اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا بالاخره واکسن ابولا را تایید کرد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا (FDA) بالاخره برای اولین بار استفاده از واکسن ابولا را در آمریکا تایید کرد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی scientificamerican، این واکسن که استفاده از آن برای اولین بار در آمریکا تایید شده است از آلودگی به ویروسی که مسوول شیوع فعلی این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو است ، پیشگیری می کند.

 

اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا اعلام کرد که این اداره، استفاده از واکسن ابولا را که توسط شرکت داروسازی «مرک» (Merck) ساخته شده، تایید کرده است؛ این اولین واکسنی است که برای استفاده علیه بیماری کشنده ابولا در آمریکا تایید شده است.

 

این واکسن که «اروبو» ( Ervebo ) نام دارد از آلودگی به ویروس های ابولا به نام  Zaire  پیشگیری می کند؛ این گونه از ویروس شایع ترین علت شیوع بیماری ابولا است. ویروس ابولا  Zaire، عامل طولانی مدت ترین شیوع این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو است.

 

تصمیم اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا برای تایید استفاده از این واکسن در آمریکا در واقع به دنبال اتخاذ چنین تصمیمی در کمیسیون اروپا صورت گرفت. کمیسیون اروپا در ۱۱ نوامبر سال جاری میلادی مجوز استفاده از این واکسن را در اروپا صادر کرد.

 

سازمان بهداشت جهانی در ماه اکتبر (مهر-آبان) اعلام کرد که دوزهای مجاز اروبو تا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی در اختیار مردم جهان قرار نخواهد گرفت. در این مدت، افراد مقیم مناطق آسیب پذیر به واسطه برنامه‌های آزمایشی موجود، به این واکسن دسترسی خواهند داشت.  

 

ابولا یک ویروس نادر اما کشنده است که باعث بروز خونریزی در داخل و خارج بدن بیمار می شود. به محض ورود و پخش شدن این ویروس در بدن، ویروس شروع به آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می کند. در نهایت این ویروس باعث کاهش سلول‌های عامل لخته شدن خون می‌شود. این قضیه منجر به تشدید و غیرقابل کنترل شدن خونریزی می‌شود. این بیماری به نام تب هموراژیک ابولا نیز شناخته شده است و ۹۰ درصد از افراد مبتلا را به کام مرگ می‌کشاند.

 

ویروس ابولا از طریق تماس پوست یا مایعات بدن یا حیوانات آلوده مانند میمون، شامپانزه و یا خفاش میوه منتقل می‌شود. سپس به همین شکل از فردی به فردی دیگر منتقل می شود. اغلب افرادی که از این بیماران مراقبت می‌کنند و یا بعد از مرگ او را دفن می‌کنند ممکن است به بیماری ابولا دچار شوند. راه دیگر ابتلا به ابولا لمس کردن سوزن یا سطوح آلوده به ویروس است. این ویروس از طریق هوا، آب یا غذا منتقل نمی‌شود.

 

  ایرنا  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------