اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

۵۵ سال؛ میانگین سنی مبتلایان کرونا در ایران/پدیده سوگ ابراز نیافته در داغ دیدگان کووید۱۹



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طی روزهای اخیر شاهد شیب ملایم صعودی در آمار ابتلا به کووید-۱۹ در کشور بودیم، اما امروز آمار نسبت به روز گذشته تقریبا ثابت مانده و امیدواریم این پایداری حفظ شود. 

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: بسیج ملی مقابله با کرونا با همکاری مردم و نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی در کشور ادامه داشت و بحث شناسایی و مداخله زودهنگام را به خوبی اجرا کرد. عملا اگر امروز در فاز مدیریت بیماری قرار گرفته‌ایم، بخش عمده‌ای از آن ناشی از همکاری و مشارکت خوب مردم است.

 

غربالگری حدود ۶۰ میلیون ایرانی در بسیج ملی مقابله با کرونا

وی افزود: نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند. خوشبختانه علاوه بر مداخله و شناسایی زودهنگام که در قالب این بسیج اتفاق افتاد، در رضایت سنجی که از طریق سامانه انجام دادیم،   ۹۷.۳ درصد از مردم که به نوعی از خدمات این بسیج استفاده کردند، اظهار رضایتمندی کرده‌اند.

 

۵۵ سال میانگین سنی مبتلایان کرونا

ضرورت مراقبت از سلامت سالمندان

جهانپور با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به سلامت سالمندان، ادامه داد: باید در زمینه رعایت نکات بهداشتی برای سالمندان توجه بیشتری داشته باشیم. طی روزهای اخیر میانگین ابتلا به بیماری کرونا ۵۵ سال و میانگین سنی درگذشتگان تا امروز ۶۹ سال گزارش شده که این آمار لزوم و ضرورت توجه و مراقبت بیشتر از سالمندان را مشخص می‌کند. بنابراین همچنان از دید و بازدیدهای مرسوم با بزرگترها و سالمندان و به ویژه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران خاص خودداری کنیم.

 

پدیده سوگ ابراز نیافته

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در همه روزها و هفته‌های اخیر ممکن است با پدیده سوگ ابراز نیافته برخی هموطنان مواجه شویم. ممکن است برخی هموطنانمان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی دفن و عدم امکان برگزاری مراسم ترحیم، دچار پدیده سوگ ابراز نیافته شوند که امیدوارم با ابزارهای ارتباطی و آموزه‌های دینی‌مان، با روش‌های نوآورانه چه در فضای مجازی و چه با توصیه‌های مختلف بتوانیم خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند و نتوانستند سوگواری کنند، کمک کنیم و روانشناسان و روان‌پزشکان حتما کمک کنند و نکاتی علمی را که می‌تواند کمک کند، اعلام کنند تا بیشتر به این مساله بپردازیم.

 

مدیریت بیماری کرونا با همراهی مردم

جهانپور ضمن تشکر از همراهی مردم، گفت: اگر امروز این بیماری مدیریت شده، با کمک شما بوده و کنترل آن با کمک مشارکت و همراهی مردم میسر خواهد بود.

 

شیب ملایم صعودی ابتلا به کرونا در روزهای اخیر

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر شاهد شیب ملایم صعودی در آمار بودیم، اما امروز آمار نسبت به روز گذشته تقریبا ثابت مانده و امیدواریم این پایداری حفظ شود، گفت: اگر میانگین دوره کمون را هفت روز در نظر بگیریم، مواردی که ممکن است به نوعی در روزهای پایانی سال گذشته با ویروس مواجهه داشته باشند، امروز علائم خودش را نشان می‌دهد. اگر چه اکثر مردم مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند، اما حضور بخشی از مردم در خریدها و ترددهای پایانی سال وجود داشت که به همین دلیل روندی افزایشی را شاهد بودیم.

