زلنسکی: حمله گسترده روسیه به شرق اوکراین آغاز شد | تقدیر پوتین از نظامیان متهم به جنایت در بوچا



 رئیس جمهور اوکراین ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
هفتمین هفتۀ جنگ اوکراین در حالی در جریان است که حملات سنگین نیروهای روسیه به شهر ماریوپول واقع در جنوب شرق این کشور با هدف کنترل بر آن، همچنان ادامه دارد و بیم آن می رود که این حملات تلفات سنگینی در طرف اوکراینی‌ها بر جا گذاشته باشد.  

 مقامات اوکراین: حملات روسیه در شرق اوکراین دستکم ۸ کشته برجای گذاشت

مقامات محلی در شرق اوکراین می‌گویند دستکم هشت غیرنظامی روز دوشنبه در حملات روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک کشته شدند.

 

نظامیان روسیه از زمان عقب‌نشینی از اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین بر روی نبرد در شرق این کشور متمرکز شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب از آغاز عملیات تهاجمی روسیه در شرق کشورش سخن گفت. 

 

زلنسکی: تهاجم روسیه در شرق اوکراین آغاز شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که تهاجم روسیه در شرق کشورش آغاز شد. کنترل بخشی از شرق اوکراین در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است. درگیری‌های مرگبار در این شرق اوکراین افزایش یافته است. 

 

رئیس‌جمهوری اوکراین اظهار داشت: «می‌توانیم اعلام کنیم که نظامیان روسیه نبرد دنباس را که از مدتها پیش خود را برای آن آماده می‌کردند آغاز کردند.»

 

پنتاگون: شهر ماریوپل اوکراین هنوز سقوط نکرده است

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که شهر ماریوپل در جنوب اوکراین با وجود تداوم حملات روسیه هنوز سقوط نکرده است.جان کربی سخنگوی پنتاگون عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران  گفت که نیروهای اوکراینی به مقاومت و دفاع "شجاعانه" از ماریوپل و سایر شهرها در دونباس ادامه می دهند.

 

وی ادعا کرد، روسیه به رغم تحمل خسارات قابل توجه در چند هفته گذشته، همچنان اکثریت توان رزمی خود را در اختیار دارد.وی اضافه کرد: روسیه در تلاش است از اشتباهات خود در شمال اوکراین درس بگیرد و نیروهای روسیه هنوز با مشکلات لجستیک و کنترل و فرماندهی دست و پنجه نرم می کنند.

 

کربی ادعا کرد انتصاب یک فرمانده جدید در اوکراین نشان می‌دهد که روسیه برای بهبودی فرماندهی و کارآمدتر شدن حملات خود تلاش می کند. آمریکا ارزیابی می کند که روسیه هنوز با بسیاری از این مشکلات مواجه است.وی با اشاره به ارسال توپخانه هوتزر به اوکراین گفت که  آمریکا در روزهای آینده آموزش مربیان نظامی اوکراینی  برای استفاده از ۱۵ سامانه توپخانه هوتزر را آغاز خواهد کرد.

 

کربی همچنین گفت که آمریکا هنوز نمی تواند حمله  نیروهای روسیه به انبارهای تسلیحات غربی در نزدیکی لویو را تایید کند.

 

وی توضیح داد که آمریکا همچنان در حال  ارزیابی خسارات به اهداف است و گفت هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که کمک های غربی در اوکراین هدف قرار گرفته اند.

 

مقام روسی: یک انبار بزرگ تسلیحات در نزدیکی لویو ویران شد

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک انبار بزرگ از تسلیحات خارجی که اخیرا به اوکراین تحویل داده شده از سوی نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی شهر لویو منهدم شده است. 

 

این مقام ارشد ارتش روسیه گفت که هواپیماهای روسی صبح امروز یک مرکز لجستیکی بزرگ اوکراین را نابود کردند که در شش روز گذشته از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی تجهیز شده بود. 

 

مقام سازمان ملل: فعلا چشم‌اندازی برای آتش‌بس در اوکراین دیده نمی‌شود

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید فعلا چشم‌اندازی در خصوص برقراری آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد. او البته ابراز امیدواری کرد که در هفته‌های آینده و بسته به چگونگی ادامه جنگ، مذاکرات صلح به نتایج مثبتی بینجامد. 

 

او در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک همچنین اعلام کرد که قصد دارد اواخر این هفته به ترکیه برود و با رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری این کشور دیدار کند. گریفیتس همچنین تاکید کرد که در این دیدار تلاش خواهد کرد راه‌هایی که سازمان ملل می‌تواند در روند برقراری صلح در اوکراین به کار بندد را شناسایی کند. 

 

او همچنین ابراز امیدواری کرد که آنکارا بتواند میزبان یک گروه تماس بشردوستانه باشد تا از آن طریق بتوان در خصوص کمک‌های بشردوستانه مذاکرات جدی‌تری صورت گیرد. 

 

تقدیر پوتین از نظامیان متهم به جنایت در بوچا

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از یک واحد ارتش که گفته می‌شود در شهر بوچا در حومه پایتخت اوکراین مرتکب جنایات شده است، به دلیل "قهرمانی و سرسختی و شجاعت دسته‌جمعی" تجلیل کرد. او به این واحد ارتش لقب افتخاری "گارد" اهدا کردە است.

 

گفته می‌شود که این واحد ارتش روسیه زمانی کە در بوچا مستقر بودە اقدام به اعدام غیرنظامیان کردە است.

 

پس از پخش تصاویر اجساد غیرنظامیان اوکراینی که با دستان بسته کشته شدە و برخی در گورهای دسته جمعی دفن شدە بودند، بازرسان اوکراینی و بین‌المللی در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا این یک جنایت جنگی از جانب نیروهای روسی بوده است یا نه.

 

روسیه کشتار غیرنظامیان را تکذیب کرده و اوکراین را به صحنه سازی متهم می‌کند.

 

فرمانده کشتی روسی سزار کونیکوف بر اثر شدت جراحات کشته شد 

مقام‌های روسیه تایید کرده‌اند که الکساندر چیروا، فرمانده کشتی جنگی سزار کونیکوف بر اثر شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست داده و کشته شده است. کشتی سزار کونیکوف روز ۲۴ مارس در بندر بردیانسک مورد گلوله‌باران نیروهای مسلح اوکراینی قرار گرفته بود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------