سخنگوی وزارت بهداشت: با استمرار فاز مدیریت کرونا، هفته های آتی وارد فاز مهار می شویم



اخبار,اخبار پزشکی,سخنگوی وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با استمرار فاز مدیریت کرونا، هفته های آتی وارد فاز مهار بیماری می شویم.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: به دنبال اجرا و گسترش طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و ثبت نام و مشارکت خوب مردم در این بسیج ملی از طریق خوداظهاری در سامانه Salamat.gov.ir تاکنون بیش از ۵۷ میلیون نفر در این سامانه ملی مشارکت کرده‌اند و مورد غربالگری و بر حسب ضرورت مورد ارزیابی و مراقبت قرار گرفته اند و اطلاعات و داده‌های قابل توجهی به دست آمده است.

 

وی افزود: باید توجه کرد که تشخیص و مداخله زودهنگامی که از مسیر این بسیج عمومی و مشارکت مردم و به همت همکاران‌مان در نظام سلامت اتفاق افتاده، قاعدتا بر روند بیماریابی ما تاثیر مثبت گذاشته و بر کاهش و مدیریت بیماری تاثیر مثبت می‌گذارد، همانطور که در روزهای اخیر گذاشته است.

 

با استمرار فاز مدیریت کرونا، هفته های آتی وارد فاز مهار بیماری میویم

جهانپور با بیان اینکه عملا در فاز مدیریت بیماری کووید-۱۹ در کشور قرار داریم، افزود: مقایسه وضعیت‌مان با آمار و اطلاعات سایر کشورها حتی کشورهای توسعه یافته، به خوبی این امر را نشان می‌دهند و متخصصان و کارشناسان اذعان دارند که اگرچه بیماری هنوز وارد فاز مهار در ایران نشده، اما به یمن این طرح و مشارکت مردم، در فاز مدیریت قرار گرفته است و با امتداد این فاز وارد فاز مهار بیماری در هفته‌های آتی شویم.

 

ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین

وی ضمن تشکر از همه مردم به دلیل مشارکت‌شان در روزهای اخیر و همراهی شان در رعایت نکات بهداشتی و ... گفت: از بامداد روز گذشته عملا با تشدید و اعمال محدودیت‌ها در حوزه فاصله‌گذاری اجتماعی روبرو هستیم و پیش از آن نیز به دنبال شناسایی اولین مورد بیماری در کشور اقدامات لازم نظیر تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس و... اعمال شده بود. بر همین اساس ظرف ۴۸ ساعت اخیر با مصوبات ملی مدیریت و مقابله با کرونا این مصوبات تشدید یافته و حداقل تا ۲۰ فروردین با تایید رییس جمهور با همین سطح ادامه خواهد یافت. امیدواریم این مشارکت ادامه داشته و با خودمراقبتی و دیگر مراقبتی بتوانیم در روزهای آتی در مسیر مقابله با این بیماری یاری رسان نظام سلامت باشیم.

 

چرایی اقدام وزیر بهداشت در استفاده از طب ایرانی برای مقابله با کرونا

جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نامه وزیر بهداشت مبنی بر استفاده کمکی از طب ایرانی در مقابله با کرونا ویروس، گفت: باید توجه کرد که طب ایرانی در کنار طب رایج کاربرد دارد. بنابراین با حوزه پیشگیری و حفظ سلامت و مواردی که ممکن است بن بست‌های طب مدرن تلقی شود، طب ایرانی می‌تواند کاربرد داشته باشد. بر این اساس سال‌هاست که این موضوع از سوی سازمان بهداشت جهانی هم مورد توجه قرار گرفته و ما جزو 10 کشوری هستیم که واجد تاریخ، دیرینه و مکتب طبی سنتی هستیم که در دنیا هم به رسمیت شناخته شده است. وزارت بهداشت هم اداره کلی را تحت همین عنوان برای این موضوع ایجاد کرده و ده‌ها گروه آموزشی طب ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد و ده‌ها نفر ظرف چند سال اخیر به عنوان متخصصین یا دکترای تخصصی از میان پزشکان فارغ‌التحصیل شده و دانش‌آموخته این رشته هستند. حتی مطالعات آن‌ها در حوزه سلامت کارآمد خواهد بود.

