اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

شرایط حاد کرونا در مشهد و مازندران/ وضعیت نگران کننده در تهران



اخبار,اخبار پزشکی,کرونا در ایران
وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا همچنان حاد بوده و افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها موید این مسئله است.

به گزارش تسنیم، شرایط این روزهای مشهدمقدس از نظر شیوع ویروس کرونا حاد است و حتی می‌توان گفت از حاد نیز فراتر رفته است.

 

وضعیت شیوع متاسفانه در حال حاضر فراتر از تصور است و این مسئله ممکن است منجر به فرسودگی و خستگی کادر درمان شود که از روز نخست در صف اول مقابله با این ویروس بوده و این روزها زحمتش مضاعف شده است.

 

در روزهای اخیر اما تغییر رفتاری محسوس در میان شهروندان مشهدی دیده می‌شود و آن این است که ضریب استفاده از ماسک افزایش پیدا کرده و گشت و گذار و مشاهده‌ای خیلی ساده این مسئله را تائید می‌کند.

 

اما سئوال این است که چرا از همان نخستین روزهای شیوع کرونا به‌جای رویکرد ارشادی از رویکرد تنبیهی برای استفاده از ماسک استفاده نشد تا اینک وضعیت به این روز نیافتد؟

 

در حال حاضر شرایط مشهد همچنان حاد است زیرا میزان مبتلایان و بستری‌های امروز نتیجه مسافرت‌ها و ترددها و رفتاری پرخطر هفته‌های گذشته است و زمان نیاز است تا تغییر رفتار کنونی مردم مشهد در آمار مبتلایان خود را نشان دهد.

 

تعداد مبتلایان بستری کرونا هر روز بیشتر می‌شود

براساس اعلام بحرینی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مبتلایان بستری کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز به‌ روز رو به افزایش است.

 

وی می‌افزاید: هم‌اکنون تمام بخش‌های بیمارستان 610 تختخوابی امام رضا‌(ع) و همچنین بیمارستان شریعتی مشهد به‌صورت 100 درصد به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

 

17 شهرستان در وضعیت قرمز

آمار و ارقام حاکی از این است که در حال حاضر 17 شهرستان خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز به سر می‌برند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان آنها باید بیش از پیش باشد.

 

ظرفیت تکمیل بیمارستان‌ها

علاوه بر این مشاهدات حاکی از این است که ظرفیت بیمارستان‌های مشهد که به امر مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرده‌اند در حال حاضر تکمیل است و ادامه رفتارهای پرخطر از سوی مردم می‌تواند هزینه‌های بالایی را تحمیل کند.

 

***

 

وضعیت تهران به لحاظ شیوع کرونا بسیار نگران کننده است

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: با توجه به شرایط بسیار نگران‌کننده شیوع ویروس کووید ـ ۱۹ در پایتخت ستاد ملی مقابله با کرونا باید محدودیت‌ها را به پایتخت برگرداند و حتی با شدت بیشتری محدودیت‌ها اعمال شود.

 

وی درباره اینکه آیا مترو به دلیل افزایش نگران‌کننده کرونا تعطیل می‌شود، گفت:‌ همانطور که سعید نمکی وزیر بهداشت نیز اعلام کرده حمل و نقل عمومی در حالی فعالیت خود را در زمان شیوع کرونا آغاز کرد که به ظرفیت این ناوگان اضافه نشد و مشخص است که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو وجود ندارد، همچنین تصمیم در مورد تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: به نظرم باید اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت با توجه به شیوع کرونا در پایتخت انجام گیرد که اقدامات کوتاه‌مدت جهت مقابله با کرونا ایجاد محدودیت‌ها و تشدید آن است.

 

نژادبهرام گفت: ‌اقدامات بلندمدت نیز شامل تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است چرا که اگر کرونا ماندگار باشد و فعالیت‌ها نیز به صورت اقتصادی و اجتماعی بخواهیم استمرار یابد باید ظرفیت حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم که این اقدام بدون کمک دولت امکانپذیر نیست.