 

هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا جان می بازد

جهانپور با بیان اینکه هممچنان روند فوت در ایران به روال هفته‌های اخیر است، گفت: به طوری که هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی در هفته‌های اخیر جانش را به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست می‌دهد و تقریبا در تمام دو سه هفته اخیر این رنج فوت حفظ شده است. تقریبا همه موارد شدید هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. از نظر تعداد بهبودیافتگان هم در مقایسه با کشورهایی به جز چین که در فاز کنترل است، وضعیت بهتری داریم.

 

برای پیگیری غربالگری ها، تنها شماره ۴۰۳۰ با هموطنان تماس می گیرد
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره نحوه پیگیری افرادی که از طریق سامانه غربالگری شده‌اند و شماره تلفن‌هایی که برای این پیگیری با مردم تماس می‌گیرند، گفت: این امکان برای تلفن‌های شخصی و ثابت همکارانی که در این چند هزار تیم سلامت در سراسر کشور کار پیگیری را انجام می‌دهند، فراهم شده که در صورت تماس با هر فرد، بر روی تلفن همراه آن فرد شماره ۴۰۳۰ بیفتد. بنابراین قاعدتا نباید عدد دیگری روی تلفن همراه مردم درج شود. اگر شماره دیگری درج شد حتما هموطنان ابتدا اطمینان نکنند و اطلاعات ندهند و حداقل از آن فرد شماره‌اش را درخواست کرده و با مرکز بهداشتی، سامانه ۱۹۰ یا سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و به نوعی چک کنند که آیا این فرد و شماره صحبت دارد یا خیر. در حال حاضر از نظر فنی برای بیش از ۶۰ هزار موبایل همکاران ما این امکان فراهم شده که وقتی با فردی تماس می‌گیرند، شماره ۴۰۳۰ درج شود و برای تلفن‌های ثابت پایگاه‌های سلامت هم این اتفاق افتاده است. بنابراین قاعدتا نباید شماره دیگری بیفتد. البته ممکن است موارد استثنایی به دلیل مشکلات فنی ایجاد شود، اما حتما مردم با احتیاط عمل کنند و با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و در صورتی که سامانه ۴۰۳۰ اصالت تماس گیرنده را تایید کرد، تماس گرفته و اطلاعات را ارائه دهند.

 

حمایت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از مشاغل روزمزد
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارمندانی که باید بر سر کار حاضر شوند، گفت: یکی از مشکلاتی که در قرنطینه کامل یا حکومت نظامی خواهد بود، این مشکل است، اما در سطح سوم قرنطینه مشاغلی که در حوزه خدمات عمومی اشتغال دارند، قاعدتا همچنان حضورشان در مشاغل حفظ می‌شود. در عین حال برخی مشاغل هم به درآمدهای روزانه وابسته بوده و جزو مشاغل خدمات عمومی ضروری تلقی می‌شوند که می‌توانند این روزها تردد داشته باشند، نیستند. در این گروه که در قالب شرکت‌ها و موسسات رسمی و بنگاه‌های تجاری و خدماتی هستند و در صورتی که کارگر را اخراج یا تعدیل نکرده باشند، دولت اقداماتی در قالب یک بسته خدمات اقتصادی حمایتی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برایشان در نظر گرفته است که در دولت هم تصویب شده تا از افراد و نیروهای انسانی کارگری و مشاغلی که آسیب دیده‌اند، حمایت کند که البته مشروط بر این است که شرکت‌ها و بنگاه‌ها کارگر را به بهانه کرونا اخراج نکرده باشند. در این صورت این خدمات حمایتی برای جبران حقوق و خسارت‌ها داده می‌شود.

 

