کاهش مونوکسید کربن موجود در خون با استفاده از نور قرمز



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,مونوکسید کربن
محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری محققان دانشگاه هاروارد دریافتند با تابش پرتوهای نور قرمز روی جریان خونی که از درون ریه‌های مصنوعی عبور می‌کند، می‌توان مونوکسید کربن را از آن خارج کرد. 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، مسمومیت با مونوکسید کربن یکی از متداول‌ترین انواع مسمومیت است.گاز مونوکسید کربن که یک گاز بی‌بو است در اثر آتش‌سوزی یا انفجار ایجاد می‌شود و با جایگزین کردن اکسیژن هموگلوبین، موجب آسیب اندام‌ها و در نهایت مرگ شخص می‌شود.

 

حدود ۱۰۰ سال قبل محققان دریافتند تابش نور قرمز به جریان خون می‌تواند پیوندهای بین مونوکسید کربن و هموگلوبین را بشکند؛ اما تاکنون ابزاری برای استفاده از این پدیده ساخته نشده بود.

 

اکنون محققان یک ریه مصنوعی را به گونه‌ای تغییر دادند که امکان تابش نور قرمز را به جریان خون عبوری از درون آن فراهم می‌کند. این دستگاه در آزمایشات اولیه توانست ۷۹ درصد از مونوکسید کربن موجود در خون موش‌های آزمایشگاهی مسموم شده با این گاز را از جریان خون آن‌ها خارج کند. همچنین مشخص شد در موش‌هایی که چار آسیب ریه شده‌اند، استفاده از این دستگاه موجب افزایش سه برابری سرعت نابودی مونوکسید کربن در خون می‌شود.

 

به‌گفته محققان برای اطلاع از نحوه عملکرد این فناوری در مورد انسان، انجام آزمایشات بیشتر ضروری است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------