رصد فعالیت عصبی مغز حیوانات با "مینیسکوپ" ابداعی دانشمند ایرانی



 فعالیت عصبی مغز حیوانات,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک میکروسکوپ کوچک یا مینیسکوپ جدید که توسط دکتر "پیمان گلشنی" دانشمند ایرانی دانشگاه "کالیفرنیا لس آنجلس" و همکارانش ساخته شده است، دانشمندان را قادر می‌سازد تا سلول‌های ناکارآمد را در شرایط عصبی تشخیص دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان مغز در دانشگاه "کالیفرنیا لس‌آنجلس"(UCLA) یک کمک مالی ۴ میلیون دلاری برای توسعه مینیسکوپی که برای مشاهده بهتر فعالیت مغز در حیوانات ساخته شده است، دریافت کرده‌اند. این کمک مالی توسط "NIH Brain Initiative" اعطا شده است تا نسخه‌های نسل بعدی این سیستم مینیسکوپ که از طراحی، ساخت و توزیع دو نوع مینیسکوپ جدید دو فوتونی پشتیبانی می‌کند، توسعه داده شود.

 

این مینیسکوپ جدید که حدود یک اینچ(۲.۵۴ سانتی‌متر) طول و کمتر از چهار گرم وزن دارد، می‌تواند با نشستن بر روی صفحه‌ای که روی سر حیوان قرار داده می‌شود، فعالیت‌های عصبی آن را ثبت و ضبط کند. سپس داده‌ها که از طریق یک سیم نازک برای تجزیه و تحلیل به رایانه ارسال می‌شوند، امکان مشاهده بهتر فعالیت مغز را فراهم می‌کنند.

 

دکتر "پیمان گلشنی"، استاد نورولوژی در UCLA و محقق اصلی این پروژه گفت: اینها ابزارهای بسیار مهمی هستند که می‌توانند برای هر سؤال در علوم اعصاب که مستلزم بررسی فعالیت جمعیت‌های بزرگ سلول‌های مغزی در حیواناتی است که آزادانه رفتار می‌کنند، دگرگون‌کننده باشند.

 

این مینیسکوپ از ۱۰ سال پیش توسط محققان UCLA ساخته شده و در حال توسعه است و هم اکنون در بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در حالی که فعالیت‌های عصبی فقط با میکروسکوپ‌های ثابت، بزرگ و سنگین انجام می‌شد، این کار با مینیسکوپ آسان‌تر شده است. اکنون محققان می‌توانند به راحتی عملکرد مغز، رفتار اجتماعی، حافظه و سایر عملکردهای عصبی حیوانات را با مینیسکوپ مشاهده کنند.

 

حالا قرار است دو مینیسکوپ جدید که ساخت‌شان توسط این کمک مالی چهار میلیون دلاری دور از دسترس نیست، تصاویری با وضوح بالاتر نسبت به نسخه‌های قبلی تولید کنند و به محققان این امکان را بدهند که ساختار ظریف اتصالات مشاهده کنند.

 

یکی از این دو مینیسکوپ به اندازه‌ای سبک است که یک موش آزمایشگاهی می‌تواند آن را بپوشد و میدان دید بزرگتری نسبت به هر میکروسکوپ مشابه دارد و مینیسکوپ دیگر می‌تواند توسط یک موش صحرایی پوشیده شود و از هزاران سلول مغز آن در لحظه تصویربرداری کند.

 

گفتنی است که توسعه نسخه اولیه این مینیسکوپ قبلاً با ۳.۷ میلیون دلار کمک مالی، پشتیبانی شده بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------