اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

عامل درد بیماران مبتلا به آرتروز شناسایی شد



اخبار,اخبار پزشکی
مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد مایع روان‌کننده اطراف مفاصل مهمترین عامل تحریک سلول‌های عصبی حسی و درد بیماران مبتلا به آرتروز است.

به گزارش ایرنا به نقل از  پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلایل بروز آرتروز هستند.

 

بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد؛‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده و علاوه بر ایجاد درد، سفتی و تورم، باعث می‌شوند. بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه می شود. آرتروز بیماری مربوط به تاثیر التهاب بر مفاصل است.

 

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بروز التهاب در بیماری آرتروز منجر به افزایش تعداد سلول‌ها در اطراف مفاصل می‌شود. این سلول‌ها مواد التهابی را وارد مایع زلاله‌ای‌ (synovial fluid) یا همان مایع روان‌کننده و نرم‌کننده مفاصل می‌کنند. هنگام بروز آرتروز، چسبندگی مایع زلاله‌ای یا سینوویال کاهش می‌یابد و مواد التهابی در تماس مستقیم با سلول‌های عصبی حسگر درد در مفاصل قرار می‌گیرند و درد ناشی از آرتروز نیز به همین دلیل است.

 

محققان دانشگاه کمبریج مقداری از مایع زلاله‌ای بیماران مبتلا به آرتروز را استخراج کردند و از آن برای تحریک سلول‌های عصبی حسی استفاده کردند. این مطالعه نشان می‌دهد مایع زلاله‌ای عامل تحریک سلول‌های عصبی حسی در بیماران است و با استفاده از این رویکرد می‌توان به درمان‌های موثری برای کاهش درد در افراد مبتلا به آرتروز دست یافت.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Rheumatology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------