تست تیروئید در آزمایشگاه عماد



تست تیروئید,تست تیروئید در آزمایشگاه

تست تیروئید

 

تست تیروئید در آزمایشگاه  عماد برای بررسی میزان عملکرد تیروئید و یافتن علت مشکلاتی مانند پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید توسط پزشکان استفاده می‌شود. تیروئید یک غدهٔ پروانه‌ای‌شکل کوچک در جلوی گردن شماست که دو هورمون تولید می‌کند: تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3). هورمون‌های تیروئید نحوهٔ استفادهٔ بدن از انرژی را کنترل می‌کنند، بنابراین تقریباً بر تمام اندام‌های بدن، حتی قلب شما تأثیر می‌گذارند.

 

بیماری‌های تیروئید

بیماری‌های تیروئید زیر توسط بررسی تیروئید در آزمایشگاه مشخص می‌شوند:

• پرکاری تیروئید: زمانی که سطح هورمون تیروئید خیلی بالاست.

• بیماری گریوز: شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید.

• کم‌کاری تیروئید: زمانی که سطح هورمون‌های تیروئید خیلی پایین است.

• بیماری هاشیموتو: شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید.

• پیوند خارجی ندول‌های تیروئید و سرطان تیروئید NIH.

 

پزشک ابتدا برای آزمایش خون تیروئید شما را به آزمایشگاه ارجاع می‌دهد و ممکن است در صورت نیاز، آزمایش‌های تصویربرداری را نیز تجویز کند.

 

پزشکان از چه آزمایش‌هایی برای تست تیروئید استفاده می‌کنند؟

پزشکان ممکن است یک یا چند آزمایش خون را برای بررسی عملکرد تیروئید شما تجویز کنند. آزمایشات ممکن است شامل هورمون محرک تیروئید (TSH)، T4، T3 و آزمایش آنتی بادی تیروئید باشد. آزمایش خون تیروئید عملکرد تیروئید شما را بررسی می‌کند. در آزمایشگاه مقداری خون از رگ دست شما گرفته می‌شود و عملکرد تیروئیدتان از طریق آن بررسی می‌گردد.

 

تست تیروئید,آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید

 

• تست TSH

کارشناسان آزمایشگاه معمولاً ابتدا میزان TSH در خون شما را بررسی می‌کنند. TSH هورمونی است که در غدهٔ هیپوفیز ساخته می‌شود و به تیروئید می‌گوید که چه مقدار T 4 و T 3 بسازد. سطح TSH بالا اغلب به معنای کم‌کاری تیروئید است، به این معنی است که تیروئید شما به اندازهٔ کافی هورمون تولید نمی‌کند، درنتیجه هیپوفیز به ساخت و ترشح TSH در خون شما ادامه می‌دهد.

 

سطح پایین TSH معمولاً به این معنی است که پرکاری تیروئید دارید و تیروئید شما بیش از حد هورمون تولید می‌کند، بنابراین هیپوفیز تولید و ترشح TSH را در خون متوقف می‌کند. اگر نتایج آزمایش TSH طبیعی نباشد، حداقل به یک آزمایش دیگر برای کمک به یافتن علت مشکل نیاز خواهید داشت.

 

• تست T4

سطح بالای T4 خون ممکن است به معنای پرکاری تیروئید باشد. سطح پایین T4 هم احتمالا به معنای کم‌کاری تیروئید است. در برخی موارد، سطح T4 بالا یا پایین ممکن است به این معنی نباشد که شما مشکلات تیروئیدی دارید. اگر باردار هستید یا از قرص‌های ضدبارداری خوراکی NIH استفاده می‌کنید، سطح هورمون تیروئید شما بالاتر خواهد بود.

 

بیماری شدید یا استفاده از کورتیکواستروئیدها (داروهایی برای درمان آسم، آرتریت، بیماری های پوستی و سایر مشکلات سلامتی) می‌تواند سطح T4 را کاهش دهد.

 

• تست T3

اگر پزشک به این موضوع شک کند که شما پرکاری تیروئید دارید، حتی اگر سطح T4تان طبیعی باشد، ممکن است برای تأیید تشخیص، نیاز باشد که آزمایش T3 را در آزمایشگاه انجام دهید. گاهی اوقات T4 طبیعی اما T3 بالاست، بنابراین اندازه‌گیری هر دو سطح T4 و T3 می‌تواند در تشخیص پرکاری تیروئید مفید باشد.

