8 راهکار طلایی برای مدیریت استرس شغلی



مدیریت استرس شغلی

 

استرس در محیط کار منجر‌به کاهش عملکرد، احساس فرسودگی و کاهش سلامت روانی و جسمی می‌شود. هر‌چند که استرس و اضطراب کنترل شده در افزایش بهره‌وری و بازدهی افراد موثر است، اما حجم بالا و کنترل نشده استرس در محیط کار، به‌شدت آسیب‌زاست و چالش‌های اساسی در زندگی شخصی و حرفه‌ای کارمندان ایجاد می‌کند. در این مقاله، به معرفی راهکار‌های کاهش استرس در محیط کار و مدیریت استرس شغلی می‌پردازیم. اگر به‌دنبال یافتن ریشه‌های استرس شغلی و مدیریت آن هستید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

 

۱- شناسایی عوامل استرس‌زا؛ یکی از عوامل موثر در کاهش استرس در محیط کار

برای شناسایی عوامل استرس‌زا در مدیریت استرس شغلی، به مدت یک یا دو هفته از یک دفترچه استفاده کنید و موقعیت‌هایی که بیشترین استرس را در شما ایجاد می‌کنند شناسایی کرده و واکنش‌های‌تان به آن‌ها را ثبت کنید. اطلاعات مربوط به محیط اطراف، افراد و شرایط متفاوت را نیز یادداشت کنید. این نوع یادداشت‌برداری به شما کمک می‌کند تا الگو‌هایی بین عوامل استرس‌زا و واکنش‌های خود را شناسایی کنید. 

 

یکی از عواملی که در کاهش استرس و فشار کاری تاثیر مثبتی دارد، ماساژ است. از آنجایی‌ که انجام ماساژ در هر مکان و توسط هر شخصی میسر نیست، استفاده از دستگاه‌های ماساژ حرفه‌ای مانند صندلی ماساژ روتای گزینه جایگزین مناسبی برای ماساژ محسوب می‌شود.  

 

عوامل موثر در کاهش استرس در محیط کار

 

۲- تعیین مرز زندگی کاری و شخصی؛ یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش استرس در محل کار

بسیاری از شغل‌های امروزی به‌دلیل ماهیت‌شان، نیاز به ۲۴ ساعته در دسترس بودن کارمندانشان دارند؛ در نتیجه اگر تعیین مرز بین زندگی حرفه‌ای و شخصی انجام نشود، مدیریت استرس در محیط کار و زندگی شخصی دشوار خواهد بود. ۲۴ ساعته در دسترس بودن به دلیل لزوم چک کردن ایمیل‌ها در خانه و پاسخ به تماس‌های فوری کاری در زمان استراحت که توسط برخی کارفرما‌ها از کارمندان خواسته می‌شود. هر‌چند افراد برای ایجاد تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی خود کار‌های مختلفی انجام می‌دهند، اما تفکیک ساعت کار و استراحت به ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی کمک می‌کند و در کنترل استرس در محیط کار موثر است. 

 

راه دیگر افزایش تمرکز از طریق ارتباط با دیگران، انجام فعالیت‌های ورزشی و ماساژ به‌صورت گروهی است. مراجعه به مراکز ماساژ یا خرید و استفاده از دستگاه‌های ماساژ حرفه‌ای مانند صندلی ماساژ irest و استفاده گروهی از آن در جمع دوستانه باعث افزایش شادی، کاهش خستگی و ریکاوری بهتر بدن می‌شود. 

 

۳- برنامه‌ریزی و مدیریت زمان؛ موثر در افزایش بهره‌وری و کاهش استرس شغلی

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان اهمیت بسیاری در افزایش بهره‌وری، کاهش استرس شغلی و مدیریت آن دارد؛ زیرا افراد با برنامه‌ریزی مناسب، وظایف روزانه خود را با اولویت‌بندی مناسب‌تری مدیریت کرده و به زمان‌بندی دقیق‌تری می‌رسند. این اقدام نه‌تنها به افراد احساس مفید‌تر بودن و اولویت‌ داشتن می‌دهد، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کند تا وظایف خود را به‌موقع انجام دهند. برنامه‌ریزی کاری به‌کارمندان کمک می‌کند تا وظایف فوری و ضروری را از کار‌هایی که امکان به تعویق انداختن آن‌ها وجود دارد تفکیک کنند. 

اجرای منظم و به‌موقع برنامه‌ریزی شده، کیفیت زندگی شخصی و حرفه‌ای را افزایش می‌دهد و به افراد این امکان را می‌دهد که وقت کافی برای برخورداری از لحظات خوش با خانواده و دوستان خود داشته باشند.

 

۴- برقراری ارتباط موثر با دیگران؛ یکی از روش‌های مدیریت استرس کاری

دیدار با افرادی که عمیقا دوستشان دارید، به افزایش طول عمر کمک می‌کند، زیرا باعث گسترش دایره روابط اجتماعی شما می‌شود و این موضوع به نوبه خود موجب کاهش تنش شغلی می‌شود. همچنین، این دیدار‌ها استرس را کاهش می‌دهد، زیرا از انزوای اجتماعی جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند تا مشکلات خود را از طریق مشورت با دوستان و گذراندن اوقات فراغت با آن‌ها بهتر حل کنید. 

