درمان زیکا با داروی ضدمالاریا



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, زیکا
گروهی از محققان هندی در تلاش برای درمان ویروس مرگبار زیکا، موفق به شناسایی یک پروتئین مرگبار شده اند که مقابله با آن از طریق یک داروی ضدمالاریا ممکن است.

به گزارش فارس به نقل از تک اکسپلوریست، گروهی از محققان هندی در تلاش برای درمان ویروس مرگبار زیکا، موفق به شناسایی یک پروتئین مرگبار شده اند که مقابله با آن از طریق یک داروی ضدمالاریا ممکن است. این داروی ضدمالاریا hydroxychloroquine (HCQ) نام دارد و با استفاده از آن نه تنها می توان مالاریا را درمان کرد، بلکه می توان مانع انتقال ویروس یادشده از مادر به جنین شد.

 

البته برای تهیه این دارو هنوز باید فعالیت های بیشتری انجام شود و آزمایش های بیشتری نیز برای کسب اطمینان از کارکرد مثبت داروی مذکور لازم است. انتقال ویروس زیکا از طریق گزیده شدن توسط پشه ای به نام آیدس آیگیپتی (حشره مصری) صورت می گیرد و ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده شده‌است.

 

انتشار این ویروس تا پیش از سال ۲۰۰۷ به آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت. در سال ۲۰۰۷ در میکرونزی از جزایر اقیانوس آرام نیز شیوع پیدا کرد. تا سال ۲۰۱۴ فقط محدود به این مناطق بود ولی در آن سال به جزیره ایستر و شیلی نیز گسترش یافت.

 

در ماه مه ۲۰۱۵ به برزیل نیز راه یافت. در برزیل در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۴۰۰۰ مورد ابتلا به این ویروس و در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۱۰۰ مورد میکروسفالی ثبت شد. تاکنون ۹ کشور در آمریکای مرکزی و جنوبی موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند. پورتوریکو در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ گزارش کرد که نخستین مورد ابتلای محلی به این ویروس در این کشور دیده شده‌است. در ژانویه ۲۰۱۶ در ایالت هاوایی آمریکا تولد نوزادی دچار میکروسفالی که از لحاظ ویروس زیکا مثبت بود گزارش شد.

 

فقط ۲۰ درصد از افراد، علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی‌شوند و در نتیجه دشوار می‌شود ابعاد واقعی آلودگی به آن را مشخص کرد. بنا به گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» در آمریکا، رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوش‌های خارش‌دار، درد مفاصل، و التهاب چشم‌ها است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------