 

• آزمایش آنتی‌بادی تیروئید

اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌های تیروئید ممکن است به تشخیص یک اختلال خودایمنی تیروئید مانند بیماری گریوز (شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید) و بیماری هاشیموتو (شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید) کمک کند. آنتی‌بادی‌های تیروئید زمانی ساخته می‌شوند که سیستم ایمنی شما به اشتباه به غدهٔ تیروئید حمله کند. اگر نتایج سایر آزمایشات خون حاکی از بیماری تیروئید باشد، پزشک ممکن است شما را برای انجام آزمایش آنتی‌بادی تیروئید به آزمایشگاه ارجاع دهد.

 

تست تیروئید,آزمایش خون تیروئید

آزمایش خون تیروئید

 

پزشکان از چه آزمایش‌های تصویربرداری‌ای برای تشخیص و یافتن علت بیماری تیروئید استفاده می‌کنند؟

 

پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری را برای تشخیص و یافتن علت بیماری تیروئید تجویز کند. یک رادیولوژیست این آزمایشات را در مرکز تصویربرداری یا بیمارستان انجام می‌دهد و سپس گزارشی را برای پزشک شما ارسال می‌کند.

 

• سونوگرافی

سونوگرافی تیروئید اغلب برای جستجوی ندول‌های تیروئید استفاده می‌شود. ندول‌های تیروئید توده‌هایی در گردن شما هستند. سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که ندول‌ها در معرض سرطان هستند یا خیر.

 

• اسکن تیروئید

پزشکان از این نوع تست تیروئید برای بررسی اندازه، شکل و موقعیت غدهٔ تیروئید استفاده می‌کنند. در این آزمایش از مقدار کمی ید رادیواکتیو برای کمک به یافتن علت پرکاری تیروئید و بررسی ندول‌های تیروئید استفاده می‌شود. احتمالاً پزشک از شما بخواهد که از غذاهای حاوی ید یا داروهای حاوی ید به مدت یک هفته قبل از آزمایش اجتناب کنید.

 

برای اسکن تیروئید، یک تکنسین مقدار کمی ید رادیواکتیو یا ماده‌ای مشابه را به رگ شما تزریق می‌کند یا از شما می‌خواهند این ماده را به‌صورت مایع یا کپسول قورت دهید. اسکن 30 دقیقه پس از تزریق یا تا 24 ساعت پس از قورت‌دادن ماده انجام می‌شود، بنابراین تیروئید زمان کافی برای جذب آن را دارد.

 

ندول‌های تیروئیدی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می‌کنند، به‌وضوح در تصاویر دیده می‌شوند. ید رادیواکتیو که در کل تیروئید ظاهر می‌شود، می‌تواند به این معنی باشد که شما به بیماری گریوز مبتلا هستید. در صورت بارداری یا شیردهی، حتی با مقادیر کم اشعه هم نباید این آزمایش را انجام دهید.

 

• تست جذب ید رادیواکتیو

آزمایش جذب ید رادیواکتیو که آزمایش جذب تیروئید نیز نامیده می‌شود، می‌تواند به بررسی عملکرد تیروئید و یافتن علت پرکاری تیروئید کمک کند. تیروئید ید را از خون می‌گیرد تا هورمون‌‌های تیروئیدی بسازد، به همین دلیل است که به این نوع آزمایش، تست جذب می‌گویند. ممکن است پزشک یا مسئول آزمایشگاه از شما بخواهد که از غذاهای حاوی ید مانند کلپ یا داروهای حاوی ید به مدت یک هفته قبل از آزمایش اجتناب کنید.

 

اگر تیروئید شما مقدار زیادی ید رادیواکتیو را جذب کند، ممکن است به بیماری گریوز یا یک یا چند ندول که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می‌کنند مبتلا باشید. گاهی این آزمایش همزمان با اسکن تیروئید انجام می‌شود. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، با وجود کم‌بودن میزان اشعه نیز نباید این آزمایش را انجام دهید.

 

تست تیروئید,آزمایش جذب ید رادیواکتیو

آزمایش جذب ید رادیواکتیو

 

جمع‌بندی

پزشکان از روش‌های مختلفی برای بررسی صحت عملکرد تیروئید استفاده می‌کنند. در این روش‌ها با تست تیروئید، میزان برخی از هورمون‌ها اندازه گرفته می‌شوند تا بیماری‌هایی نظیر کم‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، گریوز، هاشیموتو و سرطان تیروئید را تشخیص دهند. برخی از این آزمایش‌ها از طریق خون، تصویربرداری و اشعهٔ رادیواکتیو بررسی می‌گردند که در این مقاله، روش هرکدام به اختصار شرح داده شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024