رئیسی: بیش از ۱۰۰ شهر از شنبه آینده مشمول محدودیت شدید خواهند شد/ واعظی: رئیس‌جمهور مخالف تعطیلی تهران نیست



اخبار,اخبار پزشکی,علیرضا رئیسی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس طرح جامع محدودیت‌های کرونایی، بیش از ۱۰۰ شهر در هفته آینده و از روز شنبه مشمول محدودیت خیلی شدید خواهند شد.

به گزارش تسنیم، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره شایعات مطرح شده مبنی بر مخالفت رییس جمهور با تعطیلی تهران، گفت: بحث فقط بر سر پایتخت نیست و حساسیت‌هایی که وجود دارد نسبت به گستردگی شیوع بیماری در کل کشور است که وضعیتی افزایش یابنده پیدا کرده است.

 

وی افزود: از چند هفته پیش وضعیت استان‌های مختلف از سوی استانداری‌ها، روسای دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که باید محدودیت‌هایی ایجاد و حتی تشدید شود.

 

رئیسی با بیان اینکه سه هفته قبل ابتدا در 43 شهرستان محدودیت شدید ایجاد کردیم، افزود: بعد از آن 46 شهرستان دیگر در لیست شهرهای دارای محدودیت شدید قرار گرفتند. در مراکز قرمز و مراکز استان‌ها گروه 3 و 4 مشاغل را محدود کردیم، همچنین طرح پایان فعالیت مشاغل در ساعت 18 را عملیاتی کردیم.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به جلسه روز  پنج شنبه کمیته‌های مرکزی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: پنج شنبه گذشته طرح جامعی تهیه شد و با پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان، به بحث و بررسی کارشناسی گذاشته شد و قرارگاه عملیاتی وزارت کشور، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای دخیل مورد بررسی قرار گرفت. طرح جامعی که تهیه شده است طرح هوشمندی است که براساس آن اگر نرخ بیماری در یک شهر یا شهرستانی به یک میزانی برسد و بالاتر برود که در سطح هشدار تعریف شود مشمول تعطیلی کامل خواهد شد و به جز مشاغل اصلی بقیه مشاغل تعطیل خواهند شد. در این طرح سطوح قرمز، نارنجی و زرد تعریف شده‌اند که محدودیت ها براساس آن اعمال می‌شود.

 

رئیسی با تکذیب مخالفت رییس جمهور با تعطیلی تهران، گفت: این خبر از اساس کذب  محض است،  دکتر روحانی نه تنها با این طرح مخالفت نکردند بلکه بر حمایت از این طرح تاکید کردند. این طرح روز پنج شنبه مطرح شد و ایشان حمایت کردند، در جلسه امروز نیز این طرح مطرح شد و سایر اعضا نظرات اصلاحی خود را دادند. مثلا ستاد نیروهای مسلح نظری داشت که اصلاح شد، دادستان کل کشور نظری داشتند که در طرح لحاظ شد. بعد از آن نیز کلیات طرح پذیرفته شد و براساس آن نه تنها تهران بلکه بیش از 100 شهر در هفته آینده و از روز شنبه مشمول محدودیت خیلی شدید خواهند شد.

 

وی گفت: این محدودیت‌های شدید در 5 محور و در حوزه کارکنان، آموزش و دانشگاه، فرهنگی و هنری، مشاغل و تردد درون و برون شهری اعمال خواهد شد. این طرح خیلی کاملتر از تعطیلی است که مدنظر برخی‌ها بود. رییس جمهور موافق بودند و تاکید کردند که این طرح اجرایی شود. هیچ بحث دیگری هم مطرح نشد.

 

رئیسی گفت: به دنبال جلسه امروز هم اکنون در وزارت کشور جلسه ای برای اجرایی کردن طرح جامع و اطلاع رسانی کردن به مردم برگزار شده است. قرار است همه مشاغل از جزئیات این طرح آگاه شوند. فرماندهان نیروی انتظامی، مسئولان اصناف و حوزه اطلاع رسانی هم در این جلسه حضور دارند تا بتوانیم طرح را کامل اجرایی کنیم. همه مشاغل هم باید در جریان باشند تا برای اجرای طرح بتوانند دقیق عمل کنند.