 

وی افزود:  آنچه که وزیر بهداشت مطرح کردند، استفاده از این توان و استعداد در کنار طب رایج است تا وضعیت سلامت عمومی ارتقاء یافته و بتوان در جهت پیشگیری، مهار، کنترل و حتی بر اساس شواهد علمی به درمان بیماری کووید-19 هم کمک شود. بنابراین موضوع جدید نیست. طب سنتی یک اداره کل مستقل در وزارت بهداشت بوده و به عنوان طب مکمل ارائه خدکمت می‌کند. البته این موضوع با آنچه که ممکن است عده‌ای سودجو، فرصت طلب و دانش‌ناآموخته و مدعی دروغین تحت عنوان طب اسلامی و.. در سطح جامعه، بدون مجوز و سابقه تحصیلات، مبادرات به درمان و دخالت غیرمجاز در درمان داشته باشند، متفاوت است. اینکه برخی افراد با عناوین مختلف و بدون تحصیلات و اطلاعات لازم به سرکیسه کردن ملت در این زمینه می‌پردازند، جداست. دستور وزیر هم در جهت روشن شدن این مرزبندی و حفظ هویت و ارتقاء طب ایرانی به عنوان طب مکمل بوده است و ارتباطی با برخی افراد مدعی در این زمینه که برخی از آنها مکررا مورد پیگرد قانونی هم بوده‌اند، ندارد.

 

جهانپور درباره وضعیت مراکز مراقبت بالینی  که قرار بود برای قرنطینه بیماران کرونایی‌ که یا نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و یا از بیمارستان ترخیص شده و باید مدت بیشتری تحت مراقبت باشند، ایجاد شود، گفت: تاکنون بیش از 10 هزار تخت در سراسر کشور، به خصوص استان‌هایی که شیوع بیماری در آن ها بیشتر بود با امکانات رفاهی ایجاد شده است و در این زمینه نیروی بسیج، جمعیت هلال احمر، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران همکاری و مشارکت داشتند. بعضا ممکن است این اقدام با برخی الگوها و رفتارهای فرهنگی ما خیلی مطابقت نداشته باشد و ممکن است پذیرش آن در جامعه ما که حمایت‌های خانوادگی بالا است، مقداری سخت باشد. در هر حال موارد قطعی که نیازی به بستری در بیمارستان ندارند یا افرادی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند و همچنان نیاز به مراقبت دارند، در این مراکز مراقبت بالینی پیش بیمارستانی مورد مراقبت قرار می‌گیرند. در عین حال برای اجرای این کار شاید نیازمند اعمال مقررات و محدودیت‌هایی باشیم که از امروز با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع عملیاتی می‌شود. ممکن است در مواردی مجبور باشیم برخی عزیزان را به جهت حفظ سلامت خانواده و اطرافیان‌شان برای چند روز به اجبار در این مراکز مراقبت کنیم. امیدواریم اجباری که امروز برای حفظ سلامت عمومی است را درک کرده و با دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری کنند.

 

چرایی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت تست‌های کرونا در کشور، گفت: ما مانند هفته‌های اولیه آغاز طغیان این بیماری در کشور، لزوما به طور کامل به انجام تست  PCR وابسته نیستیم. امروز برای تشخیص و حتی ثبت موارد قطعی لزوما وابسته با تست PCR نخواهیم بود. باید توجه کرد که کاربرد اصلی این تست در آغاز طغیان و اعلام پایان اپیدمی است. با این وجود در حال حاضر بیش از 56 آزمایشگاه با ظرفیت معمول 6000 تست در روز و حتی قابل افزایش تا 10 هزار تست در روز است.

 

جهانپور درباره چرایی افزایش آمار مبتلایان در کشور نیز گفت: قاعدتا با توجه به روند مدیریت شده این بیماری در کشور، شاهد پیک‌ها و خیز ناگهانی در شناسایی نیستیم، بلکه یک روند تدریجی شیوع را داریم. در عین حال با توجه به اجرای بسیج ملی مقابله با کرونا و با توجه به اینکه بیماریابی‌مان فعال تر شده و افراد را زودتر و بیشتر شناسایی می‌کنیم، قطعا در آمار روزانه ما تاثیر داشته و به همین دلیل ظرف دو هفته اخیر شاهد افزایش نسبی در تعداد موارد ثبت شده بیماری هستیم که بخش عمده آن به بیماریابی فعال و شناسایی زودهنگام در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا بازمی‌گردد.

