شناسایی حدود 24 هزار مبتلا به HIV در ایران/ 80 درصد مبتلایان مرد هستند



ایدز،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به شناسایی حدود ۲۴۰۰۰ مورد ابتلا به اچ آی وی در ایران، از ارائه مشاوره و درمان رایگان مبتلایان در کشور خبر داد.

دکتر سید احمد سیدعلی نقی در گفت‌وگو با تسنیم به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری ویروسی است که در اثر آلودگی بدن با ویروس HIV پدیدار می‌شود.

 

وی افزود: این ویروس با از بین بردن سلول‌های مهم بدن به نام لنفوسیت‌های T که با بیماری و عفونت مبارزه می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و در نهایت شخص مستعد ابتلا به مجموعه‌ای از بیماری‌ها می‌شود که در حالت معمول، بدن می‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

 

شناسایی 24000 مورد ابتلا به اچ‌آی‌وی در ایران

سیدعلی نقی در مورد تعداد موارد ابتلا به ویروس HIV در کشور افزود: تخمین زده می‌شود که در حال حاضر 46 هزار نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران زنده باشند‌ اما تعداد موارد ثبت و شناسایی شده ابتلا به اچ‌آی‌وی در کشور حدود 24 هزار نفر است‌.

 

80 درصد مبتلایان مرد هستند

وی ادامه داد: از تعداد افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی حدود 20 درصد را زنان و 80 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

 

نیمی از مبتلایان تشخیص داده نشده‌اند

سید علی نقی افزود: در زمان حاضر حدود نیمی از مبتلایان تشخیص داده شده‌اند بنابراین باید میزان شناسایی موارد ابتلا را از طریق گسترش تست HIV در مراکز بهداشتی افزایش دهیم.

 

تشخیص و درمان ایدز در کدام مراکز انجام می‌شود؟

وی گفت: در حال حاضر مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به امر تشخیص، ارائه مشاوره و درمان رایگان مبتلایان می‌پردازند؛ تست اچ‌آی‌وی در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت رایگان انجام می‌شود؛ همچنین انجام مشاوره و تجویز دارو در این مراکز برای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی کاملا محرمانه است و یک کد 12 رقمی برای هر فرد مبتلا اختصاص داده می‌شود تا نیازی به ثبت کد ملی این افراد نیز نباشد تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر به مراکز مراجعه و مشاوره و درمان لازم را دریافت کنند.

 

به گفته وی، در هر استان حداقل یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد.

 

شایع‌ترین راه انتقال ویروس در ایران

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره شایع‌ترین راه‌های انتقال اچ‌‌آی‌وی در ایران بیان کرد: در دهه 70 عمده راه انتقال ویروس HIV از راه اعتیاد تزریقی بود اما در حال حاضر انتقال ویروس از طریق روابط جنسی محافظت نشده عمده‌ترین راه انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است و 58 درصد موارد انتقال ویروس را شامل می‌شود؛ انتقال از طریق مادر مبتلا به جنین نیز از سایر راه‌های انتقال ویروس است که درصد بسیار ناچیزی از موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد.

 

ایدز با دارو درمان می‌شود؟

وی با بیان این‌که داروهای اچ‌آی‌وی علاوه بر واردات، در داخل کشور نیز در حال تولید است، تصریح کرد: با مصرف این داروها که در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تجویز و به صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شود، احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا به افراد سالم به حدود صفر می‌رسد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------