشور بی ارزش است.

 

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

 

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است

 

فارس 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------