 

وضعیت فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعالیت پزشکان بدون مرز برای مقابله با کرونا در ایران و مراقبت از اتباع خارجی از سوی آنها، گفت: در حال حاضر اتباع خارجی هم تحت مراقبت ما هستند. حتی در سامانه سیب بیش از  2 میلیون و 500 هزار نفر از اتباع را تحت نظر داریم و به نوعی پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده دارند. بنابراین این افراد تحت مراقبت قرار می‌گیرند و در بسیج ملی مقابله با کرونا هم می‌توانند مشارکت کرده و با وارد کردن شماره یکتا از خدمات غربالگری و مراقبتی ما استفاده کنند. اتباعی هم که مبتلا شده باشند در تمام شهرهای محل اقامت‌شان می‌توانند از امکانات درمانی مانند همه اتباع ایرانی استفاده کنند و این اتفاق افتاده است. البته با توجه به اینکه پزشکان بدون مرز هم مایل بودند که در ایران حضور داشته باشند و یک بیمارستان کوچک برای مراقبت از بیماران کووید-19 دایر کنند، به هر حال با توجه به اینکه در اغلب استان‌ها نیاز به چنین سرویس اضافه‌ای در این بعد و حجم نداریم، تمهید ما این بود که از این سرویس‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر برای اتباع خارجی به ویژه در برخی استان‌های مرزی استفاده شود.

 

نیاز ایران به توسعه تخت‌های آی‌سی‌یو و دستگاه های تنفسی

وی تاکید کرد: بنابراین پزشکان بدون مرز می‌توانند امکانات‌شان را به استان‌های مرزی ما و برای ارائه خدمت به اتباع خارجی توسعه دهند. البته باید توجه کرد که ما در حال حاضر نیازی به ایجاد تخت اضافی در این حجم و یا ارائه خدمات از سوی پزشک یا پرسنلی که همراه با پزشکان بدون مرز به کشور ما آمده‌اند، نداریم، بلکه آنچه امروز در اولویت ما قرار دارد، تجهیزات مراقبتی برای توسعه تخت های آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه از جمله ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و ملحقات آن است. بنابراین اکنون بیشتر به اقلام حفاظتی و با تاکید ویژه بر آی‌سی‌یو است. هر کشور یا فرد یا نهادی که مایل است، محموله اهدایی به ایران ارسال کند، ما اعلام می‌کنیم که به این موارد نیاز داریم. در سایر موارد طبق استانداردهای لازم، در کشور فراهم است و در روزهای آتی هم در این حوزه ها بحرانی از جنس آنچه در برخی کشورهای توسعه یافته دنیا می‌بینیم، نخواهیم داشت.

 

تولید بومی کیت های تشخیص کرونا

وی درباره تولید کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا نیز گفت: یکی دو شرکت ایرانی ظرف یکی دو هفته اخیر توانستند کیت‌های تشخیصی کووید-19 را تولید اولیه کنند. مراحل رفع اشکال طی شده، اما ممکن است هنوز هم نیاز به رفع اشکال داشته باشند. بعد از رفع اشکال نهایی و تایید انستیتو پاستو و سازمان غذا و دارو به تولید انبوه می‌رسند و در سراسر کشور در دسترس خواهد بود و از روزی که مجوز آن‌ها صادر شود، در گام اول تولید هفتگی 80 هزار کیت را خواهیم داشت و قاعدتا دسترسی به کیت‌های PCR وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. به خصوص با پاندمی بودن این بیماری، نگرانی ما برای تامین کیت در ماه‌های آتی هم مرتفع می‌شوند. تولید این کیت و بومی سازی فناوری آن در ماه‌های اخیر، دغدغه ما را در ماه‌های آتی کم خواهد کرد.

 

انتقال کرونا از طریق هوا کذب است

سخنگوی وزرات بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برخی شایعات مبنی بر انتقال کرونا از طریق هوا، گفت: متاسفانه شایعه‌ای شب گذشته در یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما منتشر شد درباره انتقال ویروس کرونا از طریق هوا که این موضوع کاملا فاقد اساس علمی و فنی بوده و هیچ مدارک و شواهدی مبنی بر انتقال این بیماری از طریق هوا آن هم در مکان‌های عمومی عادی وجود ندارد و اگر در جایی احتیاطی در این زمینه است در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه است که ممکن است در این مکان‌ها برای مدت دو تا سه ساعت انتقال از طریق هوا وجود داشته باشد.

