صدراعظم آلمان میزبان نخست وزیران فنلاند و سوئد برای مذاکرات امنیتی



نخست وزیران فنلاند و سوئد سه شنبه این هفته و به دعوت صدر اعظم آلمان راهی این کشور می شوند تا در مورد "تغییر وضعیت امنیتی" اروپا و پیوستن این دو کشور به ناتو رایزنی کنند. 

به گزارش ایرنا، دولت فنلاند امروز در بیانیه ای خبر داد که سانا مارین نخست وزیر این کشور ۱۳ اردیبهشت به دعوت اولاف شولتس به آلمان رفته و در قصر اشلوس مزبرگ (Schloss Meseberg) با وی دیدار می کند.

 

 مذاکرات امنیتی  ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 سمت راست، سانا مارین نخست وزیر فنلاند- سمت چپ ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد

 

به نوشته تارنمای خبری دیلی فنلاند، ماگدالنا اندرسون (Magdalena Andersson) نخست وزیر سوئد نیز در این جلسه که به ابتکار دولت فدرال آلمان برگزار می شود، حضور خواهد داشت.

 

دیلی فنلاند نوشت که موضوع اصلی این جلسه تغییر وضعیت امنیتی اروپا خواهد بود.

 

پس از حمله روسیه به اوکراین، استکهلم و هلسینکی مشترکاً عضویت در سازمان پیمان آتلانتیمک شمالی (ناتو) را مد نظر داشته اند.

 

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز پنجشنبه (۸ اردیبهشت) گفت: الحاق سوئد و فنلاند قدرت این پیمان را افزایش خواهد داد.

 

رسانه‌های منطقه اسکاندیناوی پیشتر از وجود گزارش‌هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می (خرداد) خبر داده بودند.

 

اندرسون در یک کنفرانس خبری، تصریح کرد: برگزاری همه پرسی درباره عضویت در ناتو ایده خوبی نیست.

 

براساس گزارش رسانه های محلی، دولت سوئد روز پنج شنبه، ایده برگزاری همه پرسی برای عضویت احتمالی در ناتو را رد کرد.

 

این در حالی است که احزاب مخالف دولت به ویژه احزاب چپگرا در این کشور خواستار برگزاری همه پرسی برای پیوستن به ناتو شده اند.

 

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

 

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتوست.

 

همتای سوئدی وی نیز گفته بود که سوئد باید برای هر اقدامی از سوی روسیه آماده باشد و جنگ اوکراین همه چیز را تغییر داده است.

 

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

 

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی و با بیان اینکه واشنگتن منتظر تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو است و از چنین تصمیمی حمایت می‌کند، گفت: عضویت این دو کشور در ناتو به نفع آنهاست.

 

بلینکن تصریح کرد: ما البته منتظر تصمیم‌گیری آنها هستیم. اگر تصمیم آنها همین باشد، قویا حمایت می‌کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------