ویروس کرونا به میزان زیادی در میان اعضای خانواده منتشر می‌شود



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا
انتشار ویروس کرونا به اعضای خانواده به خصوص مایه نگرانی افراد دچار کووید-۱۹ است که خودشان را در خانه ایزوله کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی یک بررسی  جدید نشان می‌دهد این ترس از سرایت ویروس کرونا به اعضای دیگر خانواده بی‌پایه نیست.

 

بررسی پژوهشگران در در دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد که احتمال انتقال ویروس کرونا به اعضای خانوار یک بیمار کووید-۱۹ بیش از ۱۹ درصد است به عبارتی می‌توان انتظار داشت که از هر پنج نفر افراد خانوار یک نفر ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شود.

 

بررسی این پژوهشگران همچنین نشان می‌دهد حدود ۱۴ درصد تماس‌های نزدیک بیماران کووید-۱۹ به جز افراد خانوارهایشان نیز دچار عفونت با ویروس می‌شوند.

 

این پژوهشگران این میزان خطر را با استفاده ازاطلاعات ۲۱۲ بیمار «اولیه»، ۱۳۷ فرد در تماس نزدیک با این بیاران که دچار کووید-۱۹ شده بودند و ۱۹۳۸ تماس نزدیک آلوده نشده در شهر گوانگ‌ژو در چین محاسبه کردند.

 

این پژوهشگران برای تخمین زدن میزان خطر از یک مدل آماری برای برای در نظر گرفتن تفاوت‌ها در میزان در معرض قرارگیری به ویروس استفاده کردند، مثلا اینکه یک نفر یا دو نفر از اعضای خانوار به بیماری مبتلا هستند. این پژوهشگران مدت میانگین دوره کمون یا پنهانی بیماری را ۴ روز و حداکثر مدت سرایت‌دهندگی بیماری را ۱۳ روز در نظر گرفتند.

 

یکی از شگفت‌آورترین یافته‌های این پژوهشگران این است که «سرایت‌دهندگی بیماری در دوره پنهانی بیماری یعنی هنگامی بیمار هیچ علامتی نشان نمی‌دهد بسیار بالا است. میزان سرایت‌دهندگی ویروس طول دوره بی‌علامت بیماری به همان اندازه دوره علامت‌دار آن بود.»

 

به گفته این پژوهشگران حتی پیش از آنکه بیماران ایزوله شوند، «شمار زیادی از موارد سرایت ویروس رخ داده بود».

 

این پژوهشگران به این نتیجه می‌رسند که ویروس جدید کرونا با نام رسمی ویروس سارس-کوو-۲ که عامل بیماری کووید-۱۹ است، نسبت به ویروس‌های کرونای عامل سارس یا مرس سرایت‌دهندگی بیشتری در خانوارها دارد و افراد ۶۰ ساله و بالاتر بیشترین آسیب‌پذیری را از لحاظ گرفتن کووید-۱۹ از اعضای خانواده یا هم‌اتاقی‌هایشان را دارند.

 

نتایج این بررسی که هنوز روند بازبینی بوسیله کارشناسان مستقل و انتشار در ژورنال‌های علمی را طی نکرده است، در پایگاه داده‌های پیش از انتشار medRxiv قرار داده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------