ادعای وزارت بهداشت: هیچ‌یک از ایرانیان منتقل شده از چین، مبتلا به "کرونا" نیستند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,انتقال کرونا
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، مهم ترین ویژگی کرونا ویروس ۲۰۱۹ را قابلیت بالای انتقال دانست و گفت: در طی ۲۴ ساعت ۵ الی ۶ هزار نفر در دنیا به آن مبتلا شدند.

به گزارش مهر، محمد مهدی گویا، در «سمپوزیوم کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹» که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، بروز تب و مشکلات تنفسی را شایع‌ترین علائم کرونا ویروس جدید عنوان کرد و افزود: البته ممکن است بسیاری از مبتلایان علائمی نداشته باشند و یا اینکه علائم آنان بسیار خفیف باشد و به همین خاطر به زندگی روزمره خود ادامه دهند و باعث انتقال بیماری به دیگران شوند.

 

وی گفت: از بین بیماران شناسایی شده، ۸۷ درصد دارای علائمی همچون آنفلوانزای ساده بوده‌اند و فقط ۱۳ درصد علائم شدید داشته‌اند.

 

گویا، کشندگی این بیماری را ۲,۱ درصد عنوان کرد افزود: دوره کمون این ویروس سه تا ۱۴ روز است و برنامه‌ریزی برای کنترل این بیماری با در نظر گرفتن ۱۴ روز کمون انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تا کنون ۲۳ کشور این بیماری را گزارش کرده‌اند، توضیح داد: بیماران مبتلا، اهالی چین و یا کسانی اند که سابقه سفر به چین را داشته و یا با این افراد در ارتباط بوده‌اند.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بازه سنی افرادی که تا کنون به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند را بین ۱۰ تا ۹۰ سال عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه هنوز درصد زیادی از افراد مبتلا به ویروس جدید شناسایی نشده‌اند، گفت: تخمین زده می‌شود تا کنون بخش اندکی از مبتلایان شناسایی شده باشند و بخش عمده‌ای از مبتلایان بی علامت و یا کم علامت هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

گویا با تاکید بر ضرورت مراقبت‌های فرودگاهی، به تشریح توصیه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر پرداخت.

 

وی با بیان اینکه پزشکان و پرستاران خط اول ابتلا و انتقال ویروس هستند، گفت: اگر بیماری وارد کشور شود، چرخش بیماری از کادر درمان آغاز می‌شود بنابراین رعایت نکات بهداشتی توسط آنان بسیار ضروری است.

 

گویا همچنین از امکان تشخیص بیماری در کشور خبر داد و گفت: در حال تلاش برای دستیابی به امکان تشخیص سریع با کمک سازمان جهانی بهداشت هستیم.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، همچنین از تهیه دستورالعمل یکسان کشوری جهت جلوگیری از انتقال ویروس جدید کرونا برای بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و همه سازمان‌هایی که با بیماران در ارتباط هستند، خبر داد و افزود: سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند تا چند هفته آینده بیش از ۱۰۰ هزار نفر به کرونا ویروس جدید مبتلا شوند.

 

گویا با اشاره به هماهنگی با سفارت چین برای توقف سفرهای هوایی از چین به ایران، گفت: امروز برای انتقال ۸۰ دانشجوی ایرانی مقیم ووهان چین به کشور یک پرواز انجام می‌شود.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هیچیک از این دانشجویان مبتلا به این بیماری نیست اما جهت مراقبت‌های بهداشتی این افراد پس از ورود به کشور به مدت ۱۴ روز در یک مکان مشخص نگهداری می‌شوند.

 

وی افزود: تمامی کسانی که از فرودگاه‌ها وارد کشور می‌شوند، به سه دسته تقسیم می‌شوند، کسانی که هیچ علائمی ندارند، افرادی که علائم خفیف دارند و افرادی که علائم شدید ابتلا دارند.

 

گویا درباره نحوه مراقبت از افرادی که از فرودگاه‌ها وارد کشور می‌شوند، توضیح داد: به افرادی که هیچ علائمی ندارند توصیه می‌شود تا دو هفته با افراد دیگر تماس زیاد نداشته باشند و در صورت بروز هرگونه علامت به پزشک مراجعه کنند؛ همچنین مراقبان سلامت تا دو هفته روزانه با تماس تلفنی وضعیت سلامت این افراد را پیگیری می‌کنند.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: از افرادی که دارای علائم خفیف ویروس باشند نمونه‌گیری می‌شود و تا دو هفته وضعیت سلامت آنها پیگیری می‌شود.

 

وی افزود: همچنین اگر در بین این افراد کسی دارای علائم شدید ابتلا به ویروس باشد در بدو ورود به فرودگاه قرنطینه و به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

 

گویا درباره تاریخچه کرونا ویروس‌ها، توضیح داد: ۶ نوع کرونا ویروس وجود دارد که باعث بیماری در انسان‌ها می‌شود.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سال ۲۰۰۲ کرونا ویروس سارس که باعث بیماری انسان، خفاش و گربه چینی می‌شود شناسایی شد، یادآوری کرد: این نوع ویروس که با میزان ۱۰ درصد کشندگی در تابستان سال ۲۰۰۳ با انجام اقدامات گسترده پیشگیرانه به طور کلی ناپدید شد.

 

گویا در ادامه با اشاره به کشف نوع دیگری از کرونا ویروس در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه، تشریح کرد: این ویروس که منشا آن خفاش بود به شتر منتقل شد و کسانی که به شکل‌های گوناگون با شتر سر و کار داشتند به آن مبتلا شدند.

 

وی با بیان اینکه این ویروس به سرعت از شتر به انسان‌ها انتقال پیدا کرد، افزود: بخش عمده‌ای از انتقال بیماری توسط پرسنل درمان رخ داد که علت آن رعایت نکردن نکات ضروری در پرسنل بود.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شانس انتقال و ابتلای پرسنل درمان بیش از سایر افراد است، گفت: هنوز پس از گذشت هشت سال این ویروس در خاورمیانه به ویژه در عربستان سعودی دیده می‌شود.

 

گویا درباره کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی این ویروس قابلیت انتقال بالای آن است، به طوری که در طی ۲۴ ساعت پنج الی شش هزار نفر در دنیا به آن مبتلا شدند.

 

وی با بیان اینکه این ویروس دیر شناسایی شده است، گفت: شناسایی با تاخیر این ویروس موجب گسترش انفجاری آن شده است.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در ابتدا این طور تلقی می‌شد که انتقال انسان به انسان این ویروس ممکن نیست و یک بازار فروش غذاهای دریایی مرکز انتشار این بیماری شناخته شد.

 

گویا در پایان با بیان اینکه هشدار سازمان‌های بهداشتی درباره بیماری‌هایی با بیماری‌زایی پایین کمتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: نهایتاً ۱۰ روز پیش توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام شد که هشدار در مورد همه‌گیری این ویروس فوریت دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------