آمریکا،اروپا و سازمان‌ملل به کودتاچیان سودان هشدار دادند/تهدید واشنگتن به عدم کاهش بدهی‌ خارطوم



سودان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
در آستانه تظاهرات ۳۰ میلیونی امروز (شنبه) در سودان در محکومیت کودتای نظامی، سازمان ملل، آمریکا و اروپا از ارتش سودان خواستند به سرکوب معترضان پایان دهد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش دادند که واشنگتن از عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان خواسته است تا اقداماتی را برای بازگرداندن دولت غیرنظامی انجام دهد.

 

این مقام مسئول افزود: "ما واقعا نگران هستیم چه اتفاقی خواهد افتاد. این یک آزمایش واقعی برای نیت نظامیان سودانی است."

 

این مقام مسئول همچنین از نیروهای سودانی خواست از هرگونه اعمال خشونت‌آمیز علیه تظاهرکنندگان خودداری کنند و به حق شهروندان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و خاطرنشان کرد که در نتیجه سرکوب تظاهرات ارتش از آغاز کودتا تاکنون بین ۲۰ الی ۳۰ تن کشته شده‌اند.

 

این مقام عنوان داشت که البرهان در تلاش است «ساعت را در سودان به عقب برگرداند» و تأکید کرد که واشنگتن به دنبال دستیابی به تفاهمی است که به دولت غیرنظامی سابق اجازه می‌دهد به کار در سودان ادامه دهد.

 

اوراق بدهی   

این مقام آمریکایی گفت: اگر ارتش به تلاش خود برای رهبری این کشور به تنهایی ادامه دهد، کاهش بدهی ده‌ها میلیارد دلاری که سودان به دنبال آن است، محقق نخواهد شد. وی خاطرنشان کرد که تصرف قدرت توسط ارتش ممکن است اتیوپی را وادار کند تا به قول او از این وضعیت در زمینه اختلافات مرزی استفاده کند.

 

در همین زمینه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم از کنگره خواست تا وضعیت فوق‌العاده را نسبت به سودان تمدید کند و در پیام خود گفت: «سودان از سال ۲۰۱۹ تاکنون گام‌های بزرگی در انتقال خود به سمت دموکراسی برداشته است، اما قدرت گرفتن ارتش و دستگیری رهبران غیرنظامی اکنون این دستاوردهای مثبت را تهدید می‌کند."

 

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از ارتش و نیروهای پلیس سودان خواست در تظاهرات امروز شنبه خویشتنداری کنند.

  

فولکر پتراس، رئیس هیات سازمان ملل برای حمایت از انتقال دموکراتیک در سودان نیز از نیروهای نظامی خواست تا به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و از خشونت خودداری کنند. وی همچنین از تظاهرکنندگان خواست تا به وجهه صلح‌آمیز اعتراضات پایبند بمانند و گفت که این هیات برای گفت‌وگوی سازنده تلاش خواهد کرد تا روند صلح به مسیر درست بازگردد.

 

در همین حال تدابیر فوق‌العاده‌ای در سودان در آستانه تظاهرات امروز اتخاذ شده و تمامی پل‌ها در خارطوم به جز دو پل حلفایا و سوبا مسدود شده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------