اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تولید سلول‌های بنیادی مجاری تنفسی برای درمان کووید ۱۹



اخبار,اخبار پزشکی,سلول‌های بنیادی باری درمان کرونا
محققان برای اولین بار در جهان توانستند با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، سلول‌های خون شخص بیمار را مجددا برنامه‌ریزی کرده و سلول‌های بنیادی مجاری تنفسی انسان را در آزمایشگاه تولید کنند. این سلول‌ها در درمان کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های تنفسی موثر هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، برمبنای تحقیقات مشترک دانشگاه های بوستون و تگزاس آمریکا این سلول‌های بنیادی که به طور اختصاصی برای شخص بیمار تولید می‌شوند، قادرند بافت پوششی مجاری تنفسی را ترمیم کنند و در درمان بیماری هایی مانند کووید ۱۹، آنفلوآنزا، آسم و فیبروز سیستیک که موجب آسیب دیدگی راه‌های تنفسی می‌شوند، نقش مهمی دارند.

 

فیبروز سیستیک شایع‌ترین بیماری تنفسی ژنتیکی است. در این عارضه مخاط چسبناک ریه‌ها و دستگاه گوارش را مسدود می‌کند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی محسوب می‌شود که در هر ۲ تا ۳ هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می‌کند. در این اختلال علاوه بر ترشحات ریه و دستگاه گوارشی، ترشحات لوزالعمده و کبد نیز غلیظ و چسبناک می‌شود؛ این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالبا رقیق و غیرچسبناک هستند. همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می‌یابد و در واقع نمک لازم برای بدن از طریق عرق دفع می‌شود.

 

در تحقیقات جدید، نحوه تولید و تصفیه مقادیر بالای سلول‌های بنیادی مجاری تنفسی با استفاده از نمونه خون شخص بیمار، مشخص و تشریح شده و قرار است نتایج این تحقیقات به همراه سلول‌های تولید شده به صورت رایگان در اختیار سایر متخصصان قرار گیرد.

 

این روش در درمان کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های تنفسی موثر است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------