هرچندوقت یک‌بار به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟



وقتی صحبت از معاینات دوره ای دندانپزشکی می‌شود، بسیاری از افراد تعجب می کنند که چرا این مساله تا این حد مهم است. حقیقت این است که بدون معاینه و تمیز‌کردن منظم دندان، نه‌تنها سلامت دهان و دندان بلکه سلامت کلی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مراجعه منظم به دندانپزشکی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

 

توصیه تمام دندانپزشکان این است که برای معاینات دوره‌ای حتماً به بهترین کلینیک دندانپزشکی شهر خود مراجعه کنید. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش و توان تخصصی، مهارت و استفاده از مدرن‌ترین ابزار و دستگاه‌های روز دنیا در تمام روزهای هفته آماده ارائه خدمات مشاوره و درمان به مراجعان عزیز هستند.

 

خدمات مشاوره و درمان در کلینیک دندانپزشکی

 

چرا معاینات عمومی دندان‌پزشکی انجام می‌شوند؟

در طی یک معاینه دندانپزشکی،  معمولاً علاوه‌بر معاینه گردن، صورت، فک پایین و غدد لنفاوی، موارد زیر نیز بررسی می‌شوند:

 

• معاینه لثه‌ها از نظر علائم بیماری لثه

• بررسی هرگونه دندان شکسته، ترک‌خورده یا لق

• ارزیابی دندان‌های نیش

• بررسی داخل دهان از نظر علائم سرطان دهان

• بررسی ترمیم‌های قبلی دندان

• گرفتن عکس اشعه ایکس از دندان

 

درواقع، معاینات دوره ای دندانپزشکی به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا مشکلاتی را که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند (مانند پوسیدگی دندان، کیست، آبسه، دندان نهفته یا تحلیل استخوان) تشخیص دهد. هنگامی که این مشکلات دندانی به‌موقع برطرف شوند، نه‌تنها در سلامت عمومی بدن موثر است بلکه از ایجاد هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری خواهددشد.

 

در معاینه چه اتفاقی می‌افتد؟

معاینه سالانه دندانپزشکی مزایای زیادی دارد و معمولاً منجر به نتایج زیر می‌شود:

 

• درمان زودهنگام بیماری لثه

• تشخیص زودهنگام سرطان دهان

• رسیدگی سریع به مشکلات جزئی سلامت دهان

• اصلاح فشردن یا ساییدن دندان‌ها

• تشخیص سایر مسائل بهداشتی

• آموزش روش‌های اصولی بهداشت دهان و دندان

• بررسی فک یا گاز گرفتن برای ناهنجاری‌ها

• تشخیص زودهنگام پوسیدگی

 

بسیاری از مشکلات دندانی در مراحل اولیه هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند. این موضوع به‌ویژه در مورد پوسیدگی دندان صادق است. دندانپزشکان در طی معاینات دوره‌ای، اولین نشانه‌های پوسیدگی دندان را تشخیص می‌دهند. هنگامی که پوسیدگی شروع می‌شود، در واقع یک سوراخ میکروسکوپی در لایه‌های بیرونی دندان تشکیل می‌شود. تشخیص زودهنگام حفره با استفاده از نور لیزر به درمان به‌موقع و پیشگیری از گسترش آن کمک می‌کند.

 

تمیزکردن دندان‌ها

اگر شما هم جزو افرادی هستید که حداقل هر 6 ماه یک‌بار برای تمیز‌کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنید، ممکن است نیاز به تمیز‌کردن عمیق دندان داشته باشید. دندانپزشک با جرمگیری و بروساژ دندان، پلاک یا جرم را قبل از اینکه به عمق دندان برود، از بین می‌برد. پلاک یک لایه چسبناک و نرم حاوی میلیون‌ها باکتری است که دوست دارند روی دندان شما زندگی کنند. اگر این باکتری‌ها کنترل نشوند، می‌توانند باعث ایجاد حفره، بیماری لثه و پوسیدگی شوند.

