شناسایی یک هدف درمانی جدید برای درمان سرطان پستان



درمان سرطان پستان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان آمریکایی، هدف درمانی جدیدی را برای مقابله با سرطان پستان در بیماران مقاوم به درمان، ارائه داده اند.

به گزارش سیناپرس، محققان در مرکز جامع سرطان سیلوستر در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر، نشان داده ‌اند که یک مجموعه پروتئینی به نام CoREST که بیان ژن را کنترل می ‌کند گاهی اوقات در طول سرطان پستان مجددا سیم‌ کشی می ‌شود تا به تومورهای گیرنده استروژن مثبت (ER)  در مقاومت در برابر درمان های غدد درون ریز، کمک کند. بر اساس یافته های تحقیقاتی، اجزای پروتئینی خاص در این مجموعه ممکن است اهداف درمانی قوی ارائه دهند.

 

پژوهشگران گفته اند: حدود 80 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان، دارای تومورهای پستان ER هستند و با داروهایی که مسیر استروژن را مهار می ‌کنند، درمان می ‌شوند. با این حال، حدود 30 درصد از بیماران پس از چندین سال، نسبت به این درمان ها مقاومت پیدا می کنند. درصورت ایجاد مقاومت، عملا هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

 

تیم تحقیقاتی به منظور توسعه گزینه های درمانی برای این بیماران، بر پاسخ به این سوال ساده تمرکز کرد: کدام عوامل اپی ژنتیکی، در ایجاد مقاومت نقش دارند؟

 

محققان کشف کردند: یکی از این عوامل، CoREST است. این مجموعه پروتئینی، حاوی چندین زیر واحد است که نحوه بیان ژن ‌های خاص را تعدیل می‌ کنند.

 

با این حال، CoREST دو وظیفه اپی ژنتیکی مهم دارد: حذف هر دو گروه استیل و متیل روی هیستون ها، که جزء اصلی کروماتین هستند - DNA، RNA، و پروتئین هایی که کروموزوم ها را می سازند. سلول ‌ها، برای اطمینان از تنظیم ژنی مناسب، به تعادل هر دو گروه استیل و متیل روی هیستون ‌ها نیاز دارند و این مکانیسم اغلب در سرطان مختل می‌ شود.

 

CoREST با تعدیل مسیر استروژن در تومورهایی که به درمان ‌های غدد درون ریز پاسخ می ‌دهند، سلول ‌های سرطان پستان را به این درمان ‌ها حساس می ‌سازد.

 

با این حال، همزمان با تکامل مقاومت غدد درون ریز، سلول ‌ها اپی ژنوم خود را مجددا برنامه ‌ریزی می ‌کنند و CoREST برای تنظیم ژن ‌های متاستاتیک، در مکان ‌های ژنومی جدید قرار می گیرد و تومورها را تهاجمی ‌تر می ‌کند که این امر متعاقبا به سلول های سرطانی در مقابله با درمان ‌های غدد درون ریز کمک می کند.

 

محققان اضافه کرده اند: CoREST در بافت های نرمال، بیان ژن را متوقف می‌ کند، اما در سرطان پستان،  برعکس عمل کرده و ژن ‌ها، به ‌ویژه انکوژن ‌ها و ژن ‌های مرتبط با متاستاز را فعال می ‌کند.

 

تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که این مجموعه پروتئینی، ردی از خود به جای می‌گذارد؛ یک امضای CoREST از ژن ‌هایی که مستقیما توسط این مجموعه تنظیم می‌ شوند. این امضا، در بیمارانی که به درمان‌ های غدد درون ریز مقاوم می شوند، یافت می‌ شود. نتایج تحقیقاتی نشان می دهند که CoREST می تواند یک هدف بالقوه درمانی جدید برای سرطان پستان باشد.

 

این مطالعه در مجله Nature Structural & Molecular Biology قابل دسترسی هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------