فشار خون بالا منجر به اختلال در عملکرد قلب و کلیه می شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,فشار خون
نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر، از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد کرد که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد قلب، رگ‌های خونی، کلیه و سایر اندام‌های بدن شود. 

به گزارش مهر، باقر لاریجانی با تاکید بر اهمیت کنترل فشار خون بالا، آن را نتیجه فرآیندی دانست که از اوایل زندگی شروع می‌شود، لذا نقش تغذیه در دوران کودکی و نوجوانی را در پیشگیری از فشار خون بالا در دوران بعدی زندگی مؤثر دانست و گفت: تأثیر پیشگیری از فشار خون بالا که از دوران کودکی آغاز می‌شود بسیار بیشتر است چون تغییر عادات ایجاد کننده زمینه‌ساز فشار خون بالا که با افزایش سن شکل گرفته‌اند بسیار دشوار خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: تلاش در جهت پیشگیری و یا اصلاح عوامل خطرساز مانند چاقی، فعالیت بدنی کم، افزایش مصرف نمک و عادات غذایی مضر در کاهش فشار خون بالا و یا پیشگیری از آن در سطح جامعه بسیار مؤثر است.

 

لاریجانی تصریح کرد: محور برنامه پیشگیری اولیه از افزایش فشار خون و ارتقای شیوه‌های زندگی بهداشتی، به عنوان یک راهکار اساسی در مبارزه علیه فشار خون بالاست و آشنایی با عوامل خطرساز در سطح فردی و علل و نحوه برخورد با بیماری فشار خون در سطح جامعه امری ضروری است.

 

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به عواملی مانند کم‌تحرکی، مصرف زیاد الکل، چاقی، دیابت، اختلال در چربی خون، مصرف دخانیات، آسیب در اعضای هدف مانند کلیه، چشم و نوروپاتی، سن و سابقه فردی بیماری قلبی عروقی زودرس و همچنین جنسیت از آنها با عنوان عوامل خطرسازی یاد کرد که در هنگام کنترل فشار خون بالا، توجه زیادی را می‌طلبد.

 

لاریجانی گفت: علاوه بر چاقی که پیامد تغذیه نامناسب و کم تحرکی است، فراموش کردن مصرف داروهای کنترل فشار خون، سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، پارگی شریان اصلی بدن (آئورت)، تداخل بین داروهای مصرفی و تشنج و فشار خون بالا در دوران بارداری از دلایل افزایش فشارخون بالا است.

 

وی تاکید کرد: مصرف سدیم می‌تواند تأثیر منفی بر افزایش فشار خون داشته باشد و تلاش‌های درمانی برای کاهش فشار خون را خنثی کند، لذا لازم است از مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم همچون مواد غذایی فرآوری یا کنسرو شده خودداری شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------