اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تمرین بیش از حد، بر توانایی تصمیم‌گیری اثرگذار است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,عملکرد مغز
محققان بیمارستان پتی سالپتری‌یر واقع در پاریس دریافتند سندرم تمرین بیش از حد، ممکن است علاوه بر بدن، عملکرد مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، سندرم تمرین بیش از حد (Overtraining) در واقع نوعی خستگی بوده و عارضه‌ای است  که در اثر ناتوانی بدن در بازیابی توان خود پس از تمرینات فیزیکی دشوار بروز می‌کند. به اعتقاد محققان، این نوع خستگی ممکن است برخی از مدارهای عصبی مغز را دستخوش تغییر کند که در زمان فعالیت فکری شدید، عملکرد آن‌ها مختل می‌شود. این مدارهای عصبی که با کنترل شناختی در ارتباط هستند، توانایی انسان را در تغییر رفتار و فرایندهای فکری مورد استفاده برای دسترسی به اهداف، کنترل می‌کنند.

 

در این تحقیقات، ۳۷ ورزشکار استقامتی با میانگین سنی ۳۵ سال مشارکت داشتند. این داوطلبان به دو دسته تقسیم شدند و دسته اول تمرینات عادی خود را ادامه دادند. دسته دوم شدت فعالیت روزانه خود را به میزان ۴۰ درصد و در یک بازه زمانی ۳ هفته‌ای افزایش دادند.

 

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد تمرین بیش از حد موجب افزایش خستگی و تغییر رفتار ورزشکاران می‌شود. همچنین در تصویربرداری MRI‌ مشخص شد تشدید فعالیت فیزیکی موجب عملکرد ناقص بخشی از مغز با عنوان lateral prefrontal cortex می‌شود. این بخش از مغز مسئولیت کنترل شناختی مرتبه بالاتر را بر عهده دارد و تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، اجتناب‌های رفتاری و انگیزه‌ها را تحت کنترل دارد.

 

به اعتقاد محققان، با وجود این که تمرینات استقامتی به طور کلی برای سلامت بدن مفید هستند،‌ ممکن است در مواردی هم آثار نامطلوب و غیرمنتظره داشته‌باشند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Current Biology منتشر شده است.

 

 

 ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------