وی افزود: در حوزه کارمندان مشکلی نداریم. نیمی از کارمندان دولت در این روزها تعطیل شدند. برخی در این زمینه مطالبی را می‌گویند که یا اطلاعات ندارند و یا اطلاعات‌شان محدود بوده و فقط نتیجه‌گیری بزرگ می‌کنند. فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی کارمندان از ابتدا انجلام شد و همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها ۵۰ درصد از کارکنان دولت هم تعطیل شدند. بخشی از آنها که حداقل ۲۰ درصد را شامل می‌شود، کارکنان نظام سلامت هستند که باید تمام قد در عرصه خدمت حاضر باشند. مابقی هم حداقل ۱۰ درصد کارکنان خدمات عمومی و شهرداری‌ها هستند که قسمت عمده آنها به هیچ وجه قابل تعطیلی نیست و نمی‌توان در بحران، سلامت خدمات شهری را تعطیل کرد و بلکه باید اضافه هم شود. تنها ۲۰ درصد کل کارکنان دولت بودند که تعیین تکلیف نشده بودند که قرار شد یک‌سوم آنها به صورت شیفت بندی سرکار حاضر شوند. تقریبا همه تعیین تکلیف و تعطیل شدند به جز کارکنان نظام سلامت و نیروهای امنیتی. زیرا این بخش‌ها قابل تعطیلی نیست.

 

نگرانی از بازگشت مسافران و روز طبیعت
جهانپور ادامه داد: در عین حال علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. با روند فاصله‌گذاری اجتماعی که از ابتدا آغاز شد و موثر هم بود و هیچوقت به بحران‌ها و مشکلاتی که حتی در توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا مشاهده می‌کنیم، مبتلا نشدیم، به دلیل همین اقدامات بود که به صورت گام به گام و ارزیابی سطح خطر انجام شد. وقتی احساس می‌شود که در فاز مدیریت هستیم، اما از موج بازگشت مسافران نگرانیم و یا اتفاقات روز طبیعت، قاعدتا تلاش می‌کنیم که حداقل اگر پیشرفت نمی‌کنیم از این فاز مدیریت شده، پس رفت نکنیم و بیماری که تحت مدیریت قرار گرفته از مدیریت خارج نشود و دچار لجام گسیختگی که در برخی ایالات آمریکا و برخی کشورهای دیگر دیده می‌شود، نشویم. تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی برای این بود که ما در روزهای باقی مانده از تعطیلات نوروزی دچار موج بازگشت و پیک ناشی از اقدامات ناگهانی قابل پیش‌بینی نشویم که فعلا تا ۲۰ فروردین این اقدامات وجود دارد و هفته به هفته بر اساس ارزیابی سطح خطر تمدید و یا تعدیل شده و یا شدت می‌یابد و گام به گام سیاست‌ها اعمال می‌شود.

 

مدیریت کرونا در ایران فارغ از تصمیم گیری های هیجانی
وی تاکید کرد:  یکی از کشورهایی که بدون افتادن در دام هیجانات و تصمیم‌گیری‌های هیجانی، موضوع کرونا را مدیریت کرد، ایران بود. در برخی کشورهایی که ادعا می‌کنند دنیا را می‌چرخانند برای ۷۲ ساعت ۷۲ تصمیم مختلف گرفته شد، اما ما از روز اول سیاستمان این بود که اولا وارد فاز حکومت نظامی نخواهیم شد، دوما وارد فاصله گذاری اجتماعی می‌شویم و سوما اصل فاصله‌گذاری اجتماعی بر اساس اقدامات اقناعی بوده و بخشی که نشود با اعمال محدودیت‌های قانونی انجام می‌شود و چهارم هم اینکه این اقدام را بدون ایجاد هیجان، هراس و وحشت در جامعه انجام خواهیم داد. این سیاست را از روز نخست انجام دادیم و هیچ اقدامی خارج از این نخواهید دید. همه فشارهای رسانه‌ای، مجازی و غیر مجازی، خارجی و داخلی خللی در روند تصمیم گیری و سیاست‌گذاری با طمانینه و گام به گام در کشور ایجاد نکرد و خیلی وقت است که بیماری تحت مدیریت قرار گرفته است. بعد از این است که آرزو می‌کنیم بتوانیم این مدیریت را ادامه داده و با همین روند به تدریج و بدون هیجان و سروصدا وارد فاز مهار و کنترل بیماری شویم.

