آرایش نظامی غرب علیه روسیه؛ استقرار ارتش سوئد در جزایر دریای بالتیک/ استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان



  آرایش نظامی غرب,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
با افزایش تنش ها در اروپا و تکاپوی کشورهای اروپای شمالی برای پیوستن به ناتو، سوئد از استقرار مجدد نیروهای مسلح در یکی از جزایر استراتژیک خود برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی روسیه خبر داد. 

 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، «کارل انگلبرکسون» یک افسر ارشد ارتش سوئد در اظهاراتی باتوجه به استقرار نیروهای مسلح کشورش در جزیره گوتلند (بزرگترین جزیره سوئد) در دریای بالتیک، گفت ارتش کشورش مدتها در پی بازگشت به این جزیره بوده است. این افسر ارشد ارتش سوئد که در سال ۲۰۰۵ زمانی که کشورش در پی صلح پس از جنگ سرد، ارتش خود را از موقعیت مهم در مرکز دریای بالتیک خارج کرد، فرمانده یگان ارتش زرهی در گوتلند بود.

 

وی به تازگی در اظهاراتی انحلال بخش بزرگی از نیروهای مسلح را در آن زمان به دنبال سرخوشی پس از صلح، اشتباهی بزرگ دانست که به گفته وی تاریخ آن را ثابت خواهد کرد.  

 

بلومبرگ در ادامه نوشت: گوتلند از جزایر راهبردی سوئد بشمار می رود که به ارتش این کشور اجازه می دهد بر موقعیت دریای بالتیک تسلط داشته باشد.موقعیت این جزیره به گونه ای است که سوئد از آنجا می تواند مسیرهای دریایی و حریم هوایی مهم را کنترل کند. این جزیره به گفته انگلبرکسون یک سنگر استراتژیک است که پیش از حمله روسیه به اوکراین نامربوط به نظر می رسید.

 

وئد یکی از کشورهای ثروتمند در شمال اروپا است که از دیرباز سیاست دوری از جنگ را برگزیده، اما در حال حاضر همگام با کشورهای سراسر منطقه در حال آماده شدن برای درگیری احتمالی با روسیه است که تا همین اواخر غیرقابل تصور به نظر می رسید. این کشور در مرکز دریای بالتیک قرار گرفته و همسایه فنلاند است؛ کشوری که یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

 

دولت استکلهم همچنین در ماه گذشته میلادی حین برگزاری رزمایش مشترک با فنلاند در جزیره گوتلند  از نقض حریم هواییش توسط چهار جنگنده روس خبر داد و آن را باتوجه به شرایط حاکم بر اروپای شرقی بسیاری جدی تلقی کرد.

 

از سوی دیگر اظهارات کارشناسان روس حین گفت‌وگو در تلویزیون دولتی روسیه که از تهاجم به حوزه بالتیک حمایت می‌کردند، سبب شده تا کشورهای شمال اروپا در تکاپوی تکمیل بودجه‌های دفاعی، تجهیز ارتش‌ و ارسال تسلیحات به اوکراین باشند.

 

همزمان سوئد و فنلاند به سرعت در پی پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) هستند و سوئد هم  در پی تغییر سیاست ها در جزیره گوتلند است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محل استقرار واحدهای توپخانه و ضدهوایی و نیروهای زرهی بوده است.

 

کارشناسان امنیتی خاطرنشان کرده اند که گوتلند محور اصلی هرگونه تهاجم روسیه به کشورهای بالتیک خواهد بود.

 

«ژنرال مایکل کلاسون» رئیس ستاد مشترک ارتش سوئد در این مورد گفت که کنترل گوتلند به یک کشور امکان کنترل مؤثر بر بالتیک را می دهد.

 

این مقام ارتش سوئد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد ما باید در نظر داشته باشیم که عضو هیچ ائتلاف نظامی نیستیم و ممکن است برای روسیه وسوسه انگیز باشد کشوری را که تضمین امنیتی رسمی ندارد به چالش بکشد.

 

اکنون به باور ناظران وحشت جنگ در گوتلند پدیدار شده و این در حالی است که سوئد از سال ۱۸۰۸ کنترل این جزیره را در دست دارد؛ زمانی که برای مدت کوتاهی کنترل گوتلند در طول جنگ فنلاند به دست سربازان روسی افتاد.

 

در ماه ژانویه (دی) و در پی تشدید تنش ها در منطقه، ژنرال کلاسون دستور ارسال نیروهای کمکی و نفربرهای مسلح را به گوتلند صادر کرد. این نمایش قدرت، کرملین را بر آن داشت تا سوئد را به دلیل تشدید تنش ها در منطقه مقصر بداند.

 

از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها در سوئد همزمان با افزایش تنش های منطقه ای نشان می دهد شمار بسیاری از مردم این کشور موافق ورود به ناتو هستند.

 

«ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد هرچند مخالف ورود به ناتو نیست اما معتقد است درخواست ورود به ناتو در شرایط کنونی می تواند تهدیدی برای امنیت منطقه باشد. دولت او که در حال حاضر نزدیک به  ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف هزینه های دفاعی می کند، می خواهد این سطح را تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

 

اندرسون در اوایل ماه مارس با بیان اینکه جنگ در اروپا بر مردم سوئد تأثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: روسیه در حال حاضر کل نظام امنیتی اروپا را تهدید می کند.

 

سوئد که بیشتر به دلیل استانداردهای بالای زندگی و فقدان فساد شناخته شده است، با اسلحه بیگانه نیست. این کشور از صادرکنندگان مهم تسلیحات در جهان است و سلاح های ضدتانک این کشور یکی از مهمترین تجهیزات نیروهای اوکراینی در نبرد با ارتش روسیه است.

 

لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود اعلام آمادگی کرد

در ادامه همراهی برخی اروپایی ها با اقدامات و سیاست های ضدروسی آمریکا، لهستان اعلام کرد که آماده است تسلیحات هسته ای آمریکا را در خاک خود مستقر کند.

 

  آرایش نظامی غرب,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "یاروسلاو  کاچینسکی" معاون نخست وزیر لهستان در مصاحبه با  روزنامه آلمانی "ولت آم سونتاگ"  خاطر نشان کرد که کشورش آماده استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در خاک خود است.

 

به علاوه اینکه لهستان همچنین خواستار افزایش شمار نیروهای آمریکای در اروپا شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------