 

دندانپزشکان معمولاً از یک ابزار اولتراسونیک و یک آینه دندانپزشکی برای بررسی دندان‌ها و جستجوی نشانه‌های تحریک، تورم، پوسیدگی، جرم یا خونریزی استفاده می‌کنند. ابزار اولتراسونیک دارای یک فناوری ارتعاش ملایم است که جرم دندان را شل می‌کند. وقتی سطوح دندان‌ها تمیز شد، دندانپزشک با کمک یک هندپیس با سرعت آهسته و محلول شیمیایی دندان‌ها را پولیش می‌زند. تمیز‌کردن دندان‌ها در مطب 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. هنگامی که تمیز‌کردن دندان کامل شد، دندانپزشک درصورت مشاهده هرگونه لکه نرم، عفونت یا مشکلات دیگر به شما اطلاع خواهدداد و برنامه‌ای برای درمان آن‌ها خواهد چید.

 

تشخیص بیماری‌های شدید دندان

معاینات دوره ای دندانپزشکی به بررسی سلامت و بیماری‌های دهان و دندان شامل غدد لنفاوی، لب‌ها، زبان، پوشش مخاط گونه، کف و سقف دهان، لثه، بزاق، دندان‌های طبیعی، دندان‌های مصنوعی و رعایت پاکیزگی دهان و دندان می‌پردازد. خشکی دهان ناشی از کاهش جریان بزاق، کم‌کاری غدد بزاقی یا تغییر ترکیب بزاقی، 10 تا 40 درصد از افراد مسن را تحت تاثیر قرارمی‌دهد، به‌طور جدی عملکرد دهان (جویدن، بلع) را مختل می‌کند و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

 

بررسی وجود بیماری لثه

بیماری‌های لثه زمانی رخ می‌دهند که باکتری‌ها در امتداد و زیر خط لثه تجمع پیدا می‌کنند و باعث می‌شوند لثه‌ها ملتهب و دردناک شوند و درصورت تحریک به‌راحتی خونریزی کنند. با گذشت زمان، بیماری لثه درمان‌نشده می‌تواند هم بافت لثه و هم استخوان زیرین را آلوده کند و باعث تحلیل لثه، زوال استخوان و ازدست‌دادن بالقوه دندان شود.

 

به‌طور معمول، انجمن دندانپزشکی آمریکا سالانه 2 بار غربالگری پریودنتال را توصیه می‌کند. معمولاً این روش شامل بررسی بصری لثه از نظر قرمزی و تورم و همچنین تشخیص عقب‌نشینی لثه‌ها یا شروع به تشکیل فضاهای بین دندان‌ها می‌شود. غربالگری پریودنتال ممکن است شامل عکسبرداری با اشعه ایکس دندان نیز باشد تا مشخص شود که آیا ساختار استخوانی پشتیبان زیر لثه شروع به خراب‌شدن کرده است یا خیر.

 

معاینات دوره ای دندانپزشکی

 

چند بار باید به پزشک مراجعه کرد؟

به‌طورکلی، توصیه می‌شود که بزرگسالان حداقل 1 یا 2 بار معاینه دندان در سال انجام دهند.

 

در چه مواردی تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک باید بیشتر شود؟

اگر هریک از علائم زیر را مشاهده کردید، حتی اگر اخیراً برای معاینات دوره ای دندانپزشکی، مراجعه کرده باشید، باید مجدداً توسط دندانپزشک معاینه شوید:

 

• وجود درد و تورم شدید در دهان یا دندان

• خونریزی شدید از دهان یا لثه‌ها

• شکستگی یا آسیب جدی به یک یا چند دندان

• وجود عفونت در دهان یا دندان

• نیاز به روش‌های جراحی مانند عصب‌کشی یا جراحی دندان

• نیاز به روش‌های درمانی طولانی‌مدت مانند ارتودنسی یا ایمپلنت دندان

• وجود بیماری‌های دهان و دندانی مزمن مانند پریودنتیت یا سرطان دهان

• تغییرات ناگهانی در وضعیت دهان و دندان مانند تغییر رنگ دندان‌ها یا حساسیت شدید به گرما و سرما

 

اگر به ملاقات یک دندانپزشک بروم، در جلسه اول باید درباره چه موضوعاتی با او صحبت کنم؟

3 سوال وجود دارد که باید هنگام مراجعه به دندانپزشک و معاینات دوره ای دندانپزشکی بپرسید:

