اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

دارورسانی با استفاده از گلبول‌های سفید رباتیک



اخبار,اخبار پزشکی,دارورسانی با استفاده از گلبول‌های سفید رباتیک
محققان انستیتوی مکس پلانک با الهام از گلبول‌های سفید خون، میکروربات‌هایی ساختند که قابلیت حرکت در جهت مخالف جریان خون را دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این میکروربات‌ها از جنس ذرات شیشه هستند و قطر آن‌ها کمتر از ۸ میکرومتر است. نیمی از این ذرات توسط یک فیلم نازک از جنس طلا و نیکل پوشیده شده و نیمه دیگر آن‌ها حاوی مواد دارویی است.

 

محققان توانستند این میکروربات‌ها را با استفاده از رگ‌های شبیه‌سازی شده، با موفقیت مورد آزمایش قرار دهند.

 

این میکروربات‌ها بر خلاف نمونه‌های موجود در جهت جریان خون حرکت نمی‌کنند، بلکه مسیر حرکت آن‌ها مانند گلبول‌های سفید خون به صورت چرخشی و روی دیواره رگ‌ها است و جهت حرکت آن‌ها را می‌توان با استفاده از یک میدان مغناطیسی از خارج بدن کنترل کرد.

 

علاوه بر این میکروربات‌های شیشه‌ای قادرند سلول‌های موردنظر برای دارورسانی را به صورت خودکار شناسایی کنند. برای انجام این کار از یک پوشش پادتنی مختص به سلول موردنظر در سطح میکروربات استفاده می‌شود.

 

در این آزمایش، محققان میکروربات‌ها را به گونه‌ای تنظیم کردند که با سرعت ۶۰۰ میکرومتر در ثانیه حرکت کنند. این سرعت، آن‌ها را به رکورددار سریع‌ترین میکروربات‌های مشابه تبدیل کرده است.

 

با وجود این که هنوز راه درازی تا تکمیل این فناوری باقی است،‌ محققان امیدوارند نتایج این تحقیقات بتواند امکان دارورسانی و درمان غیرتهاجمی مجموعه‌ای از بیماری‌ها را فراهم کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------