سرعت رشد کرونا در ایران



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
سرعت رشد کرونا به وضعیت باثباتی نرسیده است. 

 در حالی‌که میانگین سرعت رشد روزانه در یک هفته منتهی به دوشنبه، ۵۶ درصد بود، در روز سه‌شنبه به تعداد مبتلایان ۶۰ درصد افزوده شد و ۸۳۵ مبتلای جدید به کرونا، گزارش شد که نیمه منفی داده‌ها است. نکته مثبت گزارش وزارت بهداشت این بود که تعداد قربانیان در روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه کاهش یافته بود. هر چند متاسفانه در روز گذشته نیز ۱۱ قربانی جدید به قربانیان ویروس کرونا در ایران اضافه شدند.

 

آخرین سرعت ابتلا

روز گذشته ۸۳۵ نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کووید- ۱۹ افزوده شد. در حالی‌که در روز قبلش، تعداد مبتلایان جدید ۵۲۳ نفر گزارش شده بود، از این رو، سرعت رشد روزانه به ۶۰ درصد رسید. سرعت رشد در ۱۲ اسفند به ۳۶ درصد رسیده بود، اما باز هم روند افزایشی ادامه پیدا کرد. با این حساب، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایران ۲۳۳۶ نفر شده است. اکنون رشد متوسط تعداد مبتلایان از ابتدا، روزانه به ۷۲ درصد رسیده است. از این رو، رشدهای ثبت شده در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند، میانگین کلی را کاهش داده است. سرعت رشد روزانه شیوع که در روزهای اول بالای ۱۰۰ درصد بود، پس از سرعت گرفتن روند شناسایی مبتلایان، از ۵ اسفند به زیر ۱۰۰ درصد رسید.

 

در هفته جاری نیز از ۷۶ درصد در روز اول، به ۷۲ درصد در روز چهارم هفته رسید. اما در سرعت مبتلایان روزانه (نسبت افزایش تعداد مبتلایان جدید در یک روز نسبت به روز قبل) نوسان بالا است. شنبه این هفته، تعداد مبتلایان جدید ۴۳ درصد نسبت به روز جمعه بیشتر بود. در روز یکشنبه این عدد تا ۸۸ درصد بالا رفت و در روز دوشنبه، در کاهشی قابل توجه به حدود ۳۶ درصد نزول کرد. اما بار دیگر در روز سه‌شنبه، تعداد مبتلایان جدید نسبت به روز قبلش، با رشدی قابل ملاحظه، ۶۰ درصد بیشتر شد. در نتیجه همچنان، در روند روزانه نوسان بالا است و داده‌ها به ثبات نرسیده‌اند. میانگین سرعت رشد روزانه در یک هفته منتهی به ۱۳ اسفند، به حدود ۱/ ۵۶ درصد رسیده است.

 

اما سرعت رشد در داده‌های تجمیعی به چه شکل است؟ کل افراد مبتلا اکنون به ۲۳۳۶ نفر رسیده است که نسبت به روز دوشنبه ۶/ ۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در آمار تجمیعی، مبتلایان روزهای گذشته نیز دیده می‌شود. مبتلایان روزهای قبل نیز می‌توانند باعث ابتلای افراد جدیدی شده باشند. مجموع مبتلایان در یک هفته منتهی به ۱۳ اسفند، روزانه ۵۸ درصد رشد کرده که می‌تواند نشان دهد که روند رشد نسبت به هفته قبل، کندتر شده است.

 

روند امیدوارکننده قربانیان

روند جان باختگان کرونا در کشورمان، امیدوارکننده تر از روند مبتلایان بوده است. تعداد کل فوت شده‌ها در کشور طبق آخرین آمار، به ۷۷ نفر رسیده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته ۱۱ هموطن دیگر جان خود را در اثر ابتلا به کوئید ۱۹ از دست داده‌اند. این عدد نسبت به روز دوشنبه کمتر بوده است. در سومین روز هفته، ۱۲ نفر در ایران قربانی کرونا شده بودند. بر این اساس، تعداد فوت شده‌ها در روز، ۳/ ۸ درصد کمتر شد. این اولین کاهش پس از ۶ روز افزایش متوالی در تعداد مرگ ومیر است. به‌طور متوسط، از روز اول اطلاع رسانی تا ۱۲ اسفند، تقریبا ۳۳ درصد در هر روز به تعداد فوت شده‌ها افزوده شده بود. همچنین رشد روزانه در یک هفته منتهی به ۱۳ اسفند نیز در روز گذشته به ۲۶ درصد نزول کرده است. در حالیکه رشد متوسط در یک هفته منتهی به ۱۰ اسفند(ابتدای هفته)، معادل ۳۶ درصد بود. روند کاهشی فوت شده‌ها به شکل مستمر ادامه پیدا کرده است. روز گذشته نسبت قربانیان به مبتلایان جدید، به ۳/ ۱ درصد رسید که کمترین نرخ در کل روزهای گزارش شده است. همچنین نرخ کل تعداد جان باختگان به تعداد افراد مبتلا شده نیز به ۳/ ۳ درصد رسیده و مطابق داده‌های متوسط جهانی شده است.

 

روند احتمالی آینده 

اینکه در آینده روند تعداد مبتلایان به چه صورت تغییر خواهد کرد، بر اساس داده‌هایی که تاکنون منتشر شده، امری حدودی و تقریبی است. چرا که میزان متوسط رشد می‌تواند طی روزهای آتی بیشتر یا کمتر شود. البته با توجه به اینکه در ۱۰ روز اخیر، کرونا توسط مسوولان و مردم جدی گرفته شده است، می‌تواند سرعت ابتلا را کاهش دهد. از آن سو، مبتلایانی که اکنون تست آنها مثبت گزارش می‌شود، احتمالا در بازه زمانی ۱۶ تا ۳۰ بهمن، دچار کرونا شده اند؛ چرا که علائم کرونا می‌تواند تا ۲ هفته مخفی بماند. پس هنوز هم مبتلایانی هستند که علائم در آنها بروز نکرده است و احتمال سرایت کرونا از این افراد به دیگران بالا است که تهدیدی برای سرعت شیوع به حساب می‌آید.

 

اما اگر طبق آخرین داده‌های رسمی گزارش شده، تخمین زده شود، در یک هفته منتهی به ۱۳ اسفند، روزانه ۵۸ درصد به تعداد افراد مبتلا اضافه شده است. اگر بر اساس همین سرعت تا آخر هفته، روند شیوع کرونا ادامه یابد، تعداد مبتلایان در پایان هفته جاری بین ۹ تا ۱۰ هزار تن خواهد بود. همچنین اگر سرعت ابتلا در روز جاری، مانند یک هفته قبلش باشد، مجموع افراد مبتلا از مرز ۳۶۰۰ تن عبور خواهد کرد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------