آسیب نخاعی در حال درمان شدن است



اخبار,اخبار پزشکی,درمان آسیب نخاعی
تا امروز، فلج ناشی از آسیب نخاعی غیرقابل جبران بوده است. اما دانشمندان دانشگاه رور بوخوم آلمان برای اولین بار موفق شدند موش‌های فلج را درمان کرده و دوباره آن‌ها را قادر به راه رفتن کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از medicalxpress،  آسیب‌های نخاعی ناشی از ورزش یا حوادث رانندگی اغلب منجر به معلولیت‌های دائمی می‌شود. این امر در اثر آسیب به رشته‌های عصبی، با نام علمی است که اطلاعات را از مغز به عضلات پایین‌تنه و بالعکس منتقل می‌کند.

 

اگر آکسون‌ها به دلیل ضربه یا بیماری آسیب ببینند  ارتباط بین مغز و پا قطع می شود. از آنجا که آکسون‌های قطع شده در نخاع نمی‌توانند دوباره رشد کنند، بیماران مادام‌العمر از فلج و بی‌حسی رنج می‌برند. تا به امروز هنوز هیچ گزینه درمانی وجود ندارد که بتواند عملکردهای از دست رفته را در بیماران مبتلا بازیابی کند.

 

محققین دانشگاه رور بوخوم روشی را به وجود آورده‌اند که سیتوکین طراح خوانده می‌شود.

 

سیتوکین، دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که از یاخته‌های گوناگون و بیشتر در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح می‌شوند و وظیفهٔ انتقال پیام بین یاخته ها را برعهده دارند.

 

این سیتوکین به اصطلاح طراح، باید با استفاده از مهندسی ژنتیک تولید شود که می‌تواند دستور بازسازی سلول‌های عصبی را بدهد.

 

از طریق ژن درمانی فقط چند سلول عصبی باعث بازسازی آکسون آسیب‌داده و  سلول‌های عصبی مختلف در نخاع می‌شود. از شروع درمان دو تا سه هفته موش فلج شده توانست راه برود.

 

آزمایش‌های بعدی نشان می‌دهد که آیا امکان انتقال این رویکرد درمانی جدید به انسان وجود دارد یا خیر.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------