رواج جراحی زیبایی برای حیوانات خانگی در ایران



جراحی زیبایی حیوانات خانگی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
درخواست جراحی‌ زیبایی حیوانات در سال‌های اخیر رو به افزایش است و این اقدام که مصداق حیوان آزاری است، صدای حامیان حقوق حیوانات را درآورده‌ است.

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد افرادی که حیوانات خانگی خود را برای زیباتر شدن به تیغ جراحان می‌سپارند، رو به افزایش است. اشخاصی هستند که حیوان مورد نظر را با هزار وسواس انتخاب می‌کنند و یا از خارج از کشور سفارش می‌دهند اما در نهایت مشخصات ظاهری حیوان، مورد پسندشان نیست و ظاهر حیوان خانگی خود را دستکاری می‌کنند تا زیباتر به‌نظر برسد. فرم دادن بینی، بزرگ‌کردن چشم، صاف‌کردن و کشیدن پوست، برداشتن چربی، تیزکردن گوش افتاده، تزریق ژل و بوتاکس، تتو و حتی برداشتن حنجره و دستکاری تارهای صوتی، ازجمله اقداماتی است که برخی صاحبان حیوانات خانگی برای زیباتر شدن حیوان‌شان انجام می‌دهند که هزینه آن، گاه به ۲۰میلیون تومان هم می‌رسد. برای مثال صاحب یک حیوان دوست دارد گوش سگش صاف بایستد که با انجام عمل جراحی و قرار دادن فنر در گوش حیوان، آن را تیز می‌کند. در صورتی که این کار موجب اختلال در زبان بدن حیوان می‌شود. چون هر حرکت گوش یک علامت است و وقتی گوش حیوان با کار گذاشتن فنر ثابت شود، کارایی خود را در برقراری ارتباط با اطراف از دست می‌دهد. عده‌ای پا را فراتر هم گذاشته‌اند و برای تغییر صدای حیوان خود حنجره حیوانات را دستکاری می‌کنند تا صدای آنها نازک‌تر شود یا حتی حنجره حیوان را به‌طور کامل برمی‌دارند تا سروصدا نداشته باشد. جراحی‌ زیبایی حیوانات در سال‌های اخیر انتقاد حامیان حقوق حیوانات را به‌دنبال داشته است. جراحی‌های زیبایی حیوانات خانگی مصداق حیوان‌آزاری است اما برخی افراد به حقوق و رفتار صحیح با این موجودات آگاهی ندارند. این در حالی است که طی سال‌های گذشته فعالان حقوق حیوانات بارها درباره گسترش این پدیده آزاردهنده ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