 

کاهش موارد ابتلا و مرگ در برخی استان‌ها
وی همچنین اظهار کرد: یکی از دلایلی که با آغاز تعطیلات نوروزی آمار را به تفکیک استانی ارائه نکردیم و فکر می‌کنم تصمیم درستی بود، نگرانی از این بود که با ارائه آمار مقایسه‌ای روند نزولی ابتلا در برخی استان‌ها، به نوعی افراد را به سمت مسافرت  و مهاجرت به این استان‌ها برده و دوباره با پیک بیماری در این استان‌ها مواجه شویم، اما سعی کردیم که بیماریابی و آمار کشوری دقیق تر شود. این تجربه تقریبا تجربه موفقی بود.

 

جهانپور افزود: در برخی از استان‌ها گزارش آمار روزانه‌مان هر روز زیر ۵ نفر است و در برخی شهرستان‌ها زیر ۲۰ نفر و بعضا زیر پنج نفر مبتلا داریم که این هم گستره‌ای حدود ۳۹ تا ۴۰ میلیون نفر را شامل می‌شود که روند ابتلا انفرادی شده است، اما ارایه این اطلاعات و جزییات آن هیچ سودمندی ندارد. زیرا هم ممکن است موجب سهل‌انگاری در مراعات در این مناطق شود و در عین حال ممکن است برخی افراد علی رغم تشدید محدودیت‌های تردد بین شهری، انگیزه پیدا کنند که تردد کنند و با روند ابتلای جدید ناشی از سفر افراد مواجه شویم. خوشبختانه روند ابتلا، مرگ و میر و موارد جدید در برخی استان‌ها کاهش یافته است و تخت‌های بیمارستانی خالی داریم. در مراکز درمانی معین که ممکن بود ظرفیت‌شان به طور کامل پر شود، اما اینچنین نشد، اما فعلا ترجیح می‌دهیم که جزییات آن را منتشر نکنیم. اینکه در کشور موارد جدید داریم یعنی هنوز در فاز طغیان بیماری قرار داریم، اما بیماری در کشور مدیریت شده است. هر زمان وارد فاز کنترل شویم، جزییات را منتشر می‌کنیم.

 

وضعیت اتباع غیر ایرانی و بازگشت غیر ایرانی‌ها به کشورهایشان
جهانپور درباره وضعیت اتباع غیرایرانی مبتلا به کرونا نیز گفت: تفاوتی بین اتباع کشورهای مختلف قائل نیستیم. افراد که به خصوص به صورت قانونی در کشور بودند، از هر کشوری می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند و حتی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع در سامانه سیب ثبت شدند و امروز هم می توانند با ورود کد یکتا به سامانه غربالگری از این خدمات استفاده کنند. قاعدتا آن بخشی که پیش از این تحت پوشش بیمه‌های درمانی بوده باشند، بیمه هزینه‌هایشان را متقبل می‌شود و اگر بیمه نبوده‌اند مانند هر ایرانی خودشان باید هزینه را در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مطابق تعرفه‌های مدون بپردازند.

 

فعلا امکان پذیرش بیماران کرونا از کشورهای همسایه را نداریم
وی ادامه داد: یک مشکلی که وجود دارد، این است که اغلب کشورهای منطقه امرو، غیر از ایران جمعا به اندازه یک کشور کوچک هم موارد ابتلا گزارش نکرده‌اند. ما مطمئنیم که آمار در کشورهای این حوزه بیشتر است و منتها برخی کشورها توانایی تشخیص و ثبت داده‌ها را ندارند و برخی هم ملاحظاتی داشته و با تاخیر اعلام می‌کنند. حال مواردی را داریم که برخی افراد در کشورهای همسایه با تشخیص مثبت ایران، قصد ورود به ایران برای دریافت خدمات را دارند، اما ما واقعا در این شرایط نمی‌توانیم مورد جدیدی برای تشخیص، غربالگری و درمان از کشورهای دیگر بپذیریم. اگر روزی از فاز طغیان خارج شدیم و امکانات مازادی داشتیم، می‌توانیم به آنها هم کمک کرده و در دسترس همسایگان قرار دهیم.

