کشف جدیدی که مشکل تنظیم فشار خون را حل می‌کند



تنظیم فشار خون،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان دانشگاه ورمونت آمریکا با گروهی دیگر از دانشمندان، با کشف جدید خود، راهی برای حل مشکل تنظیم فشار خون یافتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، فشار خون بالا عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است و نکته کلیدی در درمان افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف از درد قفسه سینه تا سکته مغزی درک پیچیدگی‌های نحوه کار سلول‌های اطراف عروق و سایر رگ‌های خونی برای کنترل فشار خون است. در حالی که اهمیت فلزات مانند پتاسیم و کلسیم در این فرآیند مشخص است، کشف جدیدی در مورد نقش حیاتی و کم ارزش فلز دیگر، مانند روی مسیر جدید بالقوه‌ای را برای درمان‌های فشار خون بالا ارائه می‌دهد.

 

تمام عملکرد‌های بدن به شریان‌هایی بستگی دارد که خون غنی از اکسیژن انرژی را به مکان مورد نیاز هدایت و به سلول‌های عضلانی صاف درون این رگ‌ها سرعت خون را به هر مقصد هدایت کنند. با انقباض عضلات صاف، آن‌ها رگ را باریک کرده و فشار خون را افزایش می‌دهند و با شل شدن عضله عروق منبسط شده و فشار خون پایین می‌آید. اگر فشار خون خیلی کم باشد، جریان خون برای تامین بدن فرد با اکسیژن و مواد مغذی کافی نیست. اگر فشار خون بیش از حد بالا باشد، رگ‌های خونی آسیب می‌بینند یا حتی پاره می‌شوند.

 

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: یافته‌های اساسی با گذشت بیش از ۶۰ سال ثابت کرده است که سطح کلسیم و پتاسیم در عضله اطراف رگ‌‍های خونی، چگونگی گسترش و انقباض آن‌ها را کنترل می‌کند.

 

به طور خاص محققان توضیح دادند پتاسیم کلسیم را در عضله تنظیم می‌کند و شناخته شده است که کلسیم عامل ایجاد تنگی عروق و رگ‌هاست که فشار خون را بالا برده و جریان خون را محدود می‌کند. سلول‌های دیگری که رگ خونی را احاطه کرده‌اند، از جمله سلول‌های اندوتلیال و اعصاب حسی، کلسیم و پتاسیم موجود در عضله شریان را نیز تنظیم می‌کنند و خود توسط میزان این فلزات موجود در آن‌ها تنظیم می‌شوند.

 

به گفته محققان این کشف که روی نیز مهم است، بسیار سریع بود، زیرا ما در مورد مغز و نه فشار خون تحقیق می‌کردیم. ما در حال بررسی تاثیر دارو‌های حاوی روی بر عملکرد مغز در بیماری آلزایمر بودیم که متوجه کاهش قابل توجه و غیر منتظره فشار خون در مدل‌های موش تحت درمان با دارو‌ها شدیم.

 

با همکاری محققان دانشگاه کالج پزشکی لارنر دانشگاه ورمونت در آمریکا و بیمارستان بین‌المللی قلب و عروق TEDA در چین، محققان دریافتند عملکرد هماهنگ روی در اعصاب حسی، سلول‌های اندوتلیال و عضله رگ‌ها باعث کاهش کلسیم در بدن می‌شود. عضله رگ خونی باعث آرام شدن رگ، کاهش فشار خون و افزایش جریان خون می‌شود. دانشمندان دریافتند رگ‌های خونی در مغز و قلب نسبت به رگ‌های خونی در سایر نواحی بدن حساسیت بیشتری به روی دارند، مشاهده‌ای که تحقیقات بیشتری را می‌طلبد.

 

محققان می‌گویند اساسا روی باعث اثر معکوس کلسیم بر جریان و فشار خون می‌شود. روی یون فلزی مهمی در زیست شناسی است و با توجه به اینکه کلسیم و پتاسیم در کنترل جریان خون و فشار مشهور هستند، جای تعجب است که قبلا به نقش روی در این زمینه اشاره نشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------