اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

مصرف نمک دریا سرطان زا است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, نمک دریا
یک متخصص تغذیه گفت: مدتی است که تبلیغات گسترده و بی اساس از نمک دریا باعث شده که مصرف کنندگان دچار سردرگمی شوند، در حالی که این نمک دارای انواع ناخالصی ها بوده و خطر سرطان زایی دارد. 

عباس مدنی روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: نمک دریا دارای میزان کم ید یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی کند. استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی بوده، است و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض جبران ناپذیری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط ومرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

 

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف نمک یددار تصفیه شده که می تواند ید مورد نیاز را به بدن برساند و نباید از نمک دریا استفاده کرد. نمک دریا می تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست.

 

وی اضافه کرد: زیرا در مقداری که نمک باید مصرف شود (کمتر از ۵ گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می رساند آنقدر ناچیز است که قابل چشم پوشی است و این املاح را ازسایر منابع غذایی می توان دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده ید کافی به بدن می رسد.

 

مدنی افزود: تبلیغاتی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا درکشور می شود، درست نیست و افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.

 

وی به مردم توصیه کرد: نمک طعام مشمول دریافت پروانه های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، تاریخ تولید وانقضاء واستاندارد اجباری است و این گونه نمک های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین شامل سرب، عوامل ایجادکننده سرطان و ناخالصی های محلول مانند گچ وغیره بوده و به دلیل سفید بودن غیر قابل جداسازی است.

 

به گفته مدنی، میزان محاسبه شده ید در نمک تصفیه شده باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن باعث پیشگیری از عقب ماندگی جسمی و ذهنی، سقط جنین وغیره می شود.

 

به گزارش ایرنا، نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز است و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال هنگام اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

 

در حال حاضر مصرف نمک که به ویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است. اما میزان مصرف نمک در کشور ۲ تا ۳ برابر این مقدار برآورد شده است. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------