لیست انتظار جراحی قلب اطفال یک ساله شده | ۷۰ هزار پزشک عمومی رغبتی به متخصص شدن ندارد



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
لیست انتظار جراحی قلب اطفال یک ساله شده و شرایط دوره تخصصی پزشکی آنقدر سخت است که ۷۰ هزار پزشک عمومی کشور رغبتی به متخصص شدن ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در حاشیه برگزاری نشست خبری نخستین همایش گوارش و کبد با بیان این مطلب درباره تمایل نداشتن پزشکان عمومی و جراحان عمومی به تحصیل در رشته‌های تخصصی مانند جراحی قلب گفت: در برخی رشته‌ها شرایطی رقم زده‌اند که هیچ کسی رغبت ندارد وارد آنها شود. می‌گوییم جراح قلب اطفال نداریم و لیست انتظار جراحی قلب اطفال در کشور یکساله است. ظرفیت پزشکی را افزایش می‌دهند اما آیا این مشکل حل خواهد شد؟ خیر.


او ادامه داد: وزارت بهداشت همین امسال ۴۱۰۰ متخصص فارغ‌التحصیل می‌کند، پس متخصص و جراح عمومی کم نداریم. اما ۶، ۷ هزار جراح عمومی چرا وارد دوره‌های تخصصی نمی‌شوند؟ از این تعداد حتی ۱۸ نفر هم رغبت ندارند که جراح قلب شوند. با افزایش ظرفیت پزشکی، فقط پزشک عمومی زیاد می‌کنیم و همان‌ها هم وارد حوزه‌های تخصصی نمی‌شوند.


رئیس‌زاده با بیان این که وضعیت سخت جراحان و فلوشیپ‌ها را از خودشان بپرسید، عنوان کرد: از آنها بپرسید که آیا توصیه می‌کنند، کسی این تخصص را دنبال کند؟ ۷۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد و می‌توانند برای جراحی قلب شهید رجایی ادامه تحصیل بدهند، اما هیچ استقبالی نیست. جراحان عمومی در گذشته حاضر بودند که ۳ سال دوره فلوشیپ جراحی قلب بخوانند اما حالا با حقوق کمتر از ۱۰ میلیون آنها باید کار و زندگی‌شان را تعطیل کنند و ۳ سال تمام وقت و شبانه‌روزی دوره‌ تخصصی را سپری کنند.


این مسئول تاکید کرد: ما وظیفه داریم که برای خالی ماندن رشته‌های ضروری کشور هشدار دهیم و این تعارض منافع نیست. بالاترین عمل جراحی قلب در ایران یک عدد دارد اما همین عدد با کمترین قیمت در کشورهای همسایه ۱۲ برابر خواهد بود. چند سال دیگر که جراح قلب نداشته باشیم، یا باید مردم با هزینه شخصی برای جراحی به کشورهای دیگر بروند یا مثل مربیان فوتبال، پزشک از خارج بیاوریم و چندین برابر چیزی که اکنون به پزشک ایرانی نمی‌دهیم به او پرداخت کنیم تا کشور بدون متخصص نماند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور البته معتقد است که نظام ارجاع باید اجرایی شود تا احساس نیاز به پزشک متخصص کاهش پیدا می‌کند: نمی‌توان در خانه هر ایرانی یک متخصص گذاشت و با این اقدام هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. به دنبال پزشک متخصص هستیم اما پزشک عمومی را در نظام شبکه به کار نمی‌گیریم.

 

بیمه‌ها باید بخش خصوصی را پوشش دهند
رئیس‌زاده همچنین در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره پوشش کم بیمه‌ای بخش خصوصی و مشکلات مردم در بخش دولتی برای نداشتن دسترسی به پزشک متخصص گفت: بیمه‌ها بخش خصوصی را پوشش نمی‌دهند. ماده هفت قانون هدفمندی یارانه‌ها یک آیین‌نامه اجرایی دارد که در تبصره یک ماده ۱۱ این آیین‌نامه مربوط به سال ۸۹ آمده است که در راستای کاهش پرداخت هزینه‌های خدمات سلامت توسط مردم، سازمان می‌تواند از محل منابع موضوع این ماده نسبت به افزایش سطح تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر در زمینه تعرفه خدمات پزشکی بخش خصوصی اقدام کند. در این ماده به صورت مشخص آمده است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید بیمه‌ها را تقویت کنند و بیمه‌ها بخش خصوصی را متناسب با قیمت تمام شده پوشش بدهند تا هزینه پرداختی مردم در بخش خصوصی کاهش پیدا کند. راه‌حل این مساله به وسیله قانون مشخص شده اما تاکنون به آن عمل نشده است. زمانی که اجرایی نشود پرداختی مردم در بخش خصوصی بالا خواهد بود.


او ادامه داد: بیمه‌ها اکنون همان مبلغی را که در بخش دولتی پرداخت می‌کنند برای بخش دولتی هم در نظر گرفته‌اند و این باعث شده که پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کند. راه‌حل آن هم اجرای همین قانون است.


سیدموید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ هم در پاسخ به سوال همشهری آنلاین که آیا کمبود پزشکان متخصص در حوزه گوارش و کبد هم وجود دارد و با وجود افزایش بیماری‌های کبدی و گوارشی آیا این مساله در آینده مشکل‌ساز نخواهد شد بیان کرد: وزارت بهداشت باید چیدمان نظام سلامت را اصلاح کند. در کجای دنیا این همه نیاز به پزشک متخصص وجود دارد و بیمار ارجاع می‌شود. حداقل ۹۰ درصد بیمارانی که به من به عنوان پزشک متخصص مراجعه می‌کنند، می‌توانند به من مراجعه نکنند و در سطح یک پزشک خانواده هم می‌توانند روند درمانی خود را انجام دهند. زمانی که چیدمان اشتباه باشد، قطعا راهکار افزایش متخصص است.


او ادامه داد: از سوی دیگر با تعرفه‌های پایین فشار به پزشکان وارد می‌شود و مشکلاتی مثل مهاجرت‌ها را داریم. برای حل این مشکل ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم اما مطمئن باشید که با ۱۰ برابر شدن متخصصان هم هیچ تغییری در این شرایط وجود نخواهد داشت. باید نظام ارجاع و پزشک خانواده اصلاح شود و بیماران با هر دردی ضرورتی به مراجعه زودهنگام و اولیه به پزشک متخصص نداشته باشد.

 


او در پاسخ به این سوال که اکنون حتی با همین چیدمان غلط هم بیماران با نیاز واقعی هم دسترسی مناسبی به پزشک متخصص ندارند و بحران کمبود متخصص حتی در بیمارستان‌های دولتی هم وجود دارد، بیان کرد: بیمار باید در قالب نظام سلامت به پزشک خانواده مراجعه کند و تحت نظر و مراقبت فعال روند درمانی‌اش را طی کند. اما در حوزه بهداشت و درمان ملت ما رهاست و تا زمانی که بیمار نشود، نه کسی به آنها کار دارد و نه خودشان به پزشک مراجعه می‌کنند. قعطا در خارج از نظام ارجاع و پزشک خانواده، این مقدار پزشک بر اساس شرایط فعلی پاسخگو نیست. اما راه‌حل آن افزایش پزشک متخصص نیست. برای این که بتوانیم درست عمل کنیم چیدمان نظام سلامت باید اصلاح شود، هر قدر هم پزشک متخصص تربیت شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------