 

استخدام ۴۵۰۰ پرستار از پرستارانی که درگیر کرونا بودند
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره کمبود پرستار نیز گفت: نسبت به شاخص‌های کلی سلامت و یا نسبت تعداد پرستار به تخت یا بیمار، قاعدتا در تمام سال‌های اخیر در کشور هم کمبود پزشک و هم کمبود پرستار داریم و سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی و جذب به این سمت بوده که هم تعداد پزشک و پرستار بیشتری تربیت کرده و هم بیشتر جذب کنیم و تا حد امکان از ظرفیت دولت برای فرصت‌های استخدامی در سال‌های اخیر استفاده کرده‌ایم. قبل از بحران کرونا حدود ۹ تا ۱۰ هزار جذب داشتیم و اکنون با تایید و دستور رییس جمهور کلیه افراد و پرستارانی که در خط مقدم بهداشت و درمانی و درگیر با کرونا قرار گرفتند و استخدام نشده بودند، همه اینها در قالب همین ۹۰۰۰ نفری که مجوز گرفتیم که ۴۵۰۰ موردش پرستار است به سمت استخدام رفته و به صورت پیمانی جذب خواهند شد.

 

آخرین وضعیت مطالبات معوقه کادر درمانی
وی در پاسخ به سوالی درباره مطالبات معوق کادر درمانی، گفت: مبالغ چه مطالبات و چه مواردی که برای کرونا در نظر گرفته می‌شود، بعضا ممکن است مستقیما به خود دانشگاه‌ها پرداخت شود که آنها در مسیری که سیاست تعیین شده وزارت بهداشت است، هزینه می‌کنند. در عین حال مبالغی هم ممکن است به وزارت بهداشت بیاید که به سرعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شود.

 

آماریابی فعال و آمار دقیق ایران
جهانپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: با تلاش در دانشگاه‌های علوم پزشکی مجموعه تولیدات علمی مورد تایید وزارت بهداشت درباره کووید- ۱۹ در سایت arman.vums.ac.ir  در دسترس است و مجموعه اطلاعات در این مرجع قابل اطمینان در دسترس است. البته با برخی تناقض‌های خبری به دلیل جدید بودن بیماری مواجهیم، اما امروز تقریبا با اقداماتی که در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا انجام شده، یکی از دقیق ترین آمارها را در زمینه ابتلای جدید به کرونا داریم. حتی شاهد بودیم که برخی کشورها در این زمینه آمارسازی می کردند، اما  آمار دقیق ما به دلیل بیماریابی فعال و زودهنگام بر بستر شبکه بهداشتی است و با بسیج ملی کرونا بیماریابی زودهنگام مطابق با پیشنهادات بزرگان اپیدمیولوژی رخ داده است.

 

کشورهای جهان امکانات پزشکی را به اشتراک بگذارند
وی با بیان پیشنهاد به اشتراک گذاری تجهیزات و امکانات ضدکرونایی کشورهای جهان، اظهار کرد: امروز در عین حال که با یک همه گیری جهانی روبرو هستیم، می‌بینیم که سطح امکانات تشخیصی، شناسایی و مراقبتی و درمانی در کشورهای مختلف، متفاوت است. ما می توانیم دسترسی مشترک ملت ها به امکانات را در جهان داشته باشیم. به هر حال امکانات در کشورهای مختلف متفاوت است. ما فارغ از دولت‌ها و سیاست‌ها صحبت می کنیم و مخاطب ما جوامع هستند، کشوری ممکن است شبکه اجتماعی فعالی در نظام سلامت داشته باشد و نسبت به سایر کشورها جلوتر باشد، برخی کشورها امکانات و تجهیزات پیشرفته، داروهای نوترکیب و ارزان قیمت و امکان ساخت واکسن داشته باشند، برخی کشورها پزشکان بسیاری دارند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون که در شرایط پاندمی قرار داریم، باید امکانات  پزشکی به اشتراک گذاشته شود و سازمان های مردم نهاد فارغ از دولت ها حتی پای کار بیایند. اگر دولت‌ها هماهنگی و انگیزه برای ورود به این عرصه نداشته باشند، ارگان ها و سازمان های مردم نهاد باید به کمک یکدیگر بیایند، رسانه ها  و مردم ما می توانند نقش اساسی، اصلی، محوری و سازنده و مفید در این راستا داشته باشند و بیاییم امکانات را در همه جهان به اشتراک بگذاریم و فارغ از انگیزه سیاسی که حتی ممکن است خلاف موازین بشری مثل تحریم ها باشد که برخی دولت ها داشتند و دارند و خواهند داشت، پیشنهاد ما این است که  در شرایط کنونی ملت ها کنار هم قرار بگیرند و امکانات‌شان را معرفی کنند و به اشتراک بگذارند.

