اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

۴۰ درصد ایرانی ها از فشار خون خود خبر ندارند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,فشار خون
وزیر بهداشت، با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در کشور، گفت: انتظار داریم حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به فشارخون را شناسایی و تحت مراقبت قرار دهیم. 

به گزارش مهر، سعید نمکی، به مناسبت آغاز اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور، از بیماری‌های غیر واگیر به عنوان تهدید اصلی مردم و نظام سلامت یاد کرد و افزود: از ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در سال ۹۶، حدود ۳۱۳ هزار مورد معادل ۸۲ درصد از مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیر واگیر بوده و در این میان، ۹۷ هزار مورد مرگ به دلیل فشارخون و ۱۶۱ هزار مرگ نیز به دلیل عوارض فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسایی‌های قلبی بوده است.

 

وی تصریح کرد: از روز اول که به وزارت بهداشت آمدم بر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر تاکید داشتم البته ۲۹ سال پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را راه اندازی کردم چون می‌دانستم که بعد از کنترل بیماری‌های واگیردار، در چاه تاریک بیماری‌های غیر واگیر می‌افتیم.

 

وزیر بهداشت اضافه کرد: برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر نیازمند مشارکت بین بخشی به شکل بسیج ملی و با مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم و به همین خاطر بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور از امروز آغاز شد و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

 

نمکی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت زیرساخت‌های بسیار خوبی در حوزه سلامت ایجاد شد، گفت: قبل از اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتم و دکتر روحانی با اجرای این طرح بزرگ ملی به شکل تحول در نظام پیشگیری کشور موافقت کرد و دستورات لازم را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد و با مشارکت سازمان‌های دولتی و غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مختلف، بسیج ملی کنترل فشارخون را اجرا می‌کنیم.

 

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی فشارخون مبنی بر «فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم»، یادآور شد: در ایران حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشارخون خود اطلاع ندارند و وقتی که با سکته‌های مغزی و قلبی و نارسایی کلیوی نیازمند خدمات درمانی و دیالیز می‌شوند، از این بیماری آگاهی پیدا می‌کنند و فشارخون موجب ناتوانی و معلولیت مردم و رنج کشیدن بیماران و خانواده‌های آنها شود بنابراین اگر بتوانیم مردم را از وجود بیماری فشارخون شأن آگاه کنیم، حداقل ۳۰ درصد از مرگ‌های ناشی از فشارخون، کاهش پیدا می‌کند.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در بسیج ملی کنترل فشارخون جمعیت هدف ما بیش از ۴۰ میلیون ایرانی بالای ۳۰ سال است و انتظار داریم که حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به فشارخون را شناسایی کنیم تا تحت مراقبت و درمان قرار گیرند. آمار فشارخون در بین زنان بیشتر از مردان است که دلیل آن مراجعه بیشتر زنان به مراکز بهداشتی و درمانی و توجه بیشتر نسبت به سلامتی شأن است.

 

نمکی در خصوص مراکزی که مردم می‌توانند برای سنجش فشارخون به آنها مراجعه کنند، گفت: تعداد زیادی از مراکز از جمله مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در شهرها و روستاها، پایگاه‌های بسیج، کارخانه‌ها، مساجد، معابر، بیش از ۱۰۰۰ بیمارستان دولتی و خصوصی، مطب‌های پزشکان، داروخانه‌ها و ایستگاه‌های مستقر در محل برگزاری نماز جمعه آماده پذیرش مردم در بسیج ملی کنترل فشارخون هستند.

 

وی، سبک زندگی را مهم‌ترین عامل کنترل کننده بیماری‌های غیر واگیر دانست و افزود: دو نوع فشارخون داریم؛ یکی فشارخون اساسی که نقش وراثت، سبک زندگی و تغذیه در آن بسیار مهم است و دیگری فشارخون ثانویه که عامل دیگری دارد اما توصیه ما به مردم این است که مصرف نمک را تا حد مقدور، کاهش دهند چراکه اگر بتوانیم مصرف نمک را حداقل ۳۰ درصد کاهش دهیم، تعداد بیماران فشارخونی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: میزان مصرف نمک در بین مردم ایران، دو برابر متوسط جهانی است به عبارت دیگر میزان مصرف نمک در بین مردم ایران به طور متوسط ۱۱ گرم در روز و این میزان در دنیا ۵ گرم است که یکی از دلایل آن می‌تواند ریشه در فرهنگ ما ایرانی‌ها و روزهای آفتابی داشته باشد به عنوان نمونه تهران که در رشته کوه البرز قرار دارد، ۲۵۴ روز در طول سال، آفتابی است و اجداد و بزرگان ما که در روستاها سکونت داشته اند به دلیل تعریق زیاد مجبور بوده اند که سدیم بیشتری از طریق مصرف نمک، دریافت کنند.

 

به گفته نمکی، زنان در خانه می‌توانند میزان مصرف نمک را روزانه یک قاشق مرباخوری کاهش دهند و در رستوران‌ها نیز مصرف نمک می‌تواند کاهش یابد.

 

وی اظهار داشت: فشارخون مردم ایران در پرونده الکترونیک سلامت آنها ثبت می‌شود و پس از آن برای کنترل فشارخون به پزشکان ارجاع می‌شوند و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم برای کنترل فشارخون را دریافت می‌کنند و تا پایان بهار یکی از آرزوهای دیرینه که استقرار پرونده الکترونیک سلامت است، محقق می‌شود.

 

وزیر بهداشت با اشاره به تولید داروهای فشارخون در کشور و عدم کمبود این داروها، گفت: مصرف داروی فشارخون هزینه‌های به مراتب کمتری نسبت به درمان و یک شب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارد و اگر از ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به فشارخون که هدف ما برای شناسایی هستند، یک میلیون نفر نیاز به دارو داشته باشند، هزینه‌های آن کمتر از ۵ درصد نیاز به خدمات درمانی و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی است.

 

نمکی با بیان اینکه امروز تعداد اقلام کمبود دارویی کشور ۲۰ قلم است که این تعداد در روز مشابه سال گذشته، بیش از ۳۳ قلم بوده است، خاطرنشان کرد: با تمهیدات پیش بینی شده و دستور رئیس جمهور مبنی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو، مشکلی در تأمین دارو در کشور نداریم.

 

وی یادآور شد: علاوه بر مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌ها و ایستگاه‌های سیار برای سنجش فشارخون، سامانه‌ای برای خود اظهاری فشارخون توسط مردم به آدرس http://salamat.gov.ir راه اندازی شده که مردم می‌توانند اطلاعات فشارخون خود را در این سامانه ثبت کنند.

 

وزیر بهداشت افزود: پرونده الکترونیک سلامت در کنار پزشکی خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و تغییر سیستم پرداخت از فی فور سرویس به DRG از تکالیف قانونی برنامه‌های پنجم و ششم توسعه بوده که بر زمین مانده بود و از روز اول که به وزارت بهداشت آمدم، تاکید داشتم که اولین گام ما باید راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت باشد و اگر این ریل گذاری انجام نشود، نظام ارجاع و پزشکی خانواده، معنی و مفهوم ندارند بنابراین با راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت از انجام اقدامات غیرضروری برای هر فرد و بیمار مراجعه کننده به مراکز درمانی و تصویربرداری، پرهیز خواهد شد و علاوه بر مدیریت منابع، مقدمه نظام ارجاع نیز فراهم خواهد شد.

 

نمکی از راه اندازی بسیج ملی برای کنترل و پیشگیری از دیابت به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری یاد کرد و گفت: بسیاری از مردم مبتلا به دیابت هستند اما نمی‌توانند آن را تشخیص دهند و در صددیم تا با اجرای برنامه ملی پیشگیرانه برای کنترل و شناسایی بیماران مبتلا به دیابت، از تحمیل عوارض جسمی از ناحیه چشم، کلیه و قطع عضو جلوگیری کنیم و مردم را با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و درمان، از عوارض سنگین این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، آشنا کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: عوارض فشارخون بیشتر شامل سردردهای ناگهانی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی، سرگیجه، مشکلات قلبی و درد در ناحیه قلب و تپش قلب است اما فشارخون هیچ علامت مشخصی ندارد چون بیماران، به علائمی که گفته شد، عادت می‌کنند و انتظار داریم که مردم فشارخون را جدی بگیرند تا بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر فشارخون بالا در کشور باشیم.

 

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: در هیچ کجای دنیا چنین طرح بزرگی در چنین حجمی از جمعیت اجرا نشده است که باید از همکاران در بخش‌های مختلف و سایر دستگاه‌ها از جمله بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی، ائمه جمعه، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای مسلح و رسانه‌ها و به ویژه سازمان صدا و سیما که به اجرای بهتر این طرح کمک می‌کنند، تشکر کنم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------