تفکیک سلول‌های سرطانی موجود در خون با استفاده از دستگاه جدید



اخبار,اخبار پزشکی

محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا با همکاری دانشگاه فنی کویینزلند استرالیا دستگاهی را ساختند که قادر است سلول‌های سرطانی را از نمونه خون بیماران تفکیک کند. این دستگاه از طریق جداسازی انواع سلول‌های موجود در خون بر اساس اندازه آن‌ها عمل می‌کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، با وجود این که هر روز دستگاه های جدیدی برای جداسازی سلول‌های سرطانی از جریان خون ساخته می‌شود، اغلب این تجهیزات بسیار گران بوده و در دسترس آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و بیمارستان‌ها قرار ندارد. اما این دستگاه جدید ارزان قیمت بوده و نیازی به آماده‌سازی یا رقیق کردن نمونه خون ندارد. 

 

در این دستگاه از ویژگی مهاجرت درونی به منظور جداسازی سلول‌ها از جریان خون بر اساس اندازه و هدایت آن‌ها توسط میکروکانال‌های تعبیه شده در یک ساختار پلاستیکی استفاده می‌شود. این سیستم سلول ها را بر اساس تفاوت‌های ناچیز در اندازه آن‌ها که موجب جذب شدن سلول‌ها به بخش‌های مختلف مایع می‌شود، تفکیک می‌کند. 

 

محققان به‌منظور بررسی عملکرد این دستگاه 10 سلول کوچک سرطانی را به درون نمونه‌های 5 میلیمتری خون وارد کردند و نمونه را از درون دستگاه عبور دادند. در این آزمایش محققان توانستند 93 درصد از سلول‌های سرطانی را جداکنند. این در حالی است که نرخ جداسازی دستگاه‌های موجود در بازار بین 50 تا 80 درصد است. 

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Microsystems & Nanoengineering منتشر شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------