کاهش ۳۰ درصدی آپنه خواب با ترکیب دو دارو



آپنه خواب،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که با ترکیب داروهای ضد افسردگی و ضد اسپاسم، می‌توان آپنه خواب را حداقل تا ۳۰ درصد کاهش داد.

به گزارش ایسنا به نقل از medicalnewstoday، خواب یک فرآیند ترمیمی مهم برای بدن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده افراد بدون خواب کافی در معرض خطر دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و افسردگی هستند.

 

وقفهٔ تنفسی در خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول کشیده و معمولاً تعداد زیادی توقف در یک‌شب اتفاق می‌افتد. بیشتر این دوره‌ها با صدای خرخر بلند همراه است که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می‌شود که در آن فرد ناگهان باحالت خفگی از خواب بیدار می‌شود.

 

در حال حاضر هیچ دارویی به‌طور خاص برای درمان آپنه خواب وجود ندارد و درمان‌های فعلی مانند استفاده از ماسک به دلیل ایجاد ناراحتی برای همه مفید نیست. در مواردی نیز از روش‌های جراحی برای درمان این معضل استفاده می‌شود که هزینه‌بر است.

 

اکنون، یک مطالعه جدید از دانشگاه Flinders در آدلاید استرالیای جنوبی، گزارش داد که ترکیب دو داروی موجود می‌تواند آپنه خواب را حداقل ۳۰ درصد کاهش دهد.

 

نویسنده ارشد این مطالعه، در مورد این تحقیق می‌گوید: «گزینه‌های درمانی فعلی برای افراد مبتلابه آپنه خواب محدود است و نتایج این پژوهش کمک بزرگی به این افراد است.»

 

این تحقیق نشان داد که ترکیب دو داروی موجود- ربوکتستین و بوتیل بروماید- عضلات را در هنگام خواب فعال نگه می‌دارد و تنفس منظم و ثابت را تسهیل می‌کند. پزشکان معمولاً ربوکتستین را به‌عنوان داروی ضدافسردگی تجویز می‌کنند، درحالی‌که بوتیل بروماید یک داروی ضد اسپاسم است.

 

در این پژوهش، محققان ۱۵ داوطلب سالم را انتخاب و هر فرد را با داروهای آزمایشی بررسی کردند در گروه دیگر دارونما استفاده شد. محققان تأثیر داروهای ترکیبی بر روی تنفس افراد را مشاهده کردند به گفته این پژوهشگران تقریبا در تمام افراد مورد آزمایش آپنه خواب با بهبودی همراه است به صورتیکه مصرف اکسیژن در افراد بهبود یافته و تعداد توقف‌های تنفسی آنها یک‌سوم یا کمتر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------