 

وی در مورد اینکه طرح ترافیک در پایتخت لغو می‌شود یا خیر،‌ گفت: طرح ترافیک بخش کوچکی از محدودیت‌هایی است که می‌توان جهت مقابله با کرونا در نظر گرفت که البته این تصمیم‌گیری نیز بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی جهت پیشگیری از تجمع و شیوع کرونا ممنوع شده است، گفت: به نظرم مراکز خرید و پارک‌ها در ساعات خاص و محدودی فعال باشند.

 

نژادبهرام گفت:‌ دورکاری کارمندان نیز از جدی‌ترین اقداماتی است که باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام گیرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحن شورای شهر به دلیل افزایش شیوع کرونا تعطیل می‌شود؟، گفت: خیر، شورای شهر محل تصمیم‌گیری است و تعطیلی آن مانند تعطیلی هیأت دولت است که این موضوع امکانپذیر نیست.

 

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بیان داشت: البته می‌توان جلسات هم‌اندیشی، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها را مجازی برگزار کرد که در حال حاضر ۸۰ درصد جلسات کمیسیون معماری و شهرسازی در شورای شهر مجازی برگزار می‌شود.

 

نژادبهرام اعلام کرد:‌ در حال حاضر بر اساس آماری که من دارم تنها یک نفر از نیروهای خدماتی در شورای شهر مبتلا به کرونا است و به نظرم اصلی‌ترین اقدامی که می‌تواند توسط ستاد ملی مقابله با کرونا جهت کاهش آمار این بیماری انجام گیرد، دورکاری کارمندان است.

 

***

 

وضعیت قرمز کرونا در غرب گلستان/ عدم رعایت ‌دستورالعمل‌های بهداشتی علت افزایش مبتلایان

 شیوع بیماری کووید-19 در استان گلستان دوباره به وضعیت قرمز درآمده و هم اکنون شرایط در 12 شهرستان استان به صورت قرمز است و تنها شهرستان‌های علی‌آبادکتول و مراوه‌تپه در وضعیت زرد است.

 

تعداد بیماران مبتلا در غرب استان گلستان نیز در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است البته شیوع بیماری در مناطق شرقی استان بیشتر است. بیشتر بیمارستان‌های استان در حال تکمیل بوده و نیاز به توجه بیشتر مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به الزامی شدن استفاده از ماسک اشاره کرد و افزود: این الزام به ویژه در شهر‌های بزرگ استان تاثیر مطلوبی گذاشته است.

 

در شهرستان‌های کردکوی و بندرگز هم عدم رعایت ‌دستورالعمل‌های بهداشتی، سبب شده شهرستان‌های غربی استان در وضعیت قرمز کرونا قرار گیرد.

 

فرماندار شهرستان بندرگز دراین باره گفت: رعایت ‌نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی برخی مردم، این شهرستان را در وضعیت قرمز کرونا قرار داده‌ است.

 

حسین احمدی افزود: متاسفانه عده‌ای از مردم این روزها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و به صورت عادی با این بیماری برخورد می‌کنند و این عامل اصلی بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در بندرگز است.

 

وی برگزاری مراسم‌ عروسی و عزا و شرکت مردم در آن را علت اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در بندرگز اعلام کرد و افزود: خروجی مراسمات ترحیم و عروسی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا است و مردم باید از برگزاری این مراسمات خوداری کنند.

 

احمدی با بیان اینکه تضمین سلامت مردم اولویت است، افزود: برگزاری هرگونه مراسم عزاداری و جشن در تالارها، سالن‌های پذیرایی، باغ‌ها، سوله‌ها، خانه‌های مسکونی و غیره تا اطلاع بعدی در شهرستان ممنوع بوده و با افرادی که از تصمیمات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا سرپیچی کنند، توسط نهادهای مربوطه برخورد قانونی می‌شود.

 

فرماندار شهرستان بندرگز بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی شهروندان بندرگزی تاکید کرد و ادامه داد: همچنین برای تامین سلامتی مردم، مغازه اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، پلمب خواهد شد.

 

***

 

روند صعودی شیوع کرونا در استان مازندران/ تعطیلی طرح‌های دریا و بوستان‌ها

شیوع ویروس کرونا در مازندران گریبانگیر شده و متاسفانه هفت شهر غربی، شرقی و مرکزی مازندران را در وضعیت قرمز قرار داده است.

 

وضعیت شیوع کرونا در اکثر شهرهای مازندران از حالت زرد و نارنجی خارج و در آستانه قرمز و هشدار نزدیک شده است. متاسفانه علیرغم تاکیدات مسئولان مبنی بر لغو مراسمات عروسی و عزایی بسیاری از خانواده‌ها نسبت به حضور بیشتر در این مکان‌ها اصرار ورزیده که ماحصل آن شیوع شدید بیماران کرونایی از طریق برپایی این مراسمات بوده است.

 

بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه کرونا و با تفویض به استاندار مازندران، فعالیت بازارهای هفتگی در شهرهای قرمز مازندران از فردا به مدت سه روز تا یک هفته تعطیل شده است. همچنین طرح‌های دریای سواحل استان به همراه پارک‌ها و بوستان‌های درون و برون شهرهای مازندران بسته شده است.

 

مسئولان استانی، مازندران را مناسب سفر گردشگران به استان ندانسته و بر این اساس از آنان خواسته تا در برهه کنونی و اطلاع ثانوی به مازندران سفر نکنند.

 

به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنین امروز نماز جمعه در شهرهای قرمز مازندران لغو شده و برگزار نخواهد شد. حجت الاسلام محمد انتظاری، مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مازندران گفت: نمازجمعه امروز در شهرستان‌های بهشهر، آمل، بابل، رامسر، نوشهر، محمودآباد و سوادکوه به دلیل شیوع بیماری کووید 19 برگزار نخواهد شد.

 

وی افزود: آئین عبادی و سیاسی نمازجمعه در دیگر شهرستانهای استان با رعایت موارد بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از مردم خواست با لغو مراسم عروسی و دیگر تجمعات در جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، کمک کار کادر بهداشت و درمان باشند.

 

وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از ماسک بیش از 80 درصد از انتقال ویروس کرونا به افراد جلوگیری میکند که این امر نقش ممتازی در شکست ویروس کرونا دارد.

 

جلالی افزود: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست بعد از اعلام وضعیت قرمز شهروندان بدون استفاده از ماسک از منازل خود خارج شوند که این امر بستری بیماران کرونایی در بیمارستانهای بابل را افزایشی میکند.

 

وی بیان داشت: تعداد افرادی که در مراکز درمانی بابل به عنوان مبتلایان به کرونا بستری هستند به 159 بیمار رسیده است در صورتی که نسبت به 65 روز گذشته که به تعداد 60 بیمار بستری در کل رسیده بودیم بسیار نگران کننده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: طبیعتا بیمارستان های بابل در آمادگی کامل به سر می برند اما اگر تعداد بیمارانی که نیاز به بستری دارند به شدت زیاد شود مسلما توان کادر درمان بیمارستانها کاهش خواهد یافت.

 

آمار صعودی مبتلایان به کرونا در مازندران

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: ما به لحاظ دانش،  پیشرفت خوبی در زمینه مهار کرونا داشته ایم اما از نظر نگرشی و رفتاری به حد مطلوب نرسیدیم و آمار مبتلایان روند صعودی دارد و اصلی ترین دلیل آن افزایش تعاملات اجتماعی است.

 

وی بیان کرد: تا اخذ مجوز ملی به منظور قرنطینه احتمالی، باید رویه داوطلبانه برای خلوت شدن سطح شهر و کاهش تماسها از سوی مردم رعایت شود. اجتماعاتی نظیر مراسم ازدواج، تولدها و نشستهای خانوادگی از جمعیتهای پر خطر محسوب می‌شوند.

 

موسوی بر تداوم مراقبت و نظارت واحدهای بهداشتی درمانی و نیز بر رعایت اکید پروتکلهای بهداشتی ابلاغی و فاصلهگذاری اجتماعی از سوی همه اقشار و صنوف مختلف با هدف کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ظرف 24 ساعت گذشته تعداد 163 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و در این مدت تعداد 103 نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستانها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

 

وی بیان کرد: هم اکنون 628 نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند. در حال حاضر شهرستان‌های آمل، بهشهر، سوادکوه، محمودآباد و نوشهر همچنان در وضعیت قرمز به سر می برند و رامسر در وضعیت نارنجی قرار دارد که در صورت انجام نگرفتن اقدامات لازم به وضعیت قرمز تبدیل خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------