 

وی افزود: در عین حال طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، مرکز مطالعات ایالات متحده و سازمان‌های دیگر در اروپا و همچنین طبق پروتکل ملی کشور، هیچ موضوعی به عنوان استفاده از ماسک برای کمک به پیشگیری از ابتلا به کووید-19 در جمعیت عادی وجود ندارد. ماسک برای افراد بیمار و علامت‌دار و افرادی که از بیماران و افراد مشکوک مراقبت می‌کنند، توصیه می‌شود.

 

هشدار الکل های تقلبی

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره عرضه الکل متانول از سوی یک شرکت مورد تایید وزارت بهداشت، گفت: مطابق آنچه این شرکت اعلام کرده و دور از ذهن هم نیست، این است که اصل بسته بندی هم تقلبی بوده است. بنابراین درباه محصولات یک شرکت هشدار داده شده که گروهی از افراد اقدام به تقلب کرده و متانول را در دسته بندی الکل به نام یک شرکت وارد بازار کرده‌اند که در این زمینه هشدارهای لازم داده شد و ریکال و جمع‌آوری انجام شد. متاسفانه در این ایام که استفاده از اتانول برای ضدعفونی دست و سطوح بالا رفته است و قیمتش افزایش یافته، شاهدیم که متانول در برخی موارد عرضه می‌شود و قبل از این هم در نوشیدنی‌های الکلی که غالبا تحت عناوین برندهای خارجی به صورت زیرزمینی بسته بندی و عرضه می‌شد که متاسفانه جان ده‌ها نفر را در کشور ما گرفته و صدها نفر با مسمومیت و مشکلاتی مثل نابینایی و از دست دادن عملکرد کلیه‌ها مواجه شده‌اند. در عین حال در این روزها که شایعاتی مبنی بر تاثیر الکل بر درمان بیماری کووید-19 هم مطرح شده بود، استفاده و عرضه فرآورده‌های تقلبی بیشتر شد؛ به طوری که در برخی استان‌ها تعداد متوفیان ناشی از مصرف فرآورده‌های نوشیدنی الکلی تقلبی بیشتر از مبتلایان و حتی فوت شدگان ناشی از کرونا بود.

 

وی درباره بحث فاصله گذاری اجتماعی، گفت: بحث فاصله‌گذاری اجتماعی موضوعی بود که از روز اول شناسایی موارد بیماری در کشور آغاز شد و اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها انجام شد. آنچه امروز در ستاد مقابله با کرونا تصویب شد، تشدید فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت در ترددها، سفرها و... است. این مصوبه به نوعی توسعه، تشدید و ساماندهی و تمدید فاصله‌گذاری اجتماعی و البته تعمیم آن به موارد دیگر بود.

 

فاصله گذاری اجتماعی؛ سطح سوم قرنطینه

جهانپور ادامه داد: باید توجه کرد که فاصله گذاری اجتماعی به نوعی سطح سوم قرنطینه است و قرنطینه هم موضوع جدیدی نیست. باید توجه کرد که قرنطینه سطوح مختلفی دارد، قرنطینه سطح یک برای افراد بیمار است، سطح دو برای افراد مشکوک و سطح سه همان اقداماتی است که در کشور ما انجام شده است. یعنی اعمال محدودیت‌های داوطلبانه. آنچه مدنظر برخی است و به نظر ما تا حد زیادی با ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و... ما مغایر است، بحث قرنطینه به معنای حکومت نظامی است که سطح چهارم قرنطینه تلقی می‌شود. کشورهایی هم این اقدام را آغاز کردند، کاملا به آن پایبند نبودند و یا به صورت غیررسمی به سطح سوم بازگشته‌اند.  فاصله گذاری اجتماعی مفهوم و واژه‌ای علمی و فنی است که در حوزه قرنطینه و مقابله با بیماری‌های واگیر در دنیا به عنوان سطح سوم قرنطینه انجام شده است.