 

همچنین، اشتراک‌گذاری خاطرات گذشته با دوستان به سلامت روحی و روانی شما کمک می‌کند. در‌نهایت، داشتن دوستان صمیمی به ارتقای سلامتی و ذهنیت شما کمک کرده و با تاثیرگذاری روی مدیریت استرس در محیط کار، آرامش بیشتر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

برقراری ارتباط موثر با دیگران؛ یکی از روش‌های مدیریت استرس کاری

 

۵- انجام فعالیت‌های ورزشی؛ یکی از روش‌های افزایش سلامت روحی و کنترل استرس در محیط کار

انجام فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، به خواب راحت‌تر کمک کرده و راه موثری برای کاهش اضطراب و استرس در محیط کار محسوب می‌شوند؛ در‌عین‌حال؛ ورزش کردن به افزایش سلامتی جسمی و روحی کمک کرده و میزان میزان استرس را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی در طبیعت نیز آرامش روانی شما را افزایش می‌دهد و در کاهش استرس در محل کار و زندگی موثر است. همچنین، یوگا با تمرکز روی تنفس به کاهش استرس کمک می‌کند. 

حرکات کششی و ورزش‌های هوازی نیز با افزایش امواج آلفا در مغز، در کاهش استرس کمک موثر است. همچنین، انجام انواع ماساژ حرارتی، لرزشی و غلتکی با استفاده از دستگاه‌ ماساژ مانند صندلی ماساژ به کاهش استرس و افزایش سلامت جسمی و روانی شما کمک می‌کند.

 

۶- دریافت کمک و حمایت از اطرافیان؛ یکی از روش‌های کاهش استرس سازمانی

داشتن حمایت دوستان و اعتماد اعضای خانواده، یک روش موثر برای مقابله با استرس است و در توانایی مدیریت استرس شغلی موثر است. همچنین، استفاده از راهکار‌های مدیریت استرس و کمک گرفتن از یک متخصص برای حل مشکلات شخصی، شغلی و مواردی که بر روی عملکرد شغلی و سلامت روان تاثیر می‌گذارند، برای کاهش استرس سازمانی و زندگی شخصی بسیار موثر است. 

 

اگر هنوز نمی‌دانید که استرس شغلی چیست و نتوانسته‌اید با فشار استرس کاری به‌خوبی مقابله کنید، مشاوره با یک روان‌شناس به شما توصیه می‌شود. روانشناس به شما در مدیریت بهتر استرس شغلی و تغییر رفتار‌های ناسالم در محیط کار و زندگی شخصی کمک می‌کند.

 

۷- خواب کافی؛ بهترین روش برای کاهش استرس شغلی و مدیریت آن

بی‌حوصلگی، بد‌اخلاقی، عصبانی شدن، زود از کوره در رفتن، افسرده به نظر رسیدن، افزایش اضطراب و استرس فقط بخشی از تاثیرات کم‌خوابی هستند. برای مقابله با این اثرات کم‌خوابی و مدیریت استرس شغلی، داشتن خواب کافی و به موقع خوابیدن بسیار موثر است. سعی کنید حداقل ۷ ساعت خواب آرام در شبانه‌روز داشته باشید و در روز‌های تعطیل نیز به‌خوبی استراحت کنید.

 

۸- تغذیه سالم؛ یکی از عوامل جانبی تاثیرگذار بر میزان استرس در محل کار

استرس روی تغذیه افراد تاثیر مستقیم دارد؛ زیرا بدن در واکنش به استرس، تغییراتی در ساختار متابولیکی خود ایجاد می‌کند و نیاز‌های تغذیه‌ای را افزایش می‌دهد. برعکس، تغذیه نامتناسب یا سوء تغذیه علائم استرس را تشدید کرده و شخص را در کنترل استرس ناتوان می‌کند. 

 

همچنین، عادات غذایی خاص منجربه افزایش استرس فرد شده یا استرس شغلی و غیرشغلی او را بیشتر می‌کند. به‌عنوان مثال، مصرف بیش‌از‌حد کافئین منجربه افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و روی مدیریت استرس شغلی تاثیر منفی دارد.

 

در صورت نیاز، برای کاهش استرس شغلی از متخصصان کمک بگیرید

استفاده از خدمات روان‌درمانی و مشاوره از موثر‌ترین روش‌های مدیریت استرس شغلی است؛ زیرا در بسیاری از موارد، استرس مزمن به ریشه‌های کودکی برمی‌گردد و باید به‌صورت اساسی درمان شود. متخصصان روانشناسی با تشخیص و درمان ریشه‌های استرس، علائم و درد‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهند. 

 

ارائه خدمات مشاوره روانشناختی به‌کارمندان، علاوه‌بر بهبود روانی و روحیه آن‌ها، در مدیریت استرس، حل مسائل و بهبود روابط اجتماعی در محیط کار موثر است. استفاده از روش‌های آرامش‌بخش مانند ماساژ در کنار راهکارهای ذهنی روانشناسان، ترکیبی موثر برای مدیریت استرس در محیط کار محسوب می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024