 

پلاسما درمانی؛ بارقه امید درمان کرونا؟
جهانپور درباره  تست اولیه داروی درمان کرونا با استفاده از تزریق پلاسما و سلول‌درمانی در بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: ‌اقدامات پژوهشی همزمان با سایر کشورها در ایران هم در حال انجام است و بعد از شناسایی موارد اولیه این تحقیقات شدت گرفت و دانشمندان ایرانی هم طرح‌های مطالعاتی متعددی را مطرح کردند؛ چراکه با استفاده از آموخته‌های قبلی که امکان اثربخشی برخی داروها و درمان بیماری وجود دارد. این موارد در قالب پروپوزال و پیشنهاد در کمیته‌های مختلف از جمله کمیته اخلاق و معاونت تحقیقات و فناوری  وزارت بهداشت اخذ مجوز کرده است.

 

وی ادامه داد: در برخی از این مطالعات در فاز اول، نتایج و اثربخشی نسبی شاهد هستیم ولی امروز برای قضاوت قطعی در مورد آن‌ها زود است. اگر هزینه اثربخشی مطلوب گزارش شود، قطعا در پروتکل‌های ملی هم به‌ عنوان جزئی از درمان بیماران کرونایی یا بخشی از بیماران ابلاغ خواهد شد و نتایج به صورت بین المللی گزارش می شود. تزریق پلاسما و سلول درمانی که شب گذشته اطلاعات ناقصی از آن مطرح شده بود، هم از همین دست مطالعات است، استفاده از داروهای "های تک" و روش های مختلف درمان همه در حال مطالعه هستند. البته یکی از اتفاقات مثبت توانمندی ما در انجام مطالعات و تولید فرآورده هاست و  قسمت عمده داروهایی که برای درمان بیماری و کاهش عوارض بیماری توصیه می شود، در ایران تولید می شود، پروتکل های درمانی در ایران بومی سازی شده است و ما مشکلی در تامین داروها در شرایط تحریم ها ظالمانه نخواهیم داشت.

 

تمهیدات ضدکرونایی برای روز طبیعت
جهانپور با اشاره به تدابیر اندیشیده شده در  روز طبیعت، اظهار کرد: خوشبختانه دوسوم مردم در کاهش مراودات و تردد و سفرها مراعات کردند و این را نباید نادیده گرفت، اما بیم آن می‌رفت که بخشی که ممکن بود به هر دلیلی بیماری را ساده انگارانه گرفتند یا فکر می‌کنند مرگ و بیماری برای همسایه است، در روز ۱۳ بدر، با حضور در تفرجگاه‌ها و ایجاد تجمعات کوچک و بزرگ به انتشار بیماری دامن بزنند. بر همین اساس در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی این موضوع دیده شد، نگرانی‌ها لحاظ شده بود و با توجه به مصوبات ستاد ملی براساس فاصله‌گذاری اجتماعی، در روزهای آتی محدودیت هایی در رفت‌و آمدها خواهیم داشت و افرادی هم که تخطی کنند، با مانعی به نام قانون مواجه خواهند شد و با همکاری ناجا به طور قطع روز طبیعت مشکلی نخواهیم داشت.