 

وی درباره وضعیت کارتن خواب‌ها یا معتادان متجاهر، گفت: ساماندهی و جمع‌آوری معتادان متجاهر کار ویژه ما در نظام سلامت نیست، اما نمی‌توانیم از مشکلاتی که در زمینه سلامت آنها مطرح است، شانه خالی کنیم. وزارت رفاه و سازمان بهزیستی قطعا در این زمینه توضیحاتی دارند. البته باید توجه کرد که در حال حاضر جمع‌آوری و یا بازداشت این افراد و تجمع آنها در کمپ‌ها به نوعی ایجاد تجمعات جدید است که می تواند عامل خطر برای افزایش فشار بیماری باشد. در شرایطی هستیم که قوه قضاییه بسیاری از زندانیان را مرخص یا عفو کرده است و در چنین شرایطی جمع‌آوری معتادان متجاهر در کمپ‌ها از نظر بهداشتی منطقی نیست. البته اقدام شهرداری در بستن سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها موضوعی قابل پیگیری است که این موضوع را به کمیته‌های مربوطه در ستاد مقابله با کرونا منتقل می‌کنیم.

 

انکار و فرافکنی آمریکا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا نسبت به ادامه تحریم‌ها بر علیه کشورمان، گفت: برای مردم ما دهه‌هاست و برای دنیا هم سال‌هاست مشخص است که جهت حرکت و بُردارهای نیروی آمریکا به این سمت است که با ایجاد جنگ و فشارهای مختلف بر ملت‌های آزاده و مستقل دنیا به فکر حفظ سلطه خود در دنیا باشد. ما انتظاری جز این از ایالات متحده و به خصوص از دولت فعلی آمریکا نداشتیم. قاعدتا برای ما غیرمنتظره نبوده و قابل پیش‌بینی بوده است. به هر حال این دولت آمریکا توانمندی اش را در حوزه مقابله با کرونا نشان داده و قاعدتا ثروتمندترین کشور دنیا وقتی دچار چنین مشکلاتی شود که افراد به دلیل نداشتن سرویس های بیمه‌ای از بیمارستان بیرون انداخته شوند و در اثر عدم دریافت خدمات مورد نیاز فوت کنند، مشخص است که ناتوان مانده است. کشوری که در تامین اولین وسایل حفاظتی در مقابله با یک بیماری واگیر دچار این مشکلات باشد، سعی می کند با انکار و فرافکنی در حوزه‌های دیگر مانند تشدید تحریم‌ها و یا نزاع با کشورهای دیگر متوسل شود تا افکار و اذهان را به سمت دیگری سوق دهد.

 

وی افزود: اقدام آمریکا علیه کشورمان به هیچ وجه غیرمنتظره نبود. دنیا بداند و ببیند که آنچه علیه مردم ایران اعمال شده، تحریم غذا، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی آن هم در سخت ترین روزهای مقابله با کرونا است، اما مردم با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی قطعا اجازه نمی‌دهند که این فشارها بیش از این بر بیماران ما باشد. مسلما این اقدام آمریکا در جهت انتشار بیماری و کند کردن روند مقابله با آن در دنیا و کشور ما بوده است. انگیزه اصلی آنها این است که این بیماری در جهان و کشور ما نتواند کنترل شود. زیرا آمریکا رسما و علنا از کنترل آن در کشور خودش عاجز است.

 

جهانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به جدید بودن بیماری، آیا صرفا به هشدارهای جهانی اکتفا می‌کنیم یا خیر، گفت: این بیماری برای کل دنیا جدید است. اطلاعات ما در خصوص این بیماری کمتر از ۳۸ روز است. ما نمی‌توانیم از صفر شروع کنیم و قرار نیست چرخ را از نو اختراع کنیم، ما از اطلاعات سایر کشورها از جمله چین استفاده‌ کرده و  اطلاعات سازمان های جهانی و مجامع علمی شناخته شده  را لحاظ می‌کنیم و در کمیته مربوطه اطلاعات و پروتکل های بر اساس امکانات و ظرفیت  کشور در کمیته ملی مقابله کرونا تنظیم و ابلاغ می‌شود. البته این پروتکل ها روزآمد می شود؛ چرا که اطلاعات قطعی نیستند و بسیاری از پروتکل ها تغییر می کنند و در آینده نیز این گونه خواهد بود و ممکن است اطلاعات  بدست آمده در آینده بر پروتکل های درمانی و بهداشتی تاثیر بگذارد.