 

سوال 1: چگونه می‌توانم سلامت دندان خود را بهبود ببخشم؟

روتین بهداشت دهان و دندان خود را با دندانپزشک در میان بگذارید و دستورالعمل‌های لازم در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دریافت کنید. می‌توانید بپرسید که چه نوع مسواکی باید استفاده و هرچندوقت یک‌بار باید آن را تعویض کنید. از دندانپزشک خود بخواهید روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شما نشان دهد. حتماً دندانپزشک خود را درمورد هرگونه درد، ناراحتی یا هرچیز غیرعادی که تجربه می‌کنید، مطلع کنید.

 

سوال 2: سلامت فعلی دهان و دندان من چگونه است؟

دندانپزشک در زمان بررسی و معاینه، به احتمال زیاد، کل حفره دهان شما از جمله دندان‌ها، لثه‌ها، فک‌ها، زبان و گلو را از نظر آسیب‌ها، زخم‌ها، تورم، پوسیدگی، پلاک، جرم یا علائم دندان‌قروچه بررسی می‌کند و تجزیه و تحلیل مناسبی به شما ارائه می‌دهد. پس از انجام این کار، در مورد گزینه‌های درمانی و ترجیحات شما صحبت خواهد کرد.

 

سوال 3: از چه راه‌هایی می‌توانم سلامت دندان خود را بهبود دهم؟

رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان شما به طرق مختلف بر سلامتتان تأثیر می‌گذارد. از دندانپزشک خود در مورد روش‌هایی بپرسید که برای حمایت از درمان‌ها یا نیازهای دندانپزشکی شما لازم است. مثلا چه غذاهایی ممکن است روی دندان‌های شما تأثیر بگذارد یا مشکلاتتان را تشدید کند؟ یا چه عادت‌هایی از اهداف سلامت دهان و دندان شما حمایت می‌کند؟ دندانپزشک شما ممکن است بتواند تغییرات خاصی را توصیه کند که به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک کند.

 

چرا رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات دوره ای دندانپزشکی مهم است؟

بهداشت دهان و دندان فقط به مسواک‌زدن روزانه و نخ دندان کشیدن محدود نمی‌شود، بلکه فراتر از آن باید معاینات دوره ای دندانپزشکی را نیز مدنظر قراردهید. بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیار عمیق‌تری مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سایر اندام‌های شما تأثیر بگذارد. به‌طورکلی، عادت‌های صحیح دهان و دندان مانند مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند به کنترل باکتری‌ها کمک کند اما برخی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای رعایت بهداشت دهان و دندان نیز شامل موارد زیر است:

 

تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی: بسیاری از بیمارانی که مبتلا به مشکلات قلبی - عروقی تشخیص داده شده‌اند، به بیماری لثه مبتلا هستند. باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند از طریق جریان خون حرکت کنند و باعث التهاب در رگ‌های خونی و سیستم قلبی - عروقی شوند.

 

جلوگیری از ازدست‌دادن دندان: تجمع پلاک اغلب ناشی از سلامت نامناسب دهان و دندان می تواند باعث عفونت لثه یا پوسیدگی دندان و منجر به ازدست‌دادن دندان شود. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن می‌تواند تا حدودی به کاهش تجمع پلاک کمک کند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیماری لثه خطر ابتلا به سرطان سینه و به‌دنبال آن سرطان ریه، کیسه صفرا و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

 

کاهش خطر تولد نوزاد نارس: بیماری‌های لثه سطح نوعی ماده شیمیایی را افزایش می‌دهند که باعث تولد نوزاد نارس و کم وزن می‌شود.

 

تقویت اعتماد‌به‌نفس.

 

خدمات کلینیک دندانپزشکی

 

سخن پایانی

معاینات دوره ای دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و تحمیل هزینه اضافی بر بیماران توصیه می‌شود. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش تخصصی، مهارت و استفاده از ابزار و روش‌های پیشرفته روز دنیا توانسته‌اند رضایت بیماران زیادی را جلب کنند. شما هم می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره و درمان در کلینیک دندانپزشکی اینجا کلیک نمایید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024