عمل زیبایی چه مشکلاتی را برای حیوانات ایجاد می‌کند؟

محمد حامدیان، دامپزشک در این باره می‌گوید: بریدن و یا تغییر حالت دادن گوش حیواناتی مثل سگ و گربه مشکلاتی اساسی را در تعادل و خلق و خوی حیوان ایجاد می کند. بریدن گوش حیوان باعث از بین رفتن قسمتی از مجرای گوش بیرونی می شود که علاوه بر آسیب‌های عفونتی می تواند آسیب جدی به شنوایی حیوان وارد کند. بریدن دم سگ هم که در بین بیشترین تقاضاهای عمل جراحی است، ابراز احساسات سگ را مختل می‌کند. سگ‌ها همه حالت‌هایشان را از طریق تکان دادن دم ابراز می کنند و بریدن دم حیوان، آسب جدی به آن وارد می کند. عمل حنجره هم که گاه برای کاهش صدای واق واق سگ‌هایی است که در آپارتمان ها نگهداری می‌شوند و گاه برای زیباتر شدن صدای آنهاست، بزرگترین ظلم به حیوانات است. افرادی که برای عمل حنجره مراجعه می کنند، کمترین اطلاعی از رفتارشناسی حیوانات ندارند و سگ و گربه برایشان کالای لوکس به حساب می آید. این در حالی است که بسیاری از مشکلاتی که منجر به سر و صدای زیاد سگ در آپارتمان ها و خانه ها می شود، ناشی از ناآگاهی با اصول تربیتی حیوان است و یک مربی و رفتارشناس به راحتی می تواند این مشکل را برطرف کند. بیشترین فراوانی عمل جراحی زیبایی حیوانات جراحی گوش، دم و حنجره و بیشتر درسگ‌هاست. سگ های گله احتمال مواجهه با حیوانات وحشی مثل گرگ و پلنگ و ...دارند و به همین خاطر، گوش و دم این سگ‌ها را از قدیم می بریدند. دراین زمینه برخی معتقدند که عمل گوش و دم سگ‌ گله ایراد آنچنانی ندارد اما عمل جراحی بریدن دم و گوش سگ برای جنگ بین سگ‌ها هم متاسفانه اتفاق می افتد که مصداق بارز حیوان آزاری است. دست کم ماهانه ۴، ۵ مورد مراجعه صاحبان حیواناتی را دارم که خواستار عمل حنجره، گوش و یا دم حیوان خانگی خود هستند. من مخالف سرسخت جراحی‌های زیبایی حیوانات هستم و تا به حال هیچ موردی را قبول نکرده ام. اشخاصی که برای جراحی هایی مثل فرم دادن گوش، عمل حنجره، بریدن گوش، بریدن دم، تتو، بوتاکس و ... به من مراجعه می کنند اکثرا با مشاوره‌ و آگاهی از پیامدهای عمل های زیبایی، از تصمیم خود منصرف می‌شوند.

 

جراحی زیبایی برای تغییر قیافه سگ و گربه

عبدالرضا باقری فعال حقوق حیوانات: جراحی حیوانات اگر با هدف برطرف کردن مشکل حیوان و نجات جانش باشد ایرادی ندارد اما اگر جنبه زیبایی داشته باشد مصداق حیوان آزاری است. البته در قدیم چوپان ها گوش و دم سگ های گله را می بریدند به دلیل اینکه سگ های گله در مواجه با گرگ زخمی نشوند چون در این شرایط اولین بخشی از بدن حیوان که آسیب می بیند دم و گوش است بنابراین چوپان ها با هدف مراقبت از گوسفندهای خود به محض اینکه سگ گله از حالت تولگی خارج می شد گوش و دمش را می بریدند تا در صورت درگیری با گرگ آسیب نبینند اما قطعا این داستان جدای از داستان جراحی با هدف زیبایی است. امروزه شاهد انجام این روش به طریقی کاملا تحریف شده در قالب جراحی زیبایی هستیم که دیگر هدف نجات حیوان از جراحت نیست بلکه تغییر ظاهر حیوان به آن صورتی که فرد به عنوان صاحب آن می خواهد، است. مثلا صاحب یک حیوان دوست دارد گوش سگش صاف بایستد که با انجام عمل جراحی در گوش و قرار دادن فنر موجب می شود که گوش حیوان دائم صاف بایستد در صورتی که این کار موجب اختلال در زبان بدن حیوان می شود چون هر حرکت گوش یک علامتی است که حیوان از خود بروز می دهد اما وقتی که گوش با کار گذاشتن فنر ثابت می شود دیگر کارایی خود را در برقراری ارتباط با اطراف از دست می‌دهد. همه این مشکلات به خاطر نبود قانون برای مقابله با حیوان آزاری است. باید قضاتی در زمینه حقوق حیوانات یا تحصیل کنند یا دوره های آموزشی را بگذرانند تا در زمان وقوع جرمی از سوی متخلفان محیط زیست بهترین حکم قضایی که می‌تواند بازدارنده باشد را صادر کنند. آموزش نقش بسزایی در آشنایی با حقوق حیوانات دارد و با دو معضل دراین زمینه مواجه هستیم. آنطور که باید آموزش در زمینه رفتار با حیوانات در کشور وجود ندارد و در برخی موارد می بینیم که آموزش کوچکی هم اگر باشد، غلط است.

 

جراحی زیبایی حیوانات خانگی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------