 

همزمانی علایم گوارشی و تنفسی در برخی مبتلایان کرونا

وی درباره اینکه اعلام شده در چین نیمی از مبتلایان قبل از علائم تنفس، علائم گوارشی داشتند، اظهار کرد: به طور قطع نمی توان گفت که نیمی از افراد مبتلا قبل از علائم تنفسی، علائم گوارشی داشتند و اگر مقاله ای موجود بوده، اطلاعات بر پایه شواهد مطالعات آن کشور است و باید توجه داشت که این ویروس می تواند درگیری  گوارشی داشته باشد و مخاط گوارشی را درگیر کند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ در بسیاری از مبتلایان همزمانی علائم تنفسی و گوارشی در موارد متعددی گزارش شده است و  برخی افراد صرفاً علائم گوارشی داشتند و فقط مخاط گوارشی مورد حمله ویروس قرار گرفته بوده است. بنابراین نمی توان عدد و رقمی دقیق اعلام کرد، از طرفی باید توجه کرد که حتی ممکن است برخی از مبتلایان به کرونا علامت دار نشوند.

 

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا  ممکن است واکسن کرونا مانند ایدز  هیچ وقت ساخته نشود، گفت: درباره واکسن نیز مطالعات فراوانی در همه دنیا بر اساس پروتکل ها و فناوری ها در حال آزمایش است. ممکن است آزمایشات این واکسن‌ها موفقیت آمیز نباشد و منجر به تولید واکسنی با ایمنی و مصونیت بالا نشود، همان‌گونه که مشابه آن را در واکسن ایدز داشتیم و هیچ  واکسنی تولید نشد. همچنین ممکن است واکسنی تولید شود که ایمنی بالایی ایجاد کند، اما درباره هیچ کدام از این مسائل نمی توانیم اظهار نظر کنیم و باید منتظر نتایج مطالعات بمانیم. باید توجه کرد که تا امروز هیچ واکسن و درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد.

 

جهانپور در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه به کارگران مبتلا به کرونا خدمات مناسب داده نمی شود، گفت: این حرف ها کاملا تبلیغاتی است و باید به این افراد که مواضع این چنینی می گیرند، انتقاد شدید کرد. اینکه فردی در خارج یا داخل به دلیل مشکلاتی که با جمهوری اسلامی دارد، موضوع رسیدگی به اتباع خارجی و افاغنه را بیان می کند، تا این میزان نگران کننده نیست که برخی اراجیف و چرندیاتی از این دست اعلام می کنند. در هیچ جای کشور بین کارگر و غیر کارگر فرقی در بستری و درمان وجود ندارد. متاسفانه  برخی با این اظهارات دُن‌کیشوت‌وار به میدان می‌آیند و با خود نلسون ماندلا پندار، فکر می کنند منجی گروه های مختلف هستند و این مباحث به هیچ وجه صحت ندارد.

 

وی ادامه داد: اقدامات حمایتی از کارگران و کسانی که شغل خود را از دست داده اند و  شاغلان روز مزد، این روزها مورد توجه بوده  و دولت تلاش خود را گذاشته است تا با تخصیص بودجه از این اقشار حمایت کند تا در این روزهای قرنطینه سطح سه و فاصله گذاری اجتماعی که برخی مشاغل تعطیل شدند، این افراد بتوانند با کمترین آسیب معیشت‌ خود و خانواده‌شان را تامین کنند و اقدام حمایتی انجام خواهد شد، اما اینکه فردی مطلب بی پایه و اساسی را منتشر می کند جای تاسف دارد؛ چرا که این فرد به جای اینکه امروز در کنار مردم باشد و از اضطراب مردم بکاهد، چنین اظهار نظرهایی می کند.

 

وی درباره بستری بیماران کرونا در بخش خصوصی و پرداخت هزینه گفت: جایی که امکانات را ما بسیج کنیم و بخواهیم به بیماران در بخش خصوصی هم سرویس دهیم، تعرفه خصوصی انتخاب بیمار نیست و نباید فرد تعرفه خصوصی پرداخت کند. البته در حال حاضر در تهران و بسیاری از استان ها ما تخت خالی در بیمارستان های دولتی داریم و اگر بیماری با انتخاب خود به بیمارستان خصوصی رفته است، باید تعرفه خصوصی هم پرداخت کند.

 

جهانپور درباره  چرخش ویروس کرونا از اوایل بهمن ماه در ایران اظهار کرد: کیلومتر شمار و ساعت به ویروس کرونا متصل نیست، بلکه تحلیل های اپیدمیولوژی زمان احتمالی ورود ویروس به ایران را مشخص می کند. موارد مثبت در قم از یک هفته قبل بستری شده بودند و علائم آنها از دوهفته قبل بروز کرده بود. با توجه به اینکه این دو نفر مثبت اولیه، سفر به چین یا ارتباط با مبتلای قطعی یا مسافر از چین نداشتند، می توان احتمال داد که ویروس کرونا از اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه وارد کشور شده باشد.

