اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بیماران از ماسک فیلتردار استفاده نکنند



اخبار,اخبار پزشکی,ماسک فیلتردار
فوق‌تخصص ریه گفت: افراد بیمار به هیچ عنوان نباید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، صمد قدرتی دیروز (۲ فروردین) در جمع خبرنگاران، در رابطه با بیماری کرونا و مکانیسم عمل آن، اظهار کرد: ویروس کرونا مانند سایر میکروب‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها مکانیسم و ماهیتی دارد که قسمت‌های خاصی از بدن را مورد تهاجم قرار داده و بیماری‌های مربوط به عضوی را ایجاد می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه ویروس‌ها گونه‌های مختلفی دارند که اکثر آن‌ها شناخته شده بوده و درمان آن با واکسن امکان‌پذیر است، گفت: از جمله این ویروس‌ها مانند سارس، مرس و بیماری‌های مشابه آن‌ است؛ اما ویروس کرونای جدیدی که اکنون با آن مواجه هستیم، مکانیسم، فیزیولوژی و عملکردش در بدن ناشناخته است.

 

این پزشک با بیان اینکه بیشترین راه ورود ویروس کرونا به بدن از طریق دستگاه تنفسی (دهن، بینی و چشم) بوده که از طریق مخاط وارد بدن و داخل مجاری تنفسی و ریه شده و در نهایت کیسه‌های هوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: ویروس کرونا در کیسه‌های هوا به سلول‌ها حمله کرده، سپس سلول‌ها، ویروس را برای تخریب کردن، داخل خودشان می‌گیرند.

 

فوق‌تخصص ریه یادآور شد: یک‌سری فاکتورهای التهابی در داخل کیسه‌های هوا ایجاد می‌شود، به طوری که ریه بیمار پر از مایع و ترشحات (اجساد این ویروس‌ها و باقی سلول‌هایی که برای دفاع از بدن  وارد آن محیط شدند) شده و به تدریج فضای بافت‌های بین اطراف کیسه‌های هوایی درگیر می‌شود و در نهایت همه ریه فرد را درگیر بیماری می‌کند.

 

قدرتی با اشاره به اینکه درگیری ریه بیمار با ویروس کرونا، اکسیژن‌رسانی را به سایر بافت‌های بدن کم می‌کند و با علائم تنگی نفس، خود را بروز می‌دهد، به طورری که منجر به سندروم حاد تنفسی می‌شود و در موارد بسیار شدید نیز منجر به فوت فرد خواهد شد، اظهار کرد: ویروس کرونا به هیچ‌کس رحم نمی‌کند؛ هر سن، جنس و بیمار زمینه‌ای را درگیر کرده و علائم مختلفی را بسته به بیماری زمینه‌ای که فرد دارد، بروز می‌دهد.

 

این پزشک با اشاره به اینکه در جامعه محدودیتی برای تامین ماسک وجود دارد، تصریح کرد: نیازی نیست همه افراد از ماسک استفاده کنند، ولی اگر استفاده کنند هم موردی ندارد، زیرا یک وسیله حفاظتی است و افرادی که از بیماران محافظت می‌کنند، کادر درمانی و کسانی که در اماکن پرتردد حضور دارند باید از ماسک استفاده کنند.

 

فوق‌تخصص ریه با تاکید بر اینکه افراد بیمار به هیچ عنوان نباید از ماسک‌های فیلتردار N۹۵ استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ماسک‌های فیلتردار برای افراد سالم طراحی شده است. اگر فرد بیمار از این ماسک استفاده کند همه تنفس خود را که پر از ویروس است را در فضای محیط پخش کرده و افراد دیگر را آلوده می‌کند. بیماران موظف هستند از ماسک‌های معمولی و جراحی سه لایه استفاده کرده و افرادی که از آنان محافظت می‌کنند و یا در اجتماع حاضر می‌شوند نیز، باید از ماسک‌های جراحی استفاده کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------