اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ریه‌ها هم چربی می‌گیرند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ریه‌ها
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که چربی اضافی ناشی از چاقی و اضافه وزن علاوه بر شکم و پهلوها در ریه‌ها نیز تجمع کرده و به ایجاد و تشدید مشکلات تنفسی دامن می‌زند. 

به گزارش گیزمودو، برای افرادی که اضافه وزن دارند، چربی دور شکم تنها مساله‌ نگران کننده نیست. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چربی همچنین می‌تواند در مجاری هوایی ریه‌های فرد نیز تجمع کند. این اکتشاف جدید می‌تواند به توضیح این که چرا برخی از بیماری‌ها چون آسم در افرادی چاق و آن‌ها که اضافه وزن دارند، رایج‌تر یا وخیم‌تر است، کمک کند.  

 

محققانی از استرالیا، نیوزلند و کانادا برای انجام این پژوهش یک تیم تشکیل دادند. این تیم تحقیقاتی از داده‌های به دست آمده از یک پروژه پیشین استفاده کردند که در آن نمونه‌هایی از بافت ریه ساکنان آلبرتا در کانادا که به آسم مبتلا بوده و به تازگی جان خود را از دست داده بودند، جمع آوری شده بود. این داده‌ها شامل نمونه از بافت ریه افرادی بود که یا به خاطر بیماری آسم و یا به دلایل دیگر جان خود را از دست داده بودند. محققان در مرحله بعد این نمونه‌ها را با نمونه‌هایی از افرادی مقایسه کردند که به آسم مبتلا نبوده و به دلایل دیگر مرده بودند.

 

در نهایت بیش از یک هزار و ۳۰۰ نمونه از مجاری هوایی ریه ۵۲ نفر زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار گرفت. پژوهشگران در ریه‌های هر سه گروه بافت چربی پیدا کردند اما آن‌ها که به چاقی یا اضافه وزن دچار بودند بیش از دیگران در ریه خود چربی داشتند. با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) احتمال وجود چربی بیشتر در ریه بیماران نیز افزایش می‌یافت و بالا بودن شاخص توده بدنی و چربی موجود در ریه به افزایش ضخامت و التهاب مجاری هوایی در ریه مرتبط بود.

 

تئوری‌های گوناگونی در توضیح این که چرا افراد چاق بیش از سایرین در معرض ابتلا به آسم قرار دارند یا این که علائم شدیدتری از این بیماری را تجربه می‌کنند، وجود دارد. برخی استدلال می‌کنند که چربی اضافی باعث انقباض فیزیکی ریه‌ها شده و کار آن‌ها را به طور خاص در زمانی که یک فرد دچار حمله آسم می‌شود، دشوار می‌کند. سایرین معتقدند که التهاب مزمن مرتبط با چاقی می‌تواند محرکی برای ایجاد و یا تشدید آسم در فرد باشد زیرا  این بیماری معمولا در اثر التهاب ایجاد می‌شود.  

 

به گفته مولفان این پژوهش، یافته‌های آنان این فرضیات را رد نمی‌کند و تنها توضیح جدیدی را به فهرست توضیحات وجود اضافه می‌کند.

 

جزئیات بیشتر در مورد این پژوهش در مجله European Respiratory منتشر شده است.

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------