 

کانون های منشاء کرونا در ایران

وی به کانون های آلودگی در ایران اشاره کرد و گفت:  این احتمال وجود دارد که ویروس از دو کانون گیلان و قم در کشور شیوع پیدا کرده باشد و این دو استان همزمان محل شیوع بیماری باشند. البته منظور این نیست در یک روز و ساعت بیماری در این استان ها شیوع پیدا کرده باشد، به هر حال کسی مجرم نیست؛ چرا که کسی عامدانه ویروس را منتقل نمی کند و تقصیری متوجه کسی نیست و دنبال انگ زدن نیستیم.

 

جهانپور درباره انتساب برخی اظهارات به رییس جمهور مبنی بر اعلام زمان پایان کرونا در ایران، گفت: ما هیچ اظهار نظری از ناحیه رئیس‌جمهور مبنی‌بر پایان بیماری و تاریخ دقیق کنترل و مهار بیماری کرونا نداشتیم. همه مطالبی که ظرف روزهای اخیر گفته شده و از جمله این اظهار نظر، برداشت ناصحیح از مطالبی است که رییس جمهور عنوان کردند. مصوبات ستاد موقت است. امروز رئیس جمهور اعلام کردند که مصوبات تا بیستم فروردین برقرار است و این به معنای آن نیست که مصوبات در روز بیست و یکم به طور کامل حذف خواهد شد. بلکه به این معناست که برای روز بعد از بیستم فروردین باید یک بار دیگر در ستاد در مورد توسعه و تمدید یا تقلیل این محدودیت ها تصمیم‌گیری مجدد شود.

 

وی ادامه داد:‌ اظهار نظر رئیس جمهور به معنای این نیست که نقطه برشی به نام بیستم فروردین داشته باشیم و فردای آن روز این تصمیمات به کل ملغی شده و از نو مسیر دیگری داشته باشیم. اصلا چنین چیزی نیست. قبلا هم رئیس جمهور چنین چیزی مطرح نکرده بودند. امروز هم این محدوده زمانی را برای این مصوبات تعیین کردند. قاعدتا جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور و بدون حضور ایشان تشکیل خواهد شد. مصوبات هرچه که باشد به تایید رئیس جمهور خواهد رسید.

 

جهانپور همچنین گفت:  ممکن است این مصوبات دال بر تعمیم و تمدید این موارد باشد و ممکن است برخی موارد کم یا زیاد شود. قاعدتا اظهار نظر ایشان کاملا مساله‌ای منطقی است که باید گفته می‌شد درباره اینکه فعلا تا بیستم مردم بدانند این مصوبات در این بُعد برقرار است. برای روز بیست و یکم ظرف جلسات آتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

وضعیت تخت های ویژه و دستگاه های تنفسی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت تخت های مراقبت های ویژه،  تخت بیمارستانی  و دستگاه‌های تنفسی، گفت: پیش از این 27 تا 30 هزار تخت بیمارستانی را  برای مبتلایان و افراد مشکوک کرونا در نظر گرفته شده بود که بخشی از این تخت ها خالی است. در عین حال 50 درصد ظرفیت بخش های مراقبت ویژه کشور به کرونا اختصاص پیدا کرده بود که این ظرفیت پر شده است.

 

وی افزود: البته امروز هیچ مشکلی برای بیماران نداریم و هیچ بیماری در انتظار تخت ICU و دستگاه تنفسی یا ونتیلاتور نیست. اگر اقداماتی برای افزایش تخت بیمارستانی صورت می گیرد، به این دلیل است که ما با بیمارانی مواجه هستیم که دو تا چهار هفته در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند. میانگین بستری بیماران مبتلا به کووید-19 در تخت‌های بیمارستانی بین هفت تا 10 روز است، اما  در آی‌سی‌یو بسیاری از بیماران دو تا چهار هفته در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. انباشت بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه ما را به سمت افزایش تدریجی تخت‌های مراقبت‌های ویژه و ونتیلاتور سوق می دهد تا از تعداد بیماران عقب نمانیم. اگر امروز می گوییم به تخت و ونتیلاتور نیاز داریم به این دلیل است که پیش بینی می کنیم که حتی اگر وارد فاز مهار شویم بیماران بدحال همچنان بستری باشند و این افزایش امکانات برای آن است که دچار مشکل نشویم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------