دستکاری مولکولی باعث تحریک رشد مو در موش‌ها شد



رشد مو،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان از ریز آران‌ای(microRNA) برای دستکاری ژنتیکی سلول‌های بنیادی فولیکول مو استفاده کردند و رشد مو در موش‌ها را با موفقیت تحریک کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، ‌با افزایش سن سلول‌های بنیادی فولیکول مو مانند سلول‌های سایر قسمت‌های بدن سفت می‌شوند و تولید مو برای آنها سخت‌تر می‌شود. با گذشت زمان، تقریبا همه‌ی افراد درجاتی از ریزش مو را تجربه می‌کنند که به دلایل مختلفی از جمله ویژگی‌های ارثی، اختلالات هورمونی و تیروئیدی و کمبودهای تغذیه‌ای رخ می‌دهد.

 

فولیکول‌های مو دارای یک تو رفتگی برای سلول‌های بنیادی بالغ به نام «برآمدگی» در نزدیکی ریشه مو هستند. این سلول‌های بنیادی به بازسازی سلول‌های اپیدرمی (پوست) و ساختار فولیکول‌های مو و غدد چربی و غدد تولید کننده چربی(سبوم) کمک می‌کنند. سلول‌های بنیادی فولیکولی می‌توانند در تو رفتگی باقی بمانند و خود را بازسازی کنند، اما همچنین می‌توانند به سمت پایین فولیکول حرکت کرده و به سلول‌های پیش ساز جوانه‌ی مو تبدیل شوند که می‌توانند برای تشکیل فولیکول مو و ساقه مو تمایز یابند.

 

محققان دانشگاه نورث وسترن، ایلی‌نویز، ابتدا موشها را بررسی کردند تا مشخص کنند که در سطح سلولی در سلول‌های بنیادی فولیکول مو(HFSCs) و سلول‌های زایای مو چه اتفاقی می‌افتد. آنها مشاهده کردند که سلول‌های بنیادی فولیکول مو در مقایسه با سلول‌های پیش ساز جوانه مو، که نسبتا نرم و از نظر مکانیکی پویا بودند، سخت هستند.

 

آنها سپس تعیین کردند که آیا رفتار سلول‌ها با بیان ژن مرتبط است یا خیر و دریافتند که یک ریز آران‌ای خاص به نام miR-۲۰۵ یکی از ریز آران‌ای‌های بسیار بیان شده در سلول‌های بنیادی جوانه مو و پوست است. ریز آران‌ای‌ها مولکول‌های کوچک، تک رشته‌ای و غیر کد کننده آران‌ای هستند که نقش مهمی در تنظیم بیان ژن ایفا می‌کنند. به بیان دیگر اینکه آیا یک ژن خاص در یک زمان خاص پروتئین خود را بیش از حد، کم یا به مقداری مناسب تولید می‌کند.

 

پس از تحریک ژنتیکی سلول‌های بنیادی موش‌ها برای تولید miR-۲۰۵ بیشتر، سلول‌های زایای موی نرم‌تر حساس‌تر شدند و به سرعت برای شروع بازسازی فولیکول‌های مو آماده شدند و رشد مو را در موش‌های جوان و پیر تقویت کردند.

 

روی یی(Rui Yi)، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: آنها طی ۱۰ روز شروع به رشد مو کردند. اینها سلول‌های بنیادی جدیدی نیستند که تولید می‌شوند. ما سلول‌های بنیادی موجود را برای رشد مو تحریک می‌کنیم. در بسیاری از مواقع ما هنوز سلول‌های بنیادی داریم، اما ممکن است نتوانند مو تولید کنند.

 

اکنون که آنها ثابت کرده‌اند که می‌توان رشد مو را تحریک کرد، محققان قصد دارند تحقیقات خود را گسترش دهند.

 

یی می‌گوید: مطالعه ما امکان تحریک رشد مو را با تنظیم مکانیک سلولی نشان می‌دهد. به دلیل پتانسیل انتقال ریز آران‌ای توسط نانوذرات به طور مستقیم به پوست، در ادامه آزمایش خواهیم کرد که آیا miR-۲۰۵ به صورت موضعی می‌تواند رشد مو را ابتدا در موش تحریک کند یا خیر. در صورت موفقیت آمیز بودن، آزمایش‌هایی را برای بررسی اینکه آیا این ریز آران‌ای می‌تواند به طور بالقوه رشد مو را در انسان افزایش دهد یا خیر طراحی خواهیم کرد.

 

این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------