خودنمایی بیماری‌ های ویروسی در اصفهان/ مُبتلا شدید در خانه بمانید



سرماخوردگی در اصفهان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
موج جدیدی از بیماری‌های تنفسی ویروسی در اصفهان در حال خودنمایی بوده و تعداد قابل توجهی از مردم در سنین مختلف را گرفتار خود کرده است بطوریکه کلینیک‌ها و مراکز درمانی این روزها و شب‌ها، خلوتی ندارند.

به گزارش ایرنا، ترکیبی از بیماری‌های تنفسی ویروسی مانند آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی از حدود سه هفته پیش تاکنون در حال جولان دادن در اصفهان است و مشاهدات خبرنگاران ما از مناطق مختلف حاکی از افزایش قابل توجه مُبتلایان به این بیماری‌ها و مراجعه آنها به مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌هاست.

 

این روزها سوار اتوبوس یا مترو در اصفهان که شوید، صدای عطسه و سُرفه‌های زیاد به گوش شما می‌رسد و میزان استفاده از ماسک شهروندان نیز مقداری افزایش یافته_ هرچند بیشترِ مردم مانند دوران شیوع کرونا دیگر از ماسک استفاده نمی‌کنند _ و در مدارس و محل‌های کار نیز تعداد افرادی که بدلیل بیماری غیبت دارند، بیشتر شده است.

 

اینک چهار سال از زمان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در کشور می‌گذرد و دیگر از آن موج‌های شدید با میزان ابتلا و مرگ و میر بالا خبری نیست اما ویروس کرونا همچنان در جامعه وجود دارد و در فصول سرد سال همراه با آنفلوآنزا و سرماخوردگی، فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا می‌کند.

 

در مجموع تاکنون بیش از هفت میلیون و ۶۲۶ هزار مورد ابتلای قطعی به کووید-۱۹ در کشور ثبت شده است و در این میان نزدیک به ۱۴۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد بیش از ۵۲۰ هزار ابتلا و ۱۲ هزار مرگ و میر قطعی کرونا در استان اصفهان بوده است.

 

امسال نیز با سرد شدن هوا، بیماری‌های کووید-۱۹ و آنفلوآنزا در کشور و استان شیوع بیشتری پیدا کرد بطوریکه در آذر با اوج گرفتن آنها، تعداد موارد ابتلا و بستری افزایش چشمگیری یافت، پس از آن فروکش کرد اما طبق پیش بینی‌ها، بطور مجدد از بهمن، ابتلا به این بیماری‌های تنفسی روند صعودی به خود گرفت و این روزها در اوج خود قرار دارد.

 

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مجموع آنفلوانزا ۲ پیک دارد؛ یکی در آذر که به اوج خود می‌رسد و دیگری در بهمن که افزایش بیماری رُخ می‌دهد.

 

شهنام عرشی با بیان اینکه افزایش بروز سرماخوردگی و آنفلوانزا بدلیل تغییرات هوا و کاهش دما و همچنین مربوط به پیک دوم آنفلوانزاست، افزود: اگر افرادی مطمئن هستند آنفلوانزا نگرفته‌اند و پُرخطر هستند، فصل زمستان هم می‌توانند واکسن آن را تزریق کنند، همچنین در مورد کرونا برای سال جاری توصیه کردیم که گروه‌های پُرخطر و سنین بالای ۶۰ سال، یک دوز واکسن کرونا را تزریق کنند.

 

بیشتر علائم آنفلوآنزا با سرماخوردگی مشابه است و با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه می‌شود؛ علائم آنفلوآنزا ناگهانی و در سرماخوردگی تدریجی است. سردرد، دردهای عضلانی بویژه در ناحیه پشت گردن، بازوها و پاها و سُرفه‌های خشک و مداوم نیز از علائم آنفلوآنزا محسوب می‌شود.

 

روش‌های انتقال ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا از یک فرد به فرد دیگر است. وقتی یک فرد به این بیماری مُبتلا می‌شود، می‌تواند با سُرفه یا عطسه ویروس را در هوا منتشر کند؛ همچنین اگر فردی اشیایی مانند دستگیره در را که به ویروس آلوده‌ است، لمس کند و سپس دست آلوده را وارد دهان و بینی خود کند، ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

 

تفاوت اساسی بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا در شدت علائم آنهاست بطوریکه در آنفلوآنزا بطور معمول شدیدتر از سرماخوردگی است، همچنین سرعت انتقال ویروس آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا، بیشتر است.

 

جولان آنفلوآنزا در اصفهان

موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ویروسی بویژه «آنفلوآنزا» از سه هفته پیش تاکنون در استان اصفهان افزایش یافته است و بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی، کودکان هستند.

 

مادرِ یکی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در اصفهان گفت: فرزندم اوائل بهمن به سرماخوردگی شدید مُبتلا شد و حدود سه روز تب داشت و به مدرسه نرفت اما دوباره از هفته گذشته، دچار تب و بدن درد شدید شد و چند روز دیگر را نیز در مدرسه غایب بود.

 

وی افزود: زمانی که به کلینیک نزدیک خانه برای درمان پسرم مراجعه کردیم، نوبت‌ها طولانی بود، تعداد زیادی بیمار بخصوص کودک و دانش آموز و حتی جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال در آنجا حضور داشتند و برخی از مراجعان بسیار ضعیف شده بودند که کارشان به تزریق سِرُم می‌کشید.

 

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حدود ۴۰ درصد از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در استان در زمان حاضر مربوط به آنفلوآنزا، پنج درصد کووید-۱۹ و بقیه آنها ویروس‌ سرماخوردگی است.

 

پژمان عقدک با بیان اینکه موج جدید بیماری‌های تنفسی در زمان حاضر شدت یافته است، تصریح کرد: احتمال دارد این موج تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه رفت و آمد زیاد، حضور در فضاهای جمعی و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، احتمال انتقال این ویروس‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: ترس مردم از کرونا ریخته و تصور می‌کنند فقط بیماری کووید-۱۹ مهم است در حالی که آنفلوآنزا نیز بیماری مهمی به‌شمار می‌آید که باید خود را در برابر آن محافظت کنیم.

 

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ترکیبی از عوامل بیماری‌های تنفسی در جامعه شایع است.

 

رضا فدایی افزود: در ایام کرونا درصد زیادی از مردم ماسک می‌زدند و مدارس نیز حدود ۲ سال تحصیلی دایر نبودند اما اکنون که این اقدامات کنار گذاشته شده است و ویروس این بیماری ها بشدت به گردش درآمده و هر کدام از آنها می‌خواهند سهم خود را از بیماری‌های تنفسی کسب کنند.

 

وی با بیان اینکه علائم مشترک این بیماری‌ها، تب، بدن درد، گلو درد و آبریزش بینی است، تصریح کرد: بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که در زمان حاضر آنفلوآنزا در بین آنها غلبه دارد.

 

فدایی در باره میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری توضیح داد: رقم دقیقی از آن اکنون در اختیار ندارم اما بنظر می رسد که آمار بستری‌ها متناسب با مبتلایان سرپایی افزایش یافته و در بعضی موارد به مرگ و میر منجر شده که مواردی از فوت کودکان هم در بین آنها وجود داشته است.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا سویه جدیدی مُسبب این وضعیت شده است، افزود: سویه‌های جدید توسط آزمایشگاه‌های کشوری تشخیص داده می‌شود که ما در اختیار نداریم اما بنظر نمی‌آید سویه جدید کرونا مُسبب این وضع باشد، بلکه مُسبب اصلی این شرایط آنفلوآنزاست.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------