ارتباط دیابت بارداری با بروز مشکلات چشمی کودکان



دیابت،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک مطالعه طولانی مدت نشان می دهد کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری به دیابت مبتلا بوده اند، در معرض خطر شدید انواع مشکلات شایع چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم هستند.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، در مجموع این مشکلات چشمی به عنوان عیوب انکساری شناخته می‌شوند، شرایطی که در آن چشم قادر به تمرکز مناسب تصاویر بر روی شبکیه نیست.

 

به گفته محققان دانشگاه آرهوس دانمارک، «همانطور که بسیاری از عیوب انکساری در کودکان خردسال قابل درمان هستند، شناسایی و مداخله زودهنگام می‌تواند تأثیر مثبت مادام العمر داشته باشد.»

 

به گفته محققان، میزان خطاهای انکساری در دهه‌های اخیر افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که عوامل غیرژنتیکی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

 

استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و عدم فعالیت در فضای باز به عنوان فاکتورهای خطرساز غیرژنتیکی کلیدی برای ایجاد عیوب انکساری کم و متوسط در کودکان مدرسه‌ای مشخص شده است. اما محققان چینی و دانمارکی می‌گویند علل عیوب انکساری شدید مشخص نیست.

 

مطالعات قبلی نشان داده بود افرادی که دارای عیوب انکساری شدید هستند ممکن است قبل از تولد دارای نقص مادرزادی چشم باشند.

 

قند خون بالا در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون جنین شود و به شبکیه چشم و عصب بینایی آسیب برساند و ممکن است منجر به تغییر شکل چشم شود که می‌تواند باعث عیوب انکساری شود.

 

بدین منظور محققان داده‌های حدود ۲.۴ میلیون نفر را که بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۶ در دانمارک متولد شده بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این تعداد، بیش از ۵۶ هزار نفر در دوران بارداری در معرض دیابت مادر قرار گرفته بودند.

 

در مجموع، ۵۳۳ فرزند متولدشده از مادر مبتلا به دیابت با عیب انکساری بالا در طول ۲۵ سال پیگیری، تشخیص داده شدند.

 

این مطالعه نشان داد کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری به دیابت مبتلا بودند ۳۹ درصد بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر عیوب انکساری چشم بودند.

 

این خطر در افرادی که مادرشان مبتلا به دیابت نوع ۱ (۳۲٪) یا نوع ۲ (۶۸٪) بود، بسیار بیشتر بود.

 

محققان معتقدند این مشکل ممکن است ناشی از یک فرایند طبیعی باشد که در آن شکل چشم در دوران کودکی تغییر می‌کند. این تغییر ممکن است در دوران نوزادی در طول زمان اصلاح شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------