اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

وزیر بهداشت: موج اول اپیدمی کرونا را مهار کردیم/ توضیحات در مورد طرح فاصله گذاری اجتماعی



اخبار,اخبار پزشکی,سعید نمکی
وزیر بهداشت گفت: با همکاری همه مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط و تلاش همکارانم در خط اول درمان و مقابله با شیوع ویروس موج اول اپیدمی کرونا مهار شد.

به گزارش دانشجو، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه‌ای تلویزیونی درخصوص آخرین تصمیم گیری‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: از همان روز‌های اول یکی از برنامه‌های ما محدود سازی تردد‌ها و تجمعات و کانون‌هایی بود که به گسترش بیماری کمک می‌کرد.

 

وی افزود: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و عدم برگزاری بازی‌ها و عدم فعالیت سینما‌ها و تئاتر‌ها و تعطیلی نماز جمعه‌ها و تعطیلی اماکن مذهبی از جمله این اقدامات بود.

 

نمکی خاطرنشان کرد: همه مراکزی که ما پیشنهاد دادیم با حمایت بی دریغ مسوولین تعطیل شد و یکی از نگرانی‌های ما بابت تردد‌های غیر ضروری بود.

 

وزیر بهداشت گفت: علیرغم همه تحریم‌ها موج اول اپیدمی با کمک و همکاری همه همکارانم در خط مقدم درمان و مقابله با شیوع بیماری کنترل شد.

 

وی ادامه داد: از آن خیز اولیه کاسته شد، اما ما نگران موج دوم بیماری بودیم که سفر‌ها می‌تواند عامل بزرگی برای آن باشد که خوشبختانه طرح فاصله گذاری برای کنترل این موضوع نگاشته شد.

 

نمکی گفت: موضوع به وزیر کشور ارائه شد و مقرر شد زوایای اجرای آن بررسی شود که خوشبختانه امروز به رئیس جمهور ارائه و قرار شد برای اجرای آن اقدام شود.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در چهار سطح در نظر گرفته شده برای کرونا مقرر شد بر اساس هر سطح یک سری اقدامات مشخص انجام داد و محدودیت‌های جدیدی اعمال کرد.

 

وی ادامه داد: این بحث به طور جدی در حال اجراست و در این طرح کسبه‌ای که می‌توانند فعالیت کنند و برعکس آن‌ها که باید تعطیل کنند مشخص شده اند.

 

نمکی گفت: یکی از نکات مهم این است که سوپر مارکت‌ها و فروشنده‌های لوازم مایحتاج عمومی مردم ۲۴ ساعته فعال خواهند بود و مردم در این حوزه نباید نگرانی داشته باشند.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: در این طرح تلاش می‌شود تا تردد میان شهری و از استان به استان دیگر محدود خواهد شد البته یک زمانی را برای بازگشت مسافران در نظر گرفته ایم و اجازه خواهیم داد در یک چارچوبی به شهر خود برگردند.

 

وی افزود: ما تمام پلاک خودرو‌هایی که از استان‌ها خارج شده اند را در اختیار داریم و با مالکان آن‌ها تماس خواهیم گرفت و باید در زمان مشخص بازگردند و از آن‌ها احوالاتشان را جویا خواهیم شد.

 

نمکی خاطرنشان کرد: این طرح قطعا در پیشگیری از شیوع کرونا موثر خواهد بود و بنا این است که مزاحمتی برای سایر شهروندان ایجاد نکند.

 

وی در پاسخ به این سوال که از اواخر سال گذشته برنامه ریزی‌هایی داشتید دقیقا چه کار‌هایی انجام گرفته گفت: ما به محض اطلاع از شیوع کرونا در ووهان چین بلافاصله همکارانم را جمع کردم، زیرا می‌دانستم ویروس بدون پاسپورت به همه جهان سفر خواهد کرد.

 

وزیر بهداشت گفت: برای ما محرز بود که صدای پای کرونا به داخل کشور ما هم خواهد رسید و برای همین برنامه مفصلی را مرور کردیم و اقداماتی که باید انجام میدادیم را ارزیابی کردیم.

 

نمکی گفت: اولین اقدام مطلع کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اطلاع رسانی به مردم بود و این کار شروع شد و اولین پیامک ما برای ۴۰ میلیون مشترک برای مردم در همان روز‌های اول فرستاده شد.

 

وی خاطرنشان کرد: همان زمان نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشتم برای قطع پرواز‌ها به چین و این جلسه برگزار شد و همراهی شد و پرواز‌های مستقیم به چین و برعکس لغو شد.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: در ۳۶ مبادی ورودی کشور اکیپ‌هایی را برقرار کردیم تا ورودی‌ها را چک کنند و مسافرین را ارزیابی کنیم البته امکاناتمان در ابتدا کم بود مانند همه دنیا.