 

تبلیغ هر دارویی با عنوان ضدکرونا؛ ممنوع
وی درباره تبلیغ برخی روش های دارویی در فضای مجازی و داروخانه های آنلاین اظهار کرد:‌ تبلیغ هر دارو و درمانی با عنوان دارو و درمان اثربخش در مقابل کرونا غیر مجاز است. هر ماده و روشی که برای درمان ارائه شود، تبلیغ عمومی غیر مجاز محسوب می‌شود. این اقدام فقط قابل ارائه در محافل علمی و برای پزشکان است. همچنین مردم باید درباره اثربخشی داروهای گیاهی و غیر گیاهی که تبلیغ می شوند، شک کنند. به طور حتم این محصولات دارو نیستند و اگر دارو هم باشند باید از سازمان غذا و دارو مجوز اخذ کرده باشند و گرنه این‌ها محصولاتی است که زیر پله ای تولید شده اند و نه تنها اثربخش نیستند بلکه عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری برای سلامت مصرف کننده دارد و بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان علاوه بر شیادی، مشکل روانی دارند.

 

حکومت نظامی در ایران ممکن و مطلوب نیست
جهانپور درباره فاصله‌گذاری اجتماعی و انتقاد از اجرا نشدن آن از روزهای نخست، گفت:‌ فاصله‌گذاری اجتماعی که بعضی‌ها در ایران با این واژه مشکل دارند، اختراع جدیدی نیست و از روزهای شناسایی کرونا در ایران انجام شد. تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و شیفت بندی کارکنان همه فاصله گذاری اجتماعی بود و  این فاصله گذاری در دو فاز اجرا می شود و در فاز نخست جلب مشارکت اجتماعی است که در ایران بسیار موفق بود و مردم خواستار فاصله گذاری اجتماعی بودند. حال دو سوم فاصله گذاری اجتماعی به دست مردم و به صورت داوطلبانه انجام شد و بخشی هم مبتنی بر اعمال محدودیت بود که با تعطیلی مدارس شروع شد و تا تعطیلی مراکز خرید در نوروز ادامه داشت. بنابراین  فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه را از روزهای نخست آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد: برخی در فضای مجازی به دنبال حکومت نظامی هستند و انگیزه آنها این است با فشار اجتماعی وضعیت را به سمت حکومت نظامی ببرند و روال بعدی آنها این است که از صبح روز بعد، انتقادات از حکومت نظامی شروع شود. این اتفاق مورد نظر کارشناسان و متخصصین ما نیست. ما در ایران موضوع حکومت نظامی را ممکن و مطلوب نمی دانیم و وقت خود را برای صحبت در خصوص اقدامات ناممکن نخواهیم کرد.

 

وی درباره وضعیت استاندارد کیت‌های ایرانی و امکان صادرات آن‌ها، گفت: هر کیتی که از سوی سازمان غذا و داروی ایران مورد تایید قرار گیرد، ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم. اگر کشورهای دیگر استانداردهای ما را نپذیرفتند، مشکل خودشان است. البته در این شرایط به دنبال مسائل تجاری نیستیم. در شرایط پاندمی کرونا به دنبال فروش کیت نیستیم و اگر امکانات مازادی داشته باشیم در صورت درخواست کشورها به آن‌ها ارائه خواهیم داد.

 

فوت نوزاد کرونایی نداشتیم
جهانپور درباره ثبت مرگ‌ومیری در نوزادان و کودکان مبتلابه کرونا در ایران اظهار کرد: مرگ و میر نوزاد مبتلا به کرونا در ایران نداشتیم، اما در کودکان مبتلا شاهد مرگ و میر بودیم. البته کودک ۳ ساله‌ مبتلا به کرونایی که فوت شد، به سرطان‌های خون هم مبتلا بود که متاسفانه جان خود را از دست داد. او تحت درمان بود که متاسفانه با سیستم ایمنی تضعیف شده، فوت کرد. اگر در کودکان مورد فوت داشته باشیم، آنهایی است که بیماری زمینه‌ای دارند.

 

وی درباره اینکه آیا ویروس کرونا ژنتیک‌های خاص را درگیر می‌کند، گفت: به هر حال انسان‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. آنچه موجب اپیدمی و همه‌گیری بیماری‌ می‌شود، شباهت‌های ماست. اگر بیماری در افراد متفاوت است، بحث تفاوت‌های ژنتیک مطرح است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------