اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

غذای سنتی که با کرونا مقابله می‌کند



مقابله با کرونا توسط غذای زاپنی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
ناتو (Nattō) یک غذای سنتی ژاپنی حاصل از تخمیر سویا از اوایل هزاره گذشته غالبا در ژاپن برای صبحانه سرو شده است اما می‌تواند پاسخی برای مشکل کنونی، کووید ۱۹ نیز باشد.

به گزراش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز، تصور می‌شود که زندگی طولانی‌تر و سالم در سراسر ژاپن، کشوری با بیشترین امید به زندگی و خانه بیش از یک چهارم جمعیت جهان بالای ۶۵ سال، معمول است. پیش از این نیز مشخص شده است که ناتو، یک رژیم غذایی اصلی در افراد با کمترین احتمال مرگ در اثر سکته مغزی یا بیماری قلبی است. اکنون، محققان دریافتند که عصاره تهیه شده از ناتو چسبناک با  بوی قوی ممکن است توانایی ویروس کرونا را که باعث آلودگی سلول‌ها می‌شود را مهار کند.

 

تتسویا میزوتانی، محقق این تحقیق و مدیر مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و پیشگیری از بیماری‌های عفونی از دانشگاه کشاورزی و فناوری توکیو (CEPiR-TUAT) اظهار کرد: به‌طور سنتی، مردم ژاپن تصور می‌کردند که ناتو برای سلامتی مفید است. در سال‌های اخیر، نتایج تحقیقات شواهد علمی برای این باور ارائه کرده است.

 

در تحقیق جدید تاثیرات ضد ویروسی ناتو بر روی سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲)، ویروس عامل کووید-۱۹ و هرپس ویروس تیپ یک گاوی (BHV-۱) که باعث بیماری تنفسی در گاوها می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ناتو با تخمیر لوبیای سویا با باسیلوس سوبتیلیس، باکتری موجود در گیاه و خاک تهیه می‌شود. محققان دو عصاره ناتو یکی با گرما و دیگری بدون آن را تهیه کردند. آنان عصاره‌ها را در مجموعه سلول‌های آزمایشگاهی گاو و انسان استفاده کردند. یک مجموعه به سارس-کوو-۲ و مجموعه دیگر به هرپس ویروس تیپ یک گاوی آلوده شدند.

 

وقتی سلول‌های آلوده به سارس-کوو-۲ و هرپس ویروس تیپ یک گاوی با عصاره ناتو ساخته شده بدون گرما تحت درمان قرار گرفتند، ویروس‌ها توانایی خود را در آلودگی سلول‌ها از دست دادند. بااین‌حال، هیچ یک از ویروس‌ها تحت تاثیر عصاره ناتو تحت عملیات حرارتی قرار نگرفتند.

 

میزوتانی گفت: «به‌نظر می‌رسد پروتئاز یا پروتئازهایی رخ می‌دهند، پروتئین‌هایی که پروتئین‌های دیگر را متابولیزه می‌کنند. عصاره ناتو به‌طور مستقیم حوزه اتصال گیرنده‌ها بر روی پروتئین سنبله موجود در سارس-کوو-۲ را هضم می‌کند، اما در عصاره تحت گرما، توانایی هضم پروتئین‌ها از دست رفته و باعث می‌شود ویروس عفونی بماند.

 

پروتئین سنبله بر روی سطح ویروس قرار دارد و به گیرنده سلول‌های میزبان متصل می‌شود. با پروتئین سنبله غیرفعال ویروس نمی‌تواند سلول‌های سالم را آلوده کند.

 

شایان‌ذکر است، محققان اثر مشابهی نیز بر روی هرپس ویروس تیپ یک گاوی یافتند.

 

میزوتانی خاطرنشان کرد: عصاره ناتو همان اثرات هضم را بر روی پروتئین‌های حوزه اتصال‌دهنده گیرنده‌های سویه‌های جهش یافته سارس-کوو-۲ مانند نوع آلفا دارد.

 

وی هشدار داد: در حالی که نتایج امیدوارکننده است، برای شناسایی مکانیسم‌های دقیق مولکولی مطالعات بیشتری لازم است. همچنین تاکید کرد که این تحقیق هیچ مدرکی در مورد کاهش عفونت ویروسی صرفا با خوردن ناتو ارائه نمی‌دهد. به محض شناسایی اجزای سازنده و تایید عملکرد آنها  محققان قصد دارند کار خود را تا مطالعات بالینی در مدل‌های حیوانی پیش ببرند.

 

میزوتانی افزود: اگرچه واکسن‌هایی برای مقابله با کووید-۱۹ وجود دارد  اما نمی‌دانیم که تاثیر آنها بر روی هر نوع مختلف ویروس به چه میزان است. واکسیناسیون همه نیز به طول می‌انجامد هرچند گزارش‌هایی در موارد موفقیت‌آمیز وجود دارد اما باید برای افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و آن را منتشر می‌کنند روش‌های درمانی ایجاد کنیم. این تحقیق ممکن است یک نکته بزرگ برای چنین طراحی دارویی باشد.

 

نتایج این تحقیق در نشریه ارتباطات تحقیقات بیوشیمیایی و بیوفیزیکی منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------