 

نمکی گفت: در این راستا تعدادی از افراد شناسایی و بررسی شدند و کیت آزمایشگاهی را از همان ابتدا شروع به طراحی کردیم و ۱۵ روز بعد از اولین گزارش ابتلا به بیماری کیت را تولید کردیم.

 

وی افزود: ما به تعداد کافی تخت در تمام استان‌ها آماده کردیم و حتی یک مورد از بیماران هم در پشت در هیچ بیمارستانی بدون تخت نماندند در حالی که امروز در اروپا و آمریکا مردم برای گرفتن خدمات آواره شده اند.

 

وزیر بهداشت گفت: این وضعیتی که امروز در سایر کشور‌هایی که خودشان را خیلی برتر می‌دانند و از امکانات بهتری هم برخوردارند و تحریم نیستند می‌بیند در کشور ما پیش نیامد و هیچ هموطنی آواره دریافت خدمات در پشت در هیچ بیمارستانی نشد.

 

نمکی خاطرنشان کرد: اولین گزارش ما در روز ۲۹ بهمن به ما رسید و روز سی بهمن به رئیس جمهور گفتم که فکر می‌کنم این دو مورد در قم بالای نود درصد مبتلا به کرونا هستند هرچند همان زمان ما درگیر آنفلوآنزای نوع B. بودیم.

 

وی ادامه داد: در همان روز با تلاش همکارانم مشخص شد که تست‌ها مثبت است و همزمان با اعزام همکارانم به شهر قم مردم را در جریان رسیدن ویروس به کشورمان قرار دادم.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از نکات مهم این بود که از همان روز اول همان دارویی که در چین استفاده می‌شد را ما هدف گذاری کردیم و به همین دلیل چه با ساخت داخلی و چه با خرید خارجی هیچ کمبود دارویی در کل کشور گزارش نشد.

 

نمکی گفت: یکی از برنامه‌های برجای مانده گذشته پرونده الکترونیک سلامت بود که امروز به عنوان یک ریل گذاری مهم در طرح بسیج مقابله با کرونا هم به کمک ما آمد که مهمترین ابزار ما محسوب می‌شد.

 

وی ادامه داد: اولین اقدام ما در وزارت بهداشت برپایی پرونده سلامت برای هشتاد میلیون ایرانی بود و این را در سه ماه انجام دادیم در حالی که بسیاری از کشور‌ها چند سال این کار به طول می‌انجامد.

 

وزیر بهداشت گفت: ما در ابتدای سال ۹۸ برخوردیم به یک سیل بزرگ که همزمان با آن کار بزرگی رخ داد و آن هم کنترل بیماری‌ها بود، زیرا همزمان با وقوع سیل همواره اپیدمی‌هایی از بیماری‌ها شروع می‌شود، اما در سیل ابتدای امسال چنین اپیدمی‌هایی را نداشتیم.

 

نمکی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث تعجب سازمان بهداشت جهانی هم شده بود و در کنار این موضوع ما به جمعیت سیل زده هم کمک بهداشتی و درمانی کردیم.

 

وی افزود: امسال ۸ هزار تخت بیمارستانی برای نقاط کم برخوردار فراهم کردیم و نکته دیگر این بود که امسال علیرغم همه تحریم‌ها هیچ کمبود دارویی در کشور نداشتیم و بر تولید داخلی تمرکز کردیم.

 

وزیر بهداشت گفت: می‌دانید که در سال‌های قبل برای واردات دارو چیزی حدود ۳.۶ میلیارد یورو هزینه می‌شد که این را در سال ۹۸ به زیر ۳ میلیارد یورو رساندیم که این حرکتی عظیم و ملی تلقی می‌شود.

 

نمکی گفت: ما طرح بسیار مهم بسیج ملی کنترل فشار خون را با همکاری سازمان بسیج و سایر نهاد‌ها و پرستاران و بهورزان انجام دادیم و قریب به ۳۱ میلیون نفر کنترل فشار خون شدند.

 

وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر براثر بیماری‌های ناشی از فشار خون در کشور فوت می‌کنند و این کار بزرگ در کشور انجام شد و فشار خون این افراد بررسی شده و حدود ۲.۷ میلیون کیس جدید دارای فشار خون شناسایی شدند.

 

وزیر بهداشت گفت: در پاییز امسال به ویروس آنفلوآنزا برخورد کردیم که سهمگین بود برای کل دنیا و موفق شدیم با آن هم برخورد کردیم و آن ویروس را هم با همه مضایق مالی مهار کردیم.

 

نمکی خاطرنشان کرد: ما امسال ۳.۵ میلیون زائر اربعین را مدیریت کردیم و اولین بار بود که چنین حجمی از زائر را شاهد بودیم و به این‌ها زائران سایر کشور‌ها را هم اضافه کنید.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------