تاثیر سولفید هیدروژن بر مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها



اخبار,اخبار پزشکی,تاثیر سولفید هیدروژن بر مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها
محققان "موسسه تحقیقاتی و فناوری سنگاپور-ام.آی.تی"(SMART) در مطالعه اخیرشان با استفاده از سولفید هیدروژن(H2S) روش جدیدی برای معکوس کردن روند مقاومت آنتی بیوتیکی در برخی از باکتری‌ها کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رشد مقاومت ضد میکروبی تهدید بزرگی برای جهان است که پیش بینی می‌شود اگر اقدامی صورت نگیرد سبب مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ شود.

 

 سازمان بهداشت جهانی همچنین هشدار می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، بیماری‌های مقاوم در برابر دارو می‌توانند تا ۲۴ میلیون نفر را به فقر شدید سوق دهند و خسارات فاجعه آمیزی به اقتصاد جهانی وارد کنند.

 

در اکثر باکتری‌های مورد بررسی، تولید سولفید هیدروژن درون زا باعث افزایش مقاومت آنتی بیوتیک‌ها شده است، بنابراین سولفید هیدروژن به عنوان یک مکانیسم دفاعی جهانی در باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک ها شناخته شده است.

 

اکنون محققان طی این مطالعه این تئوری را با اضافه کردن ترکیبات آزاد شده سولفید هیدروژن به باکتری به نام "اسنیتوباکتر بومانی"(Acinetobacter baumannii) آزمایش کردند. "اسنیتوباکتر بومانی" یک باکتری بیماری زاست که به تنهایی سولفید هیدروژن تولید نمی‌کند. آنها دریافتند که به جای ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی، سولفید هیدروژن برون زا این باکتری را به کلاس‌های آنتی بیوتیکی متعدد حساس می‌کند.

 

دکتر "ویلفراید موریرا"(Wilfried Moreira) نویسنده این مطالعه گفت: تاکنون سولفید هیدروژن به عنوان یک دفاع جهانی باکتری در برابر آنتی بیوتیک‌ها در نظر گرفته نشده بود. این یک کشف بسیار هیجان انگیز است زیرا ما اولین گروهی هستیم که نشان می‌دهد که سولفید هیدروژن در واقع می‌تواند حساسیت به آنتی بیوتیک‌ها و حتی مقاومت آنتی بیوتیکی را در باکتری‌هایی که به طور طبیعی آن را تولید نمی‌کنند، بهبود بخشد.

 

در حالی که این مطالعه بر تأثیر سولفید هیدروژن برون زا بر باکتری A. baumannii متمرکز شده بود، دانشمندان معتقدند که این نتایج در تمام باکتری‌هایی که به طور طبیعی سولفید هیدروژن تولید نمی‌کنند، ایجاد می‌شود.

 

مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی(موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد. از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------