 

***

 

واعظی: رئیس‌جمهور مخالف تعطیلی تهران نیست

محمود واعظی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله قرنطینه و تعطیلی تهران از سوی برخی تبدیل به یک پروژه سیاسی شده است، گفت: آنچه در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی وزارت بهداشت مطرح گردید، نه صرفا مسئله تعطیلی تهران، بلکه طرح جامع و بلندمدت اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور بود که کلیات آن با نظر مساعد رئیس‌جمهور هفته گذشته در جلسه روسای کمیته های تخصصی ستاد و امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا  و با همراهی سایر اعضای جلسه به تصویب رسید و مقرر شد با تکمیل برخی جزئیات، از روز شنبه اجرایی شود. 

 

واعظی با تکذیب مخالفت رئیس‌جمهور با تعطیلی تهران، ادعای استعفای وزیر بهداشت را شایعه‌ای بی‌اساس خواند و اذعان داشت: بخش اعظمی از وقت جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا به بررسی طرح پیشنهادی وزارت بهداشت در زمینه برقراری محدودیت‌های کرونایی در سراسر کشور گذشت که کلیات این طرح تصویب شد. این طرح فراتر از تعطیلی تهران یا هر شهر دیگری است و پس از اجرایی شدن، به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت این اختیار را می‌دهد که با توجه به میزان درگیری شهرهای مختلف با بیماری، سطوح مختلف محدودیت را برای آنها در نظر گرفته و اجرایی کنند.  

 

وی با انتقاد از کسانی که مسئله سلامت مردم را دستمایه رقابت‌ها و بگومگوهای سیاسی نابجا می‌کنند، تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور، اولین کسی که به صورت علی‌الدوام مسئله سلامت مردم را مورد توجه قرار داده و همواره به این موضوع اهتمام جدی داشته شخص رئیس‌جمهور بوده است. 

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: با این حال اما برخی تریبون‌داران و چهره‌های سیاسی از همان ابتدای شیوع کرونا دائم سعی می‌کنند در قالب یک پروژه سیاسی، در مسئله مدیریت کرونا رئیس‌جمهور را در مقابل مردم قرار دهند، این در حالی است که مرجع تصمیم‌گیری این مسئله ستاد ملی مبارزه با کروناست که در آنجا نیز تصمیمات با تصویب و اجماع اعضای جلسه که از دستگاه‌های و ارگان‌های مختلف حضور دارند، اتخاذ می‌گردد. 

 

واعظی در ادامه محوریت مدیران ارشد و متخصصان وزارت بهداشت را در ترکیب ستاد ملی مبارزه با کرونا یادآور شد و تاکید کرد مبنای همه تصمیمات فنی ستاد، همواره نظرات متخصصان بوده و در هیچ مسئله‌ای،  آنطور که بعضی آقایان و رسانه‌ها ادعا می‌کنند، رئیس‌جمهور راسا تصمیم نگرفته است. 

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین رسانه‌ها، مردم و گروه‌های سیاسی را به توجه به فیلم‌های جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا که بخش اعظمی از آن در هفته‌ها و ماههای گذشته منتشر شده، فراخواند و تاکید کرد: تاکنون اهتمام جدی در برگزاری جلسات ستاد ملی بر این بوده که با شفافیت صورت مذاکرات و مصوبات چه از طریق صداوسیما و چه از طریق فضای مجازی به سمع و نظر ملت شریف ایران برسد، با اندکی توجه در این فیلم‌ها، کاملا روشن خواهد بود که سازوکار اتخاذ تصمیمات در ستاد چگونه و ادعای تصمیم‌گیری فردی رئیس‌جمهور در این جلسات چقدر بی‌مبناست. 

 

واعظی در پایان  ضمن تکذیب مجدد ادعای مخالفت رئیس‌جمهور با موضوع تعطیلی تهران و همچنین شایعه استعفای وزیر بهداشت، گفت: از سیاسیون و رسانه‌ها انتظار می‌رود که در بحبوحه نبرد سرنوشت‌ساز کشور با بیماری کرونا که از قضا با تحریم‌های بسیار دشوار و ظالمانه خارجی نیز همراه است، با توجه به منافع ملی، از حاشیه‌سازی و دامن زدن به برخی مباحث بی‌اساس بپرهیزند و اگر کمک نمی‌کنند، حداقل اجازه دهند دستگاه‌های مسئول با تمرکز کافی کار خودشان را انجام دهند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------