تغییرات روحی و جسمی افراد مبتلا به سرطان؛ در این مورد بیشتر بخوانید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان

 

تغییراتی که روز به روز برای افراد مبتلا به سرطان رخ می‌دهد؛ خسته می‌شوند و بی‌حوصله، موهایشان را از دست می‌دهند. وزنشان کم می‌شود و ناامیدی شدیدی را تجربه می‌کنند. برای مقابله با این شرایط بالا بردن آگاهی و درک موقعیت آن‌ها واجب است. حتی برای خودمان هم که ممکن است در آینده سرطان مهمان خانه‌هایمان شود، باید بیشتر از تغییراتی که برای ما به وجود می‌آورد بدانیم.

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در افراد مبتلا به سرطان وجود دارد، تغییرات جسمی و روحی است که کم‌کم بری آن‌ها اتفاق می‌افتد. اطرافیان، دوستان و همکاران این افراد باید از این تغییرات اطلاع داشته باشند و آن‌ها را در گذران این مدت همراهی کنند. همه ما باید اطلاعات بیشتری از این تغییرات داشته باشیم.

 

تغییرات جسمی احتمالی

بعضی از تغییراتی که در ابتلا به سرطان وجود دارد بسیار رایج است و برخی نه. خود سرطان تغییراتی را ایجاد می‌کند و برخی دیگر می‌تواند به خاطر عوارض جانبی درمان سرطان باشد. هر سرطانی اما ویژگی‌های خودش را دارد و برخی شرایط را داشته باشد و برخی را نداشته باشد: 

تغییرات جسمی احتمالی
ریزش مو از جمله ابرو و مژه
کاهش یا افزایش وزن
از دست دادن یا افزایش اشتها
تغییر در طعم و بوی چیزها
خستگی شدید
تغییر رنگ پوست و لب‌ها
از بین رفتن یک اندام بعد از عمل سرطان(مانند از بین رفتن سینه در عمل سرطان)
تهوع و استفراغ
مسائل مربوط به خواب

 

یکی از سخت‌ترین عوارض در سرطان، خستگی مفرط است. افراد در گزارش‌هایی که به مراکز درمان سرطان می‌کنند، از میزان زیاد خستگی می‌گویند که ممکن است از توصیف آن تعجب کنید. پس از ماه‌ها گذشت از سرطان، داروهای قوی شیمی درمانی می‌توانند این خستگی را بهبود بدهند. این خستگی می‌تواند تا مدت‌ها باقی بماند.

 

تغییرات عاطفی احتمالی

فردی که مبتلا به سرطان است، ممکن است استرس و نگرانی‌های عاطفی را تجربه کند. هر فرد به روش خاص خود به سرطان و درمان آن واکنش نشان می‌دهد. احساسات و روحیه فرد می‌تواند حتی از ساعتی به ساعت دیگر تغییر کند. فرد مبتلا به سرطان می‌تواند احساسات زیر را تجربه کند: 

 

تغییرات عاطفی احتمالی
عدم قطعیت
خشم
احساس عدم کنترل روی چیزها
ترس
ناامیدی
گناهکاری
نوسانات خلقی
احساسات بسیار شدید
حس جدا بودن یا جدا شدن از دیگران
تنهایی
نارضایتی و شکایت
غم و اندوه

 

تغییرات مثبت

تعجب نکنید. با گذشت زمان افراد زیادی هستند که می‌توانند تغییرات مثبتی را هم در خود کشف کنند:

 

تغییرات مثبت
حس مقاومت و قدرت زیاد
احساس آرامش و صلح
قدردانی بیشتر که به زندگی آن‌ها و اطرافیانشان کیفیت می‌دهد.
ایده‌های واضحی از اولویت‌های آن‌ها در زندگی

 

سرطان می‌تواند باعث رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی شود. فرد مبتلا به سرطان می‌تواند یک روز احساس خوبی داشته باشد و روز دیگر وحشتناک باشد. انتظار داشته باشید که روزهای خوب و بد را با هم سپری کنید. در زندگی با سرطان، یاد می‌گیریم که چگونه بدون اطمینان زندگی کنیم و این احساس برای بیمار و اطرافیان او صادق است.

  

ممکن است این عدم اطمینان و ترس باعث عصبانی  و افسرده شدن فرد شود. این اتفاق کاملا طبیعی است و بخشی از روند اندوهی است که فرد آن را می‌چشد. با گذشت زمان بیشتر افراد قادر هستند که با واقعیت جدید در زندگی خود سازگار شوند. برخی هم ممکن است برای یادگیری مقابله با تغییراتی که سرطان در زندگی آن‌ها ایجاد  کرده است، نیاز به کمک بیشتر و متخصص